Delta voeding revisie & reparatie tips

Tidak Ada

Golden Member

Ik heb hier een 5A 250V exemplaar en dat doet niets met de 16A huiszekering....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

Ik heb er nu een Epcos 7 Ohm NTC in gesoldeerd. Direct op de netschakelaar, ruimte zat. Dat ding kan continu 4.5 A hebben, dat haalt de primaire kant nooit.

Nog wat rekenwerk.
Middenbeen dik krap 40 mm, hoogte 60 mm, A = 0.0024 m^2.
Primair N ca. 275 (secundair 1.25 winding/V, primair misschien iets minder). N*A = 0.66 m^2.
Bij 230 V eff, 325 V piek, is de spanningsintegraal over een positieve halve periode gelijk aan 325/(50*π) V.s = 2.07 Wb. Dat is dus tevens de fluxverandering gedurende zo'n halve periode. Omgerekend naar B: ΔB = 2.07/0.66 T = 3.14 T. Nu is 3.14 T al een enorme waarde voor dynamoblik lijkt me, en het is nog erger als de kern bij inschakelen bij de nuldoorgang ook al in dezelfde richting gemagnetiseerd was.

het scheelt ook of je een model hebt wat niet op 240V gezet kan worden, de inrush van een 220V trafo op een 236V netspanning geeft een stuk hogere inschakelstroom.

hoewel delta toch een goede inschakelbegrenzing heeft op hun zwaardere voedingen. kan hier alle apparaten op de werkbank aanzetten, dat is een dikke 3000W aan voedingen, en toch tikt de B16 er niet uit van alle apparaten die tegelijk inschakelen als ik dan de werkbank stroom inschakel. en dat is ook nog van meterkast tot in de verdeelblok met 2,5mm2 bedraad ook nog.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

En dat de primaire weerstand slechts 0.5 Ω bedraagt help ook niet mee. Ik dacht trouwens dat magnetisme uitsturen tot + en - 1.6 T normaal ontwerp was. Dat klopt dan aardig met mijn berekende 3.14 T tussen uitersten.

Nu ik toch bezig was heb ik ook naar het defecte aan/uit lampje gekeken. Zo'n model kende ik niet, maar het blijkt voor andere spanningen nog volop verkrijgbaar op ebay. Type Liliput Telefonlamp (6V/0.04A) van Taunuslicht. Ik heb een 683 lampje (5V/0.06A) in het houdertje gesoldeerd en een 15 Ω weerstandje in een toevoerdraad. Het houdertje schuift op zijn beurt in een chassisdeel met verende contacten.

Afgelopen weekend heb ik eindelijk een nieuw lampje in de D050-10 gezet. Het duurde even voordat ik genoeg onderdelen nodig had om een bestelling te rechtvaardigen. Het is een Arcolectric 0277OSL geworden. Het is een 12 VDC versie, ik kon geen betere vinden bij conrad. Met een gelijkrichter en 47 µF elco geeft het genoeg licht om te zien of de voeding aanstaat. Zal in de loop van de week een foto van het lampje maken.

Ik heb mijn (gratis aanwinst) Siamese tweeling weer in elkaar zitten.
Na vervangen van wat elko's werkten beide voedingen weer.

Bij de rechter sprong de voltmeter echter alle kanten op als je aan de potmeter draaide. Ik heb de potmeter uitgebouwd en het kapje aan de achterkant er af gewipt. Daarna het binnenwerk schoongemaakt en weer in elkaar gezet. Hij reageert nu weer zoals het hoort.

Van eentje mistte het witte afdekkapje van het lampje. Omdat ik alleen rode kapjes had heb ik die er op gezet.

De voeding stamt uit het Germanium tijdperk en daarom zit de + onder.
Ik heb nog overwogen om de + pool te vervangen door rode bussen die ik nog heb liggen, maar er later toch vanaf gezien om hem origineel te houden.

Het is niet moeders mooiste, maar ik ben er blij mee!

miedema

Golden Member

Ha 575,

Dat zijn mooie voedingen. Verzamelobject en toch ook prima bruikbaar :-)
Zo'n dubbele heb ik niet eerder gezien. Was waarschijnlijk een dubbele voor inbouw (19"), waar iemand later weer een behuizing omheen gebouwd hebt.

Leuk dat je de potmeter niet vervangen hebt, maar gewoon schoongemaakt. Ik heb laatst hetzelfde gedaan met een encoder. Bevredigend!

groet! Gertjan.

Ik ga er van uit dat mijn vraag hier terecht is. Ik ben een Delta D 50-10 aan het opknappen. Het betreft een latere uitvoering met 240V tab. R19 is een vaste weerstand en R20 een draadbrug. Hoe is de afregelprocedure voor R35 (voltage compensation) en R39 (current compensation)? Ook heb ik last van plakkende meters, die na veel heen en weer bewegen iets beter zijn gaan werken. Is hier een betere remedie voor?

Het placebo effect is, wetenschappelijk bewezen, het krachtigste medicijn ter wereld. Dat geldt ook voor de kwaliteit van audio apparatuur.

