Hallo, in het schema van het scheidingsfilter van de JBL TR125 staan twee lampen ingetekend. (LP1 en LP2).

Bij één van mijn scheidingsfilters zijn ze beide defect. Naast ook de 16Ω 10W die ik ondertussen al heb vervangen door een exemplaar uit Amerika met audio grade. Deze was behoorlijk heet geworden, de onderliggende print is ook deels verbrand.

Ik kan niet achterhalen waar deze voor dienen of welk type dit is.
Ze zitten in de lijn van het hoog, en jawel daar mis ik inderdaad het sprankelend hoog.
Het ligt niet (meer) aan de HF tweeterdriver want die heb ik vervangen door een los exemplaar uit China en werkt weer correct want als ik het scheidingsfilter verwissel dan valt het sprankelend hoog weg in de "gezonde" box en zit het wel in de ongezonde box.

Op de site van JBL kom ik niet verder, alleen een aantal linken naar partijen die reparaties kunnen uitvoeren, maar daarbij staat dan weer uitdrukkelijk vermeld dat er geen informatie wordt gegeven aan doe het zelf'ers... :-(
en/of dat een nieuwe print geen optie is omdat deze uit productie is, maar dat ze wel iets kunnen aanpassen aan een ander type waardoor de karakteristiek weer gelijk is aan origineel. Maar dan moet ik mijn eigen filter dus opsturen. Allemaal vaagheden dus.

Kan iemand mij verder helpen? Waar dienen deze lampen (LP1 en LP2) voor en welk type is dit en/of waar kan ik ze door vervangen?

Die lampen dienen ter bescherming van de tweeter. De stroom door de tweeter loopt ook door de lampen. Wordt die stroom te hoog, dan gaan de lampen gloeien, waardoor hun weerstand groter wordt en het vermogen naar de tweeter beperkt wordt.

Vervanging? Even googlen :-)

Eindconclusie: de tweeters krijgen veel te hard op hun falie! Zo hard dat zelfs de beveiligingen er uit fikken.

Of je versterker staat te oscilleren en knalt supersone frequenties op je tweeters. Ook een teken van overbelasting trouwens.

Dat soort beveiligingen in speakers heeft meestal maar weinig nut. Ze reageren veel te traag om bij heftig geluid de boel heel te houden.
In mijn Philips boxen zat deze schakeling die ook weinig helpt bij heftige en plotselinge overbelastingen: de RT8 tweeters zijn bij heel wat boxen opgeblazen.

Deze schakeling zit in de FB815...FB860 boxen.
Lampen en/of relais zijn goed tegen langdurige overbelasting, niet tegen piekbelastingen; de speaker is al kapot voordat de lamp/relais aan gaat... :)
Ik heb de boel eruit gesloopt en vervangen door een zware TVS diode parallel over de tweeter. Da's wat nuttiger...

Op 7 maart 2016 14:16:49 schreef subsonik:

Vervanging? Even googlen :-)

Ok, dit had ik zelf ook min of meet bedacht. Mooi dat het ook bevestigd wordt.

Maar op welke term google ik dit?

Overigens komen de boxen bij de gemeentewerf vandaan. Die waren daar incl. versterker als defect ingeleverd. Dus wat de vorige eigenaar heeft misdaan met de installatie weet ik niet. Er was ook al iemand aan het knutselen geweest door een x aantal weerstanden parallel over de defecte heen te solderen. Of dit is gedaan voor of nadat de tweeter het heeft begeven weet ik dus niet. Ik heb de versterker niet meegenomen.

Op 7 maart 2016 18:06:45 schreef klokgek:
[...]

Ok, dit had ik zelf ook min of meet bedacht. Mooi dat het ook bevestigd wordt.

Maar op welke term google ik dit?

Hier zijn de losse diafragma's te koop
http://www.ebay.com/itm/Diaphragm-JBL-TR105-TR125-TR126-TR225-2412H-1-…

Is niet lastig en dan zijn ze weer origineel. Heb ik ook zo bij mijn B&W gedaan.

Lampjes zoeken?
'JBL TR125 fuse limiter bulb'

Op 7 maart 2016 18:29:00 schreef RAAF12:
[...]

Is niet lastig en dan zijn ze weer origineel. Heb ik ook zo bij mijn B&W gedaan.

En je begreep niet hoe je ze moest centreren :P

Klopt, maar toen ik bezig was bleek het geen probleem te zijn! Ik zag beren en spinnen die er niet waren :-)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (43%)]

Tja een Brom(beer) in je tweeter is natuurlijk nooit goed :-)

Op 7 maart 2016 14:42:11 schreef Arco:
Dat soort beveiligingen in speakers heeft meestal maar weinig nut. Ze reageren veel te traag om bij heftig geluid de boel heel te houden.

