Whirlpool DWH B00 Vaatwasser (IKEA)

Hallo techneuten,

Een vraag over mijn vaatwasser.
Apparaat heeft het altijd gedaan zonder rare geluiden of iets.

Het volgende is er aan de hand. hij spoelt niet meer. Wat ik daarmee bedoel is dat alles werkt, verwarmen,pompen,vullen,lampjes en zelf het zeepbak-klepje alleen hij spoelt niet meer. Het water wordt niet meer rond gesproeid.

Nu heb ik het apparaat uit elkaar gehaald en spanning gemeten van bijna alles. En blijkt dus te kloppen. Ook heb ik de spanning gemeten van de "spoelmotor".
Deze verschilt nogal van tijd tot tijd. (heeft misschien te maken met het programma?)
Deze is dan wel continu en verschilt van 6, 35, tot 57 volt AC. Dit heb ik rechtstreeks van de aansluiting gemeten, zonder motor.

Is de techniek beveiligt dat hij minimaal zoveel vermogen moet pakken? Waardoor de motor gaat draaien?
En is dus de motor stuk of is de aansturing stuk?

Heeft iemand hier ervaring mee die mij misschien verder kan helpen?

de pomp wordt met een triac aangestuurd, die kan geklapt zijn op de print in de deur.

ook kan de pomp licht brommen met starten, als dat wel nog werkt loopt deze alleen niet aan, vaak gemaakt met een bedrijfscondensator van 10 euro..

de pomp gaat pas lopen na het innemen van water, en de filterbak in de machine dient halfvol water te staan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Testman, bedankt voor je bericht.
Ik hoor de pomp niet brommen. Wat ook wel kan kloppen als er maar max 60v op staat.
Heb zojuist de pomp even op 230v gehad en draait prima.

Dus denk dat de Triac idd stuk is. Enig idee hoe deze er uitziet? of nieuwe print bestellen?

Ik denk dat je dat snel genoeg ziet als je de print in handen hebt: meestal is de triac dusdanig stuk gegaan dat er óf een flinke zwarte vlek op de print zit, óf er gewoon een stuk uit is geslagen (uit de triac dus).
Anders even een (duidelijke / scherpe) foto van de print posten.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Ik heb geprobeerd om een aantal duidelijke foto's te maken, persoonlijk zie niets doorgebrand.
Misschien dat jullie iets opvalt?

edit: foto's worden verkleind, hierbij het origineel.
https://owncloud.mghosting.nl/index.php/s/MaEWOxa5LdR2NPm

[Bericht gewijzigd door kartoenweb op donderdag 2 juni 2016 17:19:21 (31%)

je hebt 2 relais, het witte is voor de verwarming, maar het oranje relais kan voor de pomp zijn. die schrack relais willen wel vaker stuk gaan.

kijk of het relais klikt als het waterniveau in de filterbak stijgt met water nemen, zo niet, wel stuurspanning? kan aansturing zijn. zo wel valt komt er spanning over te staan? 230V over het relaiscontact is niet goed, moet bijna 0V zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een doorgeslagen Triac blijft toch juist geleiden ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

nee, kan ook dakje eraf knallen en oneindig zijn daarna..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Relais defect is erg waarschijnlijk. Maar controleer ook ff de nivo schakelaar, deze willen nogal plakken van het vet en start pomp ook niet.

De pomp is te zwaar voor traic, 9 op 10 het schrack relais, die gaan zo vaak stuk......

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Ik heb vanochtend geprobeerd om het relais er af te halen. Wat blijkt....... Relais zat op 2 pootjes na los....
(Dacht toch echt dat ik het goed gevoeld had dat die vast zat)
Afijn. De zener-diode die over de spoel zit is ook in tweeën. waarschijnlijk door mijn handellen.

Weet iemand toevallig wat de waarde van de zener-diode is? Of waar ik een schema kan vinden?

ik meende al dat het relais scheef zat, wrs gekomen door het dichtgooien van de deur, print zit bovenin..

als de de diode over de spoel van het relais zit, is het een gewone 1n4148, met de zwarte balk over de plus zetten van de aansturing..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Testman was me net voor het is geen zenerdiode en kan m.i. vervangen worden door een 1N4148.

[Bericht gewijzigd door ronny530 op vrijdag 3 juni 2016 09:37:29 (16%)

Bedankt voor de snelle reacties!

High-speed diodes? Nooit van gehoord. Weer wat geleerd.
Onderdelen besteld,"and now we wait".

Update,

Onderdelen binnen en relais er in gezet.
Maar helaas werkt niet.

Nu heb ik verder gekeken en zie dat de lijntjes lopen naar een zwart klein dingetje. (transistor? Triac?)

Zie foto (in het midden). beschrijving "Q002" staat er bij.

Onderkant zit 1 soldering, dit is richting het relais, de plus.
links en rechts gaan verder de electronica in.

Onderste punt is altijd niets... (45 mV)

De ander twee punten zijn rond de 12/12,5 volt ongeveer gelijk. Totdat hij het relais moet aansturen dan veranderd links naar 13,* volt continu en rechts wordt 8,* volt continu?

Als ik met een los draaitje de linker of de rechterkant direct op de plus van de relais zet, wordt het relais bekrachtig en blijft deze draaien zoals het hoort.

(Nu kan ik uiteraard een rechtstreeks draaitje solderen, maar dan blijft de pomp altijd draaien.... )

Tips? ideeën?

De tarnsistors zijn van een BC848/858 type, dus niets bijzonders. De diode over het relais spoeltje is een 1N4148 om inductie tegen te gaan.

Ik heb de print op volledig scherm bekeken en een paar dubieuze soldeerverbindingen gezien. Bij JP49, Q001, C004 en C026.

Loodvrije soldeer, lijkt wel zo maar is het probleem niet

Shiptronic

Overleden

Kan je een foto posten van de gerepareerde print , onder en boven

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik heb hetzelfde probleem. Alleen bromt het wel bij mij als hij zou moeten gaan sproeien. Iemand suggesties? Motor vervangen?

Op 18 december 2017 15:34:56 schreef Jessel:
Ik heb hetzelfde probleem. Alleen bromt het wel bij mij als hij zou moeten gaan sproeien. Iemand suggesties? Motor vervangen?

draait de motor nog als je aan de as draait > zoniet pomp geblokeerd.
Is de condensator nog goed? (metaal cilindertje in de buurt van pomp)>
zoniet condensator vervangen, komt er 230V op de pomp toe?
> zoniet meet je wss op het verkeerde moment of is er iets aan het programma

+ ronde sensor achter element verwarming controleren

[Bericht gewijzigd door Multivibbbbrator op dinsdag 19 december 2017 19:21:51 (78%)

Meestal aanloop condensator en of vreemde voorwerpen in pomp.