Goedendag,
Ik wil mijn schakelbrommer gaan begrenzen. Maar ik wil zo veel mogelijk wegwerken en geen zichtbare schakelaars.
Ik zat te denken (geen idee of het kan)
Als ik de achterrem induw, dat wanneer het achterlicht 5 seconden brand, er een signaal word gegeven voor begrenzen. Dit wil ik inbouwen in het achterlicht
Is het dan mogelijk om dan een signaal draadloos naar de ontsteking te sturen? En dat hij daar dan op een of andere manier wordt begrenst.
Hoop iets van jullie te horen.
Mvg
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Draadloos is omslachtig, maar schakelen via het remlicht zou moeten kunnen.
Ongeacht de oplossing gaan ze er bij technisch onderzoek wel achterkomen dus daar hoef je het niet voor te doen.
Ach, als ze willen komen ze er idd ee achter.
Het hangt natuurlijk ook ervanaf hoe je je gedraagt in het verkeer. Als jij normaal rijdt is er weinig reden je te controleren.
Als je overal als een malle doorcrost dan geef ik je een week voor ze je bromfiets innemen voor technisch onderzoek...
Bij een rollenbank heb je soms pech, soms geluk
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Of een viertakt. Schakelbrommers worden ongeacht hun tact meestal door liefhebbers gereden.
Hoe dan ook, is een microcontroller waarschijnlijk het simpelste om een begrenzer te schakelen. Heeft de TS daar ervaring mee?
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (42%)]
testman
er zijn ook heel wat minder schakelbrommers als automaat brommers in NL. schakelbrommers zijn doorgaans ook duurder in verzekering.
de politie weet prima wat er op de markt is op opvoergebied. je zult de pech maar hebben dat je door een motoragent van de weg wordt gepikt, dan was de gereden snelheid toch al bekend. als het ding dan op de rollenbank ineens 15km minder hard kan hebben ze dat zo door..
hoewel windkracht 6 in de rug ook heel wat extra snelheid oplevert heb ik gemerkt. hoe meer de wind recht achter je staat des te meer toeren maakt de motor dan, die hoeft amper nog iets te doen 
meeste kans net na de zomervakantie, dan staan ze weer overal het "vakantiewerk" van de jeugd af te keuren 
[Bericht gewijzigd door testman op (16%)]
Noem in ieder geval even welk type brommer je hebt en uit welk jaar. 5 seconden de achterrem indrukken lijkt me een vreemd commando, grote kans dat je dat zelf of de agent in kwestie dat onbewust ook doet.
Verder kan je het net zo goed maken als VW bij dieselgate
Als je een Zundapp van 40 jaar oud hebt moet je echt wel uit kunnen leggen waarom er een Arduino met blauwe ledjes on de je buddyseat zit 
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Ik hoop dat je nooit een ongeluk hebt waarbij de verzekering een controle laat uitvoeren. Als ze dan zien dat je hebt zitten knutselen aan je brommertje, wel... ik wil niet in je schoenen staan!
Als je dan toch hard wil rijden en crossen doe het dan zoals iedereen, haal dat motorrijbewijs effe...
Maar dan nog zul je je aan regels moeten houden, zo werkt het nu eenmaal. Alleen op een parcour kan je doen wat je wil, zonder anderen in gevaar te brengen.
Ik hoop dat je nooit een ongeluk hebt waarbij de verzekering een controle laat uitvoeren. Als ze dan zien dat je hebt zitten knutselen aan je brommertje, wel... ik wil niet in je schoenen staan!
99.999% van de brommer/scooterbezitters dus
.
testman
als je "knutselen" niet definieert wel ja. koplamp open halen om de lamp te vervangen is al knutselen. knutselen wat zorgt voor een hogere topsnelheid is iets anders..
echter had m'n vorige 30K gelopen zonder iets aan de motor te hoeven doen, maar wel olie vervangen. dat is ook knutselen natuurlijk 
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
De moraal van het verhaal is dus; Blijf er gewoon vanaf! En werk jezelf niet in nesten...
Het is het gewoon niet waard wat jij wil doen, en later zou je je het wel eens heel erg kunnen spijten... Wees gewaarschuwd!
Ik ben ook begonnen met een brommertje op 25 per uur...
Daarna een rijbewijs voor 45 per uur, nog later een motorrijbewijs.
En zelfs dan klein begonnen om ervaring op te doen.
Eerst een 125CC, dan een 400CC, en nu recent een 600CC motorscooter. Ja het kost allemaal veel geld en moeite, maar het was het mij wel waard.
