Hoi. Ik heb als hobbyist een Onkyo surround versterker in reparatie en zie in het schema de meetpunten over de emitter weerstanden om de bias goed in te stellen. Alleen de potmeters voor die bias instelling zijn niet te vinden in het schema en ook niet op de print. Misschien moet dit digitaal ingesteld worden of regelt de eindtrap dit zelf in. Heeft iemand een idee hoe ik de bias kan regelen. Het gaat om het linker front kanaal. Alvast hartelijk dank en vergelijkbaar schema bijgevoegd (-R).
Op 1 juni 2016 18:29:27 schreef AudioDre:
Heeft iemand een idee hoe ik de bias kan regelen.
De versterker staat in klasse A, die heeft geen bias nodig omdat er geen overnamegebied is zoals bij een AB push-pull endamp.
Klasse A? Ben bang dat het klasse B en een beetje is om de BE overgang tegemoet te komen. De weerstand tussen de basissen is ervoor dat het niet uit de hand loopt.
gezien de +/- 50 volt en het niet al te forse koelprofiel zal het geen 100% klasse A zijn. Het is geen high end versterker maar een surround versterker. Ik ga mee met Nijhuisr en zal zodra ik de emitter weerstanden binnen heb (uit ierland) ook de nieuwe eindtorren monteren en kijken of de stroom niet te ver oploopt. In het rechter kanaal is de emitter stroom 20 mA en zie nu ook dat de spanningen over de 2 weerstanden 3,5 en 5.1mV zijn. Wat denk ik betekend dat er ook wat stroom door de speaker loopt. Hmm..
Als de stroom in de te repareren trap te hoog oploopt na de reparatie zal ik de weerstand bij de bias transistor tijdelijk vervangen door een potmeter om de beste waarde te vinden. De Bias transistor Q515 2SC1740RS bleek defect en het S type met de hogere HFE helaas niet verkrijgbaar. Deze heb ik vervangen door een ruisarme BC550c. C531 47uf stond bol en dus vervangen. R569 100 ohm doorgebrand en vervangen. Inmiddels heb ik weer signaal op de basis van de eindtorren. So far so good en laat komende week weten hoe de reparatie verloopt.