Beste forumleden,

Ik heb thuis een actieve subwoofer van Philips.
De Philips SW-3000. Deze subwoofer gaat alleen aan als het ingangssignaal (RCA stekker) hoog genoeg wordt bevonden. Bij muziek luisteren op laag volume zal het niveau te laag zijn en de subwoofer dus niet aangaan.

Als bijlage is het service manual van de subwoofer bijgevoegd.
Als ik hierin kijk dan heb ik het idee (misschien heb ik het verkeerd) dat de transistor Q354 (pagina 10 links onderin) een Vb nodig heeft van 0.1V om in verzadiging te raken. Voor zover mijn kennis reikt zal deze transistor de subwoofer in en uit de standby halen. Weet iemand wellicht een manier om te zorgen dat de transistor verzadigd blijft? Of om te zorgen dat het relais RL901 (ook pagina 10) altijd geschakeld blijft?

Alvast bedankt.

als je zorgt dat c357 vol blijft schakelt de voeding ook niet af, middels een weerstand aan de bovenliggende 10,5V voedingslijn bijv. echter is de simpelste oplossing wrs het relais wat de hoofdtrafo schakelt overbruggen .

echter heeft dat relais ook de anti inschakelplop functie, dus direct overbruggen geeft extra geluiden als er wordt geschakeld in de hifi..

[Bericht gewijzigd door testman op (24%)]

ik zou eerder pagina 13 onderaan kijken.
daar komt je ingangssignaal op die cinch binnen en gaat naar een 4polige connector CN301
pin 4 is gewoon het ingangssignaal die wordt doorgegeven naar een schakeling die een led stuurt en de voeding uit standby zal halen.
ping 3 is de ground,
pin 1 en 2 lijkt mij een fasedraaiing van het signaal te zijn dat in de audioversterker gaat.

volgens mij kan je die 4de pin afkoppelen van je audiosignaal en daar een 'stuursignaal' opsteken zodat de versterker altijd aan blijft.

Bedankt Testman en fcapri voor het snelle antwoorden.
Als ik het dus goed begrijp zou ik pin 4 kunnen afkoppelen van de schakeling en hem direct kunnen verbinden met het stuursignaal afkomstig van de RCA stekker?
Mocht dit niet werken dan is het dus mogelijk om een weerstand tussen C357 en de voedingslijn te zetten waarmee hij ook altijd ingeschakeld blijft.

Dient hiervoor nog berekent te worden welke weerstandswaarde ik benodigd ben?

die pin 4 hangt nu al rechtstreeks aan het ingangssignaal, maar aangezien die niet sterk genoeg is, kunt ge die beter losmaken en met een weerstandje aan een ander 'signaal' hangen zodat die wel actief blijft.
denk dat het makkelijker is om die condensator met een weerstand aan +voeding te hangen

[Bericht gewijzigd door fcapri op (18%)]

Ach wat stom ook van me dat ik dat zo snel niet gezien heb..
Ik ga beide manieren eens proberen vanavond.
Moet ik nog een weerstandswaarde berekenen om hem tussen de + voeding en de condensator te hangen?

het principe van deze schakeling is nog hetzelfde als de mfb speakers dat hadden 40 jaar geleden. daar heb ik er nog van in gebruik, de automaat heb ik overbrugd zodat ze aan bleven staan.

Ah ik heb ook nog een stel MFB speakers staan.
Kan ik daar wellicht ook hetzelfde trucje toepassen:)

de 541, die heb ik ook wat setjes gehad.. ook daar is de voeding via een weerstand op de condensator in het schakelcircuit zetten afdoende. overigens doen die speakertjes het een heel stuk beter met nieuwe elco's in de signaalwegen. je wil niet weten hoeveel beter ( hoog en midden zijn duidelijker) een gereviseerde box klinkt tov een originele. die reeks is ook al een 42 jaar oud. als je 2 setjes 544 gebruikt heb je niet eens een subwoofer nodig, daar zit veel laag in..