En dat allemaal zonder iemand in gevaar te brengen...
En dat allemaal zonder iemand in gevaar te brengen...
Beetje een morele discussie natuurlijk en geen technische. De snorfietsen (en bromfietsen) die hier in NL verkocht worden zijn allemaal geknepen versies van snor/bromfietsen die in het buitenland allemaal harder mogen en kunnen rijden. Dus de argumenten van dat het apparaat het technisch (remmen e.d.) niet aan zou kunnen en gevaar opleveren is onzin.
Bovendien "Opoe" die me op haar elektrische fiets voorbij komt scheuren zou dan geen probleem zijn ?
[Bericht gewijzigd door bprosman op (11%)]
Ik ben gestsrt met 50 cc en langzaam toen illegale 70 erop. Dat feeest was heel snel klaar ivm defect...
Toen 50 cc snel..
Ecter reed ik ook al 650 cc af en toe...
Later kreeg ik mijn eigen 650 die ik nog heb en een 500.
Later werd dat een 750 en nog een 660.
Heb natuurlijk ook mijn rijbewijs gehaald. Maar hee licht zoas crossfirex heb i nooit gereden. Vermogen zit echter in geen van de machines... De cb750 van 1982 zal nog het meedte hebben. De dnepr he minste... Maar de muz ook niet veel... Echter al dat vermogen is maximaal. Het gaat erom hoe je ermee rijdt. Het meest aso rijd ik met mijn bedrijfswagen met 111 pk.. De oude gezinswagen van 200+ pk reed ik het beschaafste mee
maartenbakker
Golden Member
Op 7 juni 2016 13:29:23 schreef K7Jz:
Noem in ieder geval even welk type brommer je hebt en uit welk jaar. 5 seconden de achterrem indrukken lijkt me een vreemd commando, grote kans dat je dat zelf of de agent in kwestie dat onbewust ook doet.
Misschien zelfs uit routine; bij veel moderne brommers werkt de startknop niet als je de achterrem niet ingeknepen houdt.
Nou zullen de meeste schakelbrommers daar gewoon de koppeling hebben zitten en de achterrem aan de rechtervoet, maar voor dat soort details is het toch handig inderdaad merk en type even te vermelden.
Als de achterrem inderdaad met de rechtervoet gaat is het opzich geen vanzelfsprekende handeling om hem 5 seconden in te trappen, maar wel een handeling die een agent meteen opvalt; immers is je rechterbeen dan het been dat je aan de grond houdt dus niet op de rem.
Op 7 juni 2016 17:28:15 schreef High met Henk:
Echter al dat vermogen is maximaal. Het gaat erom hoe je ermee rijdt. Het meest aso rijd ik met mijn bedrijfswagen met 111 pk.. De oude gezinswagen van 200+ pk reed ik het beschaafste mee
Ik heb voornamelijk auto-ervaring maar bij kleine vermogens heb ik inderdaad de neiging om maximaal gas te geven. Ook toen ik CVT reed en dan kun je wel heel aso-hard rijden/sprinten op korte stukjes met maar 37kW
Met mijn huidige personenwagen heb ik het meeste vermogen dat ik ooit in een auto gehad heb (81kW meen ik) maar daar rijd ik tamelijk rustig mee (nooit boven 4000 rpm eigenlijk). Ik ben er wel ooit mee in een "straatrace" beland om me tussen wat meer patserachtige auto's gewende mensen te bewijzen, lang verhaal dat natuurlijk met het schone geslacht te maken had maar het was op dat moment nuttig om wat respect winnen, en dan blijkt plotseling dat je tussen de 5500 en 6200 rpm ineens een compleet andere auto hebt. Dat verschijnsel is ook bij veel wat zwaardere motorfietsen wel bekend en ik vermoed dat een vakkundig opgevoerde tweetakt zich ook zo gedraagt (alleen dan niet met 6200rpm op de rode lijn, maar 10.000 ofzo).
Nou mijn bedrijfswagen weegt 2000 kg leeg en zoals ik ermee rijd ergens rond de 2300 a 2500 kg.. Motor is versleten, aerodynamica als in niet...
En dan denken de mensen dat je traag bent en dat ze er wel even tussen kunnen schieten in mijn remweg.. Ik heb die remweg hard nodig.. Ik sta op banden die nog net de weg op mogen, maar eigenlijk voor off road zijn.. Dus dst bevordert ook de remweg niet. En het ontbreken van abs esp of zelfs stabi stangen is mij niet onbekend...
