Als je de JTAG chain initialiseert zie je de XC9536 zitten. Dan kun je de properties opvragen en kijken wat je ziet. Als hij protected is zie je ws niets.
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Ok, ik ga de tweede Cortex z.s.m. ophalen en een programmer bouwen of organiseren. Ik hou jullie op de hoogte! In elk geval iedereen alvast bedankt voor zijn/haar reacties en het meedenken!
Edit: Zou DEZE programmer werken en afdoende zijn? Voor het geld kan ik het zelf niet maken!
[Bericht gewijzigd door DJohnny op (41%)]
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Die werkt wel , zelf had ik m uit China laten komen, lang mee zitten prutsen bleek de meegeleverde USB kabel defect
.
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Ik begreep van verschillende bronnen op het internet dat niet zomaar elke JTAG programmer geschikt is voor Xilinx.
Deze programmer is ook een China apparaatje. Ik heb hem zojuist besteld, ik laat jullie de afloop nog wel weten.
Overigens, op de PCB van de Cortex zit een 10P JTAG aansluiting. Ik zie dat veel JTAG aansluitingen 10 polen hebben. Is de pinout altijd hetzelfde bij zo'n JTAG connector? Of kan elke fabrikant daar zijn eigen pinout voor hebben?
Weet iemand of het ook mogelijk is om de lege XC9536XL aan te sluiten en uit te lezen? Dit om even te kijken hoe het allemaal werkt enzo. Hoop zo de kans om de werkende Cortex te beschadigen te minimaliseren.
[Bericht gewijzigd door DJohnny op (19%)]
Als je een lege aansluit zie je m in ieder geval als je je JTAG chain initialiseert. Ik zou de connector even nameten.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Er zijn diverse standaards voor de pinning van een JTAG connector.
De meest gevolgde is een twintig pins aansluiting, die is vrijwel altijd hetzelfde. Hoe minder pinnen hoe meer variëteit in de pinout, want weinig pinnen betekent vaak weinig ruimte en dan worden er vrijheden genomen in de routering onder het motto "ons wiel is ronder".
Aan de hand van de datasheet is met een universeelmeter wel uit te vinden wat de specifieke pinout is van deze connector, dan is zonodig met wat arduino of raspi draadjes wel een verbinding te leggen. Bprosman zei ook al zoiets.
Mocht het ding op slot staan zul je erg weinig kunnen uitlezen; vaak is het beperkt tot een paar bytes voor identificatie van de firmware al zijn er ook CPLDs die helemaal nix teruggeven als ze op slot staan.
Omzeilen van zo'n beveiliging is niet te doen: die bitjes zijn write-only. Ze zíjn wel te wissen, maar alleen als je de rest ook wist.
Maar misschien kun je, als je de behuizing van de chip wegfraist tot op het silicium (én de exacte chiplayout weet) met een UV-laser dat ene bitje omgooien. Vervolgens zul je dan wel eerst de bonding-wires moeten herstellen voordat je er weer wat mee kan.
jeronimo2003
Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.
De signalen zijn dan wel gestandaardiseerd de connector en aansluitingen zijn dat niet. Dus zoals bprosman zegt, nameten en mogelijk een verloopje maken.
Bij een lege chip moet je in ieder geval het device ID uit kunnen lezen.
DJohnny
Ok, dat is kwestie van uitmeten en een verloopje knutselen. Dat moet geen enkel probleem gaan vormen.
Echter het wegfrezen van de behuizing van zo'n chip dat lijkt mij (voor mij) ondoenlijk. Ik weet niet waar dat 'protectie bitje' zit en ook geen idee hoe ik het om moet gooien. Aangezien ik maar éen werkend exemplaar heb vind ik dat te risicovol. Maar toch bedankt voor de reactie!
Op 2 april 2016 11:44:17 schreef DJohnny:
Edit: Zou DEZE programmer werken en afdoende zijn? Voor het geld kan ik het zelf niet maken!
