monitor heeft na 2 dagen de geest gegeven Q7502 defect
na vervangen defecte Q7502 gelijk weer defect blijkt dat er meer aan de hand is volgens eufas is hier een oplossing voor maar die kan ik niet krijgen want ik ben geen firma heeft iemand een oplossing om hem toch weer werkend te krijgen
monitor gekocht op veiling geen garantie
groet Win2k

Het is alweer jaren geleden dat ik ze af en toe repareerde en mijn geheugen is niet zo goed...
Is die 7502 de lijntor? Zoek eens naar een defecte p-kanaal MOSFET in TO220 behuizing met sluiting tussen source en drain.

bedankt voor de snele reactie, maar waar kan ik die ongeveer vinden?

Schiet me ineens iets te binnen.
Van huis uit is de buis-coating slecht geaard. Kijk eens of de metalen buisrand en de coating onderaan beplakt zijn met metaalfolie, over de volle breedte en zo'n 10cm hoog. Als dat er niet zit, moet je er zelf voor zorgen.

Ik weet niet meer waar die FET zit, maar het is een IRF96XX ofzo dacht ik.

de fet is een nec j448 codeQ4603 de afscherming is aanwezig maar is slechts 24 cm lang dus niet de volle breedte, is dit de oorzaak van kapot gaan?
en moet ik nu over de volle breedte aanbrengen?

Als je lijntor er na vervangen meteen weer uitvliegt, is de kans groot dat de lijntrafo (FBT) een interne sluiting heeft. Deze dus ook meteen vervangen.

Op 29 augustus 2004 17:36:03 schreef oorpijn:
Schiet me ineens iets te binnen.
Van huis uit is de buis-coating slecht geaard. Kijk eens of de metalen buisrand en de coating onderaan beplakt zijn met metaalfolie, over de volle breedte en zo'n 10cm hoog. Als dat er niet zit, moet je er zelf voor zorgen.

Die smalle zijn vaak verkeerd gemonteerd (fout uitgevoerde modificatie door noknows) en zitten alleen op het grafiet.
Als hij verkeerd zit, is dit de meest voorkomende oorzaak van een defect in de afbuiging, zoals die lijn-transistor.
Het is de bedoeling dat hij met de onderste 2cm over de metalen rand zit, die rondom het breedste deel van de buis zit en er goed contact mee maakt. Het is minder erg dat hij niet over de volle breedte zit.

Een defecte lijntrafo komt zelden voor bij de 201B10/xx

Is die 2SJ448 nog goed?

de Fet j448 is defect en de afschermingsband zit ook op de stalen rand van de buis geplakt
de fet was in eerste instantie aan mijn aandacht ontsnapt maar aangezien eufas het ook over deze fet had heb ik hem gemeten (is dus defect)

Tja, ik moest die strook altijd vervangen door eentje over de volle breedte, ook als de oude goed gemonteerd was. Het leek mij persoonlijk wat overdreven, maar het was vast niet voor niks.

Vervang de FET en de lijntor maar. Ik sluit niet uit dat de lijntrafo toch kapot is, maar ze zijn duur en ik zou er op gokken dat hij goed is. Dat is een keuze die je zelf maar moet maken.

'k Vind EUR 69,- nou niet bepaald duur voor een FBT, hoor!

onderdelen in bestelling ging een beetje moeilijk de nec was niet leverbaar bij mijn leverancier
die is besteld bij powercomponents Zeist
allen bedankt voor de reactie's
resultaat meld ik nog wel
groet Win2k

Onderdelen binnen gekregen en gemonteerd afscherming aangepast en alles weer in elkaar gezet
voor de Fet kreeg ik een vervanger toegestuurd zonder isolatie maar aangezien het koelblok geisoleerd opgesteld staat was dat geen probleem
monitor werkt weer
iedereen bedankt voor de bijdragen
groet win2k