Op 24 april 2022 18:44:13 schreef ijzerhersteller:
Ik ga er van uit dat mijn vraag hier terecht is. Ik ben een Delta D 50-10 aan het opknappen. Het betreft een latere uitvoering met 240V tab. R19 is een vaste weerstand en R20 een draadbrug. Hoe is de afregelprocedure voor R35 (voltage compensation) en R39 (current compensation)?

Bij gebrek aan afregelbechrijving in de manual zul je de functie van R35 en R39 uit het schema moeten afleiden. De aanduidingen "voltage compensation" en "current compensation" vind ik nogal dubbelzinnig. M.i. wordt m.b.v. het R35-R36 circuit het zakken van de uitgangsspanning tegengegaan die je anders zou hebben bij grotere stroomafname. Als de stroombegrenzing actief is dan wordt m.b.v. R28-R38-R39 het toch nog toenemen van de stroom bij zakkende uitgangsspanning gecompenseerd. Daarbij denk ik aan een zwaarder wordende Ohmse belasting.
Ik heb zelf meen ik nooit aan R35 en R39 van mijn D 050-10 gedraaid. Misschien heeft iemand er ervaring mee?

Het lijkt vreemd dat R20 een draadbrug is in plaats van een 10k pot. Is dat een modificatie bij latere types?

Blauw omcirkeld op de foto. De Vishay´s zijn mijn schuld, de rest is origineel.

[Bericht gewijzigd door ijzerhersteller op 29 april 2022 18:41:29 (13%)

Het placebo effect is, wetenschappelijk bewezen, het krachtigste medicijn ter wereld. Dat geldt ook voor de kwaliteit van audio apparatuur.

Bij mij is R20 (nog?) een trimpot.

Jullie weten dat je bij Delta altijd kan vragen om documentatie of wat dan ook. Van de meeste apparaten hebben we nog wel wat.
support@delta-elektronika.nl
of als het te groot is: Deltapower@zeelandnet.nl

Peter Strayer
flash2b

Golden Member

Vandaag mijn Delta E018-0.6D gemodificeerd.

Ik heb de zwarte negatieve voeding aansluiting vervangen door een exact hetzelfde blauw exemplaar die ik in Renswoude dit jaar van miedema had gekregen.

Zo zag de voeding er voor de modificatie uit:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20220618_115243sm.jpg

De aansluiting was niet makkelijk te verwijderen omdat Delta deze 'blackdog style' heeft vastgezet met flink wat soldeer in een kleine ruimte.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20220618_115550sm.jpg
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20220618_115600sm.jpg

Zo ziet de voeding er na de modificatie uit:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20220618_123841sm.jpg

Ik had de blauwe aansluiting voor montage door mijn ultrasoon reiniger gehaald wat duidelijk te zien is op de foto. Miedema nogmaals dank voor aansluitbus en is het merk nou Stockli of Staubli ??

miedema

Golden Member

Ha Flash2b,

Dat ziet er sjiek uit! Inderdaad veel duidelijker met de negatieve klem in blauw.
Ik moet mijn E018-0.6D ook maar gaan doen :-).

Die blauwe bus kwam uit een rommeldoos van een radiomarkt, en was goed smerig. Prachtig zoals hij uit je ultrasoon gekomen is. Ga ik ook proberen!
Wat heb je als reinigingsvloeistof gebruikt?

Inderdaad werden die bananenbussen bij Delta ambachtelijk bedraad. Eerst alle draden er een paar keer omheen draaien, en dan solderen.
Los solderen doe ik door eerst zoveel mogelijk tin af te zuigen, en daarna de draden met een hete bout weer los te draaien / prutsen. Niet zo goed voor je punt :-)

Het merk waar Delta van orgine die mooie bananenbussen en knoppen van betrok is Stockli (bestaat nu niet meer).
Zie hier Delta support over de bananenbussen: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1810447#1810447

hartelijke groet, Gertjan.

flash2b

Golden Member

Als reinigingsvloeistof gebruik ik warm (50°C) water met een paar druppels Dreft. De timer stond op 10 minuten.

Dank voor de naam van de fabrikant, ik vond wel een Stöckli uit Zwitserland die ski uitrusting maakt. Ik kende Staubli (nu MultiContact) uit Zwitserland die wel aansluitingen maakt maar die was het dus niet. Maar Stockli bestaat dus niet meer......

voor een aantal delta voedingen die een rack historie hadden heb ik hirschmann poolklemmen op het front gezet. zowel de kleine uitvoering als de 63A versie gebruikt delta zelf ook.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

In mijn E018-0.6D wordt een apart printplaatje gebruikt voor montage van de 2 elco's tussen de bussen. Misschien later type, S/N 4766?
Albert

Hallo Delta liefhebbers,

Ik heb hier een E 030-1 met een probleempje.
Als ik de spanning instel op 30V met een belasting van 30 Ohm zou er 1A aan stroom moeten gaan open.

Wanneer ik de voeding opstart blijft de meter op 300mA staan en in de V stand op 9V
Oftewel de meter beweegt niet. Bij wisselen tussen V en A.
Metingen op de uitgang geven ook 300mA en 9V aan.