Als je (nog) een parallel poort ter beschikking hebt, kan het héél voordelig:
Uit de "JTAG Programmer Guide" van Xilinx. 2 stuks 74HC125 en wat passief spul, kan je evt. op een stukje experimenteer print bouwen. Ik had deze gelinkt op mijn eigen site, maar dat zijn intussen dooie links...
Op 2 april 2016 17:03:17 schreef DJohnny:
Weet iemand of het ook mogelijk is om de lege XC9536XL aan te sluiten en uit te lezen?
Goed plan! En ja, dat kan.
Zo'n CPLD gedraagt zich in die zin net als een soort geheugen chip. Dwz ook indien 'leeg' is 'ie op een bepaalde manier geconfigureerd, en valt er dus wat uit te lezen. Als die anti-uitlees bits gezet zijn heb je pech gehad & kun je alleen wissen. Maar door fabrikanten wordt lang niet altijd de moeite genomen dat te doen, dus misschien heb je mazzel.
Zoals anderen al aangaven: beter niet vertrouwen op JTAG pinouts. Liever de pcb tracks volgen en kijken op welke pinnen die uitkomen.
DJohnny
Zo beste mensen, ik zou jullie nog even laten weten of het is gelukt om de MP3 speler weer aan de praat te krijgen.
Het was even behoorlijk stoeien met de Impact software en de USB interface zelf, maar toen dat uiteindelijk allemaal werkte was het zo gepiept. Dus met enige trots kan ik melden dat hij weer werkt! Joepie!
De JTAG had overigens dezelfde pinout als die van de programmer.
Ik wil graag iedereen ontzettend bedanken voor zijn/haar bijdrage hier in dit topic. Ik was echt al bang dat ik hem kon weggooien.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Daar was wel wat doorzettingsvermogen voor nodig! Ik had de kans dat dit nog ging lukken erg dicht bij 0 ingeschat, eigenlijk.
Kon je uiteindelijk de firmware uitlezen van die 2de speler, of heb je die toch uit het update pakketje kunnen halen?
DJohnny
Dank U allen
. Ik heb de firmware file uiteindelijk uit de tweede speler kunnen kopiëren. Ook ikzelf schatte de kans niet groot in dat het ging lukken. Ik heb geluk gehad dat de werkende Xilinx geen kopieer beveiliging had, anders had ik het echt kunnen schudden! De grootste uitdaging zat hem in het werkend krijgen van de Impact software, dat heeft verreweg de meeste tijd gekost.
Edit: Ow ja en natuurlijk het wachten op de programmer
kostte ook veel tijd!
Jochem
Bijzonder dat je hem uit kon lezen. Fijn dat al je moeite z'n vruchten heeft afgeworpen!
Elke JTAG lezer/programmer (software bedoel ik dan) had de klus waarschijnlijk kunnen klaren. Dus met Impact had het niet per se gehoeven als dat je zoveel moeite heeft gekost.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ooit geprobeerd met de tools en JTAG hardware van een merk een microcontroller of ander device van een ander merk te lezen of schrijven? Theoretisch zou het moeten werken (het is immers allemaal JTAG), maar in de praktijk valt dat vies tegen, tenzij je een serieuze hoeveelheid geld neerlegt voor een "production programmer".
Jochem
Concreet weet ik dat wij hier regelmatig Lattice/Xilinx mixen. Maar ik kan me wel in je stelling vinden waar het om wat meer exotische devices gaat; ik heb het ook nog weleens mis zien gaan.
SparkyGSX
Al is het alleen maar omdat een JTAG debugger van een bepaald merk alleen werkt met de bijbehorende software, en die staat vervolgens niet toe dat je devices van andere fabrikanten benaderd, simpelweg omdat je alleen uit een beperkte lijst supported devices kunt kiezen. Aan de andere kant zijn er ook veel fabrikanten die hun JTAG chain niet of half specificeren in de publiekelijk toegankelijke datasheets.