Ik heb de boel eruit gesloopt en vervangen door een zware TVS diode parallel over de tweeter. Da's wat nuttiger...

Hoe bepaal ik welke TVS voldoet?

Het zijn de bekende soffietlampen (Festoon)

http://www.thomann.de/nl/gallien_krueger_soffittenlampe.htm

Heb de mijne vervangen voor een autolampje van 12V 18W S8,5

https://www.winparts.nl/verlichting-lampen/interieurverlichting/c1028/…

Past namelijk ook in de lamphouder, voor als je het simpel wil houden

Op 7 maart 2016 19:48:12 schreef Pascal4:
Heb de mijne vervangen voor een autolampje van 12V 18W S8,5

Past namelijk ook in de lamphouder, voor als je het simpel wil houden

Ik was dat al ergens op utube tegen gekomen. Maar ik ga denk ik voor de TVS oplossing.
Ik heb de originele ook gevonden maar kan me idd voorstellen dat een lamp niet zo snel is als een TVS.

http://www.licht-geluid.nl/jbl-sk3-zekering-lamp.html

TVS spanning hangt af van het max. continu vermogen van die speakers.
Bij bijv. 8Ω impedantie en 20W continuvermogen voor de tweeter is het:

VTVS = √ Vermogen * impedantie = √ 20 * 8 = ~ 12.5v

Unidirectionele diode, ik heb een 600w exemplaar genomen, 1500w kan ook. Als je op safe wilt gaan, een iets lagere spanning nemen.

Lampjes geven een zachte clipping, een TVS moet hoe dan ook een serieweerstand hebben om de stroom te begrenzen. Je zou ze mijnsinziens prima allebei kunnen gebruiken.

Het hoogdoorlaatfilter heeft 2 condensatoren, dus de stroom is al begrensd... ;)
De TVS heeft een capaciteit van zo'n 4750pF. De puristen die daar bezwaar tegen hebben, kunnen nog 2 anti-parallel diodes in serie zetten, dat verlaagt de capaciteit tot < 25pF...

Op 7 maart 2016 14:13:02 schreef klokgek:
Bij één van mijn scheidingsfilters zijn ze beide defect. Naast ook de 16Ω 10W

Kan het niet goed zien, kan ook 1.6Ω zijn die over de twee lampjes is geschakeld.

Aangezien het originele filter lampjes gebruikte als limiter, zou ik dat ook zo houden, ipv. met TVS diodes te gaan werken.

Lampjes zijn een "trage" limiter. Helpt om thermische overbelasting van je tweeter tegen te gaan. Korte pieken kunnen wel nog door terwijl bv. langdurige overbelasting vermeden wordt.

TVS diodes zijn "snelle" limiters. Helpt om mechanische overbelasting van de tweeter tegen te gaan. Arco's magnetostatische tweeters zijn idd. mechanisch erg gevoelig, dan is een TVS diode geschikter. Maar jij hebt een compressiedriver, die zijn mechanisch veel robuuster en moet je enkel thermisch beveiligen. Ergo: lampjes. :-)

philips gebruikte 40 jaar geleden al lampen als begrenzing in speaker boxen. die zaten echter in de woofer, midrange, en tweeter aansturing als ik me niet vergis, oa de 22rh468 had dat..

Philip's tweeterbescherming voor de RT8 heb ik nooit begrepen. Het is toch wel te begrijpen dat die totaal geen bescherming biedt tegen korte overbelastingen?

Zojuist de originele fuse bulps vervangen en ze doen het weer als vanouds. Al heb ik geen idee hoe dat klonk want ik heb ze pas twee weken en toen was er al één defect...

Bedankt voor jullie input!

Op 7 maart 2016 21:05:32 schreef Arco:
..
De TVS heeft een capaciteit van zo'n 4750pF. De puristen die daar bezwaar tegen hebben, kunnen nog 2 anti-parallel diodes in serie zetten, dat verlaagt de capaciteit tot < 25pF...

[bijlage]

Dat gaat niet werken.
Stel dat het signaalniveau zo laag is dat de TVS en de dioden niet geleiden. Dan hebben we over de tweeteruitgang een condensator van 4750pF en een condensator van 25pF in serie staan. De wisselspanning over de dioden is 20x zo hoog als de wisselspanning over de TVS. Dat betekent dat de dioden beginnen te geleiden bij minder dan 1V rms en dat bij hogere spanningen de tweeteruitgang gewoon 4750pF over zijn klemmen ziet. (en dan let ik niet eens over de niet-lineaire vervormingen).