Na enige tijd hersteld zich dit en staat de meter op 30V – 1A
Zet ik de voeding uit dan herhaalt het probleem zich (meestal) dit weer.

Potmeters heb ik al vervangen en ook de regelprint heb ik al uitgewisseld, zonder resultaat.

Waar zou ik nog kunnen zoeken?
Alvast bedankt

miedema

Golden Member

Ha prikje,

Heb je het topic doorgelezen? In de openingspost staat in feite het antwoord op je vraag al....

Meestal zijn bij deze foutconditie de kleine elcootjes het probleem. Rubber van het seal vergaan, en daarna uitgedroogd...
Als je de stuurprint door uitwisselingen al uitgesloten hebt, dan verwacht ik dat C10 of C11 de oorzaak is.
Ik had een soortgelijke foutconditie, en bij mij was een uitgedroogde C10 de oorzaak.

Als er 1 klein elcootje uitgedroogd is, dan zijn de andere waarschijnlijk niet veel beter. Meteen ook maar vervangen dus....

groet & succes,
Gertjan.

Hoi Gertjan,

Ik had idd de openingspost al doorgelezen en deze gaf mij goede hoop.
Helaas, na C10 en C11 vervangen te hebben is het probleem onveranderd.

Als de voeding een tijdje aan staan valt zo af en toe de spanning en stroom ook terug om, even daarna, weer op het normale niveau terug te keren.
Soms helpt het draaien aan de potmeters, bedienen van de schakelaars of tikken op de voeding om de zaak weer in het gareel te krijgen. Helaas is dit niet reproduceerbaar.

miedema

Golden Member

Ha prikje,

Die kleine elcootjes vervangen was sowieso goed. Ik doe het standaard. Met name die kleine 22uF/25V blijken telkens allemaal slecht.

.

Als de voeding een tijdje aan staan valt zo af en toe de spanning en stroom ook terug om, even daarna, weer op het normale niveau terug te keren

Eerste verdachte is de stroom meetweerstand R28 (midden-boven op de hoofdprint).
Deze weerstand kan goed heet worden, en is soms geblakerd. door dat telkens heet worden kunnen ook de solderingen van die weerstand slecht zijn. dus doorsolderen, en bij twijfel die weerstand vervangen.

Verder klinkt dat toch echt als een slechte soldering / slecht contact. Dan wordt het goed kijken, zoeken naar slechte contacten. Ik doe dat met een stereo microscoop, en vind veel op die manier.

Als je inderdaad met 2 insteek regelprinten een identieke fout ziet, dan kan je al veel uitsluiten (zoals de hulpvoedingsrails, de ook warm wordende R1).
Beredeneer aan de hand van het schema waar een slecht contact zou kunnen zitten dat jouw foutconditie oplevert.

.

Wanneer ik de voeding opstart blijft de meter op 300mA staan en in de V stand op 9V
Oftewel de meter beweegt niet. Bij wisselen tussen V en A.
Metingen op de uitgang geven ook 300mA en 9V aan.

300mA en 9V zitten inderdaad precies op dezelfde plek op de meterschaal.
Als ik dat lees, dan denk ik: gebroken taatsje van de meter of zo, waardoor de naald op die plek blijft hangen.

Je overige foutomschrijvingen geven aan dat er in elk geval ook elders een probleempje moet zijn. Maar mogelijk is toch ook je meter slecht... (Ooit en keer ongelukkig gevallen o.i.d)

groet & succes,
Gertjan.

Gertjan,

Dank je voor het meedenken.
Het blijkt dat de hele regeling (spanning en stroom) vast loopt.
Dit is op de schaal te zien en aan de klemmen te meten.

Dus ik ben verder gaan zoeken. Ik merkte op dat T10 ooit al eens vervangen leek. Slecht gesoldeerd en scheef gemonteerd. Dit bleek een 2N5294 te zijn.
Zonder verder in de data te duiken heb ik de tor maar vervangen voor een TIP41A (bij gebrek van een TIP29A)
Voorlopig werkt de voeding weer goed, maar zal zich in de komende dagen moeten bewijzen. Ik zal aan het einde van de week de resultaten melden.

miedema

Golden Member

Op 30 januari 2023 10:27:54 schreef prikje:
.... Ik merkte op dat T10 ooit al eens vervangen leek. Slecht gesoldeerd en scheef gemonteerd. Dit bleek een 2N5294 te zijn.
Zonder verder in de data te duiken heb ik de tor maar vervangen voor een TIP41A (bij gebrek van een TIP29A)....

Compliment dat je zelf de oorzaak gevonden hebt!

T10? Dan heb je een héél oud exemplaar, nog met de discrete regeling (i.p.v. met 2 opamps)

Dat die tor slecht gesoldeerd was kan natuurlijk ook de oorzaak geweest zijn...

Ben benieuwd naar je resultaten.

groet, Gertjan.

Resultaten zijn prima. Voeding werkt weer al vanouds.

Er zijn zoveel versies met evenzovele schema's.
Ik heb dus duidelijk niet de goede versie voor ogen gehad. Deze voeding heeft al de 2 opampjes (741 en 747), maar nog wel de rode LED

Ik ben weer blij ..........