Dus meestsl negeer ik de voor mij schietende panda/aygo/107/c1 of andere kleine truttenschudder en bombardeer die tot mijn kreukelzone.. Gevolg is dus dat ik een bumperklever wordt. Mag niet, maar ik rij defensief en wordt er keihard op afgerekend.
Jj ander zonde met die wagen is wel een aso move.. Bermpje meepakken om de uitvoegstrook te bereiken... Evordert de doorstroming toch??? 
Ik denk dat we het wel eens kunnen zijn dat we gaan proberen het controlerende orgaan te foppen.
Dan moet je feitelijk constateren dat alles dat je extra aan de brommer klust, er bij een technisch onderzoek als eerste afgaat.
Je zal dus het zo moeten bouwen dat als men jouw kluswerk verwijdert, de brommer helemaal niets meer doet.
Ik denk aan een volledige uC gestuurde custom ontsteking met ingebouwde "dieselgate" software. Trekken ze die eruit, werkt niets meer. doen ze hem erin (en kennen ze de "geheime" code niet) dan loopt ie gewoon netjes 40?
En dan kan je prima doen wat VW ook heeft gedaan op de vraag : "Waarom zit hier dit component?" namelijk "dan stoot ie minder gevaarlijke stoffen uit..."
"ja, maar als we een origineel component plaatsen, dan loopt ie harder"
"daarom zit het originele component er ook niet in, agent !"
Kom je natuurlijk niet mee weg, want je mag niets aan het goedgekeurde ding veranderen, maar ach, je hebt wel plezier.

testman
40 hoeft niet eens, hij mag nog 50 lopen voor je de WOK status krijgt en de boel herkeurd moet worden, samen met een boeten van 60€. harder rijden is duurder..
zitten er geen pedalen op. je kan iets maken dat die sneller loopt als je manueel meedraait met de pedalen.
dan gaat die harder als je zelf meeduwt 
EricP
mét CE
Kom je natuurlijk niet mee weg, want je mag niets aan het goedgekeurde ding veranderen, maar ach, je hebt wel plezier.
Eh... goedgekeurd ding? van 40 jaar oud? Huh?
En natuurlijk mag je er vanalles aan veranderen. Net als aan je auto. Of aan je motorfiets. Het moet alleen aan wat eisen voldoen (zoals maximale snelheid ofzo). Electronische ontsteking lijkt mij prima haalbaar. Electronische ontsteking om harder te kunnen rijden... Tsja, je hebt een aardige kans dat je er alleen uitgepikt wordt als je daar reden voor geeft. Als het ding bij nadere controle dan opeens niet meer zo hard wil, dan kom je daar wellicht 1x mee weg. Wellicht.
harder rijden is duurder..
Die snelheidsbelasting tikt aardig aan ja. Weer iets waar de Nederlandse Roverheid zichzelf ruimer bedeelt dan in zo'n beetje alle andere landen om ons heen.
politie is ook niet gek
Hoe was dat ook al weer... Je bent intelligent of agent. Toch?
gewoon een moto kopen als je harder wil. als je een 80cc inschrijft als moto, mag je al harder dan 45 en ben je wel legaal. verzekering enzo is ook niet duurder.
ik ben met een 50cc begonnen, die liep bijna 70 als er methanol/ethiel alcohol in zat, heb dat blok opgebazen. daarna weer 50cc en zwaar mee onderuit gegaan op regenweer. één van de knieen beschadigd waar ik soms nog last van heb (18jaar later).
na de crash heb ik mijn motor rijbewijs gehaald en een CB900 gekocht. ding was te zwaar in gewicht, dus 3maand later ingeruild voor een CBR900RR (nog steeds voorlopig rijbewijs met zo een L erop). winter en zomer mee naar de avondschool gereden, nooit wat gehad.
als je met lichte motos opbouwt, ga je snel de grenzen opzoeken. als je direct met zo een zwaar ding begint, ga je vanzelf inhouden hoor. ik heb het max nooit geweten van die moto. is nu sinds een 3tal jaar verkocht.
dus toch maar eens overwegen of het je waard is om je opgevoerde brommer te begrenzen voor politiecontrole te belazeren.
ik kan best moto rijden, maar een honda camino die 70rijd heeft totaal de wegligging niet van een echte motor die 70 rijd. ophanging is slecht, en die trommelremmen doen NIKS meer aan zulke hoge snelheden