De belofte van JTAG "one debugger to rule them all", wat technisch prima mogelijk is, wordt helaas niet waargemaakt.
Ik heb hier een Segger JLINK liggen die wel een heleboel devices ondersteund, maar dat is dan ook een 3th party debugger, en geen exemplaar van een microcontroller fabrikant of zo.
DJohnny
Na wat zoekwerk op Google leek het me beter om de originele Xilinx programmer met bijbehorende software te gebruiken. De reden was simpel: de programmer was vrij goedkoop (iets van 22 dollar op Ebay met gratis verzending). Er zat ook een licentie bij voor de Impact software .Stond tegenover dat het verzenden lang duurde. De Impact software was gratis te downloaden. Desondanks heel Google vol staat met verhalen (maar ook oplossingen) over de crashende Impact, had ik op het moment van aankoop hier nog niets over gelezen. Ik kwam er pas achter toen ik zelf de boel ging gebruiken. Aan de andere kant: toen de boel eenmaal liep, was het echter doodsimpel om de originele chip uit te lezen en de nieuwe programmeren. Kwestie van paar muisklikken. Ik weet niet of dat met 3th parity software ook was gelukt. Daarnaast ben ik ook geen held met micro controllers/software e.d., dus wellicht heb ik het mezelf wel onnodig moeilijk gemaakt met de crashende Impact software.
Heb de Cortex gisteravond voor de eerste maal "on-tour" gebruikt. Ik heb de tweede speler, puur als back-up, eveneens in het rack geschroefd en aangesloten met dezelfde USB stick. Dit laatste was echter niet nodig geweest, de gerepareerde speler heeft het echt perfect gedaan! Ik heb er wel vertrouwen in gekregen nu
.
TonHek
The fastest way to succeed is to double your failure rate.
@DJohnny.
Ik heb respect voor je doorzettingsvermogen. De kans van slagen had ik, vermoedelijk net als veel anderen hier op het forum, ook op near 0 ingeschat.
Zelf had ik hem waarschijnlijk in de hoek gezet als een "ooit" project, en dan toch uiteindelijk gesloopt.
Dat je hem (haar?) toch werkend hebt gekregen: petje af !!
TonHek
Van hier uit ook, mooi werk.
Tja ik bijt me ook wel eens ergens in vast, voordeel dat je met de volgende een stuk sneller klaar bent. Voor een one time only kan het niet uit, maar soms moet je iets zien als studie 
Als je in de business zit, verdien je het later terug in de aantallen.
DJohnny
Iedereen dank voor de complimenten
.
Ik heb ook zo'n stempeltje opgedrukt gekregen lang geleden, dat ik me in dit soort dingen altijd vastbijt. Aan de andere kant zijn dit soort spelers relatief zeldzaam aan het worden, ding is ook al enkele jaren oud. Maar ik kan hem eigenlijk niet missen, vandaar de vasthoudendheid haha!
Ik probeer hem sinds zijn reanimatie elke dag even uit, kan het niet geloven dat ik hem nog aan de praat heb gekregen
.
Switching Power
Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP
DJohnny
Ik denk niet dat het ooit nog voor gaat komen, de spelers zijn inmiddels aan het uitsterven en zo'n defecte Xilinx chip is m.i. al helemaal zeldzaam. Ik probeer de mijne zo lang mogelijk in leven te houden. Maar om er anderen mee te kunnen helpen heb ik inmiddels de firmware file + instructie voor het flashen naar de fabrikant, waarvan deze speler ooit gemaakt werd door een dochteronderneming, gestuurd. Ook daar kreeg ik niets dan lof voor het fixen van de speler dus ik denk dat het goed terecht is gekomen.
Had de kans ook 0 ingeschat. Waar heb je nu de software vandaan gehaald ?