Ligt klaar ter reparatie, een solton CS8-600. Doet niks meer, voeding laat het dus afweten.
Effe schema erbij gepakt, toestel ligt nog niet open maar ik hoorde van de vorige eigenaar dat er een chipje opgeblazen was. Wellicht de driver IR2153 ofzo of een transistor. Meten doe ik zondag pas.
Tips zijn welkom. Is dus een switching power supply. Aangezien er niks oplicht van leds zal er ook niks schakelen. Ik vermoed dus zonder meten het hierboven geschreven.
Welke componenten moet ik zeker nog nagaan? Elco's rond dit ic en de power transistoren?
Eindtrap wellicht ook, maar voordat ik daar toe kom wil ik die effe loskoppelen en zien of ik de voeding online krijg.
Alle tips welkom (Dat ik voorzichtig moet zijn met meten weet ik wel). IRF hexfet uitgangstrap erin, die moeten we ook effe nameten.
Is de truuk met de lamp ook bij deze bruikbaar of niet, gezien de ietwat andere voeding? 40W of 60W peertje?
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Ik heb regelmatig het grote broertje van deze CS8 op de werkbank gehad, de CS12. In de SMPS alle halfgeleiders en weeerstanden vanaf de clock tot aan de powertorren uitmeten.
Ook zeker niet vergeten de eindtrap uit te meten anders blaas je de boel weer op mocht deze defect zijn. Gloeilamp heeft bij dit soort voedingen niet veel nut, tegen de tijd dat er (door een fout) teveel stroom gaat lopen klapt de voeding toch uit elkaar.
Dank je. En de eindtrap effe loskoppelen? Is dat geen mogelijkheid?
Ze moeten er toch uit om te meten.
Gaan de drivers vaak stuk of blijven deze juist heel?
Ik zou vanaf de eindtrap naar voeding kunnen werken maar het is niet eenvoudig de eindtrap te controleren en zekerheid te hebben zonder voeding erop.
Wat als ik er extern, dmv een labvoeding, spanning op zou zetten?
Zonde dat de voeding zo gauw zeer gedaan is. Dan is een trafo weer wel makkelijker...
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Hoi Appel,
Eindtrap loskoppelen om de voeding te testen is mogelijk, althans bij de CS12 wel. Wel was het zo dat de voeding dan onbelast werkt en de voedingsspanningen wat hoger uitvielen. in het geval van de CS12 kwamen deze spanningen dan gevaarlijk dicht bij de maximale werkspanning van de secundaire elco's. Hiervoor zette ik altijd mijn variac op +/- 200 volt. Wellicht is de voeding van de CS8 hetzelfde.
Als de eindtrap daadwerkelijk stuk is, kun je het best alles vervangen. Zowel eindtransistoren als (pre) drivers alsmede transistoren voor de terugkoppeling. Ook alle weerstanden rondom checken.
Ik ken de eindtrap van de CS8 niet, maar bij de CS12 is het design vrij simpel. De mechanische opbouw echter niet, alles ligt vlak op éen en dezelfde koelbalk. Mocht dit bij jouw ook het geval zijn, probeer dan een soort mal te maken waardoor alle transistoren die op het profiel liggen dezelfde buiging krijgen qua afstand op de pootjes, anders kan het drama worden om hem weer te assembleren.
Beste om manier om te checken of de trap eruitligt is om de transistoren op sluiting te meten. Zit er één of meerdere bij, de eindtrap reviseren. Check altijd beide kanalen!
BF422 ligt eruit. Kon geen sluiting ontdekken in de eindtrap, maar nog eens grondig nameten.
Wat zou de reden zijn dat deze stuk is?
Deze moet enkel voor de opstart zorgen, niet? Ik zie het niet zo direct in het schema wat deze allemaal juist moet doen.
DJohnny
Even uit mijn hoofd: ik dacht dat de BF422 onderdeel was voor het maken van de voeding voor het schakel IC. Als deze defect is, zal er denk ik nog wel meer defect zijn. Wellicht het IC zelf?
Ik zou de switcher zelf ook mee vervangen ja.
Wellicht de zeners ook preventief meepakken. De switching transistors zitten flink ingepakt en moeilijk te bereiken om er iets aan te meten.
De analoge regelaars dan weer wel.
Kapot is een understatement, er ontbreekt de volledige achterkant van. Die is dus met een knal gegaan!
Voeding als eerste, de eindtrappen lijken echt ok.
Tricky op hieraan te werken eigenlijk. Maar de truuk met de lamp in de secundaire toepassen gaat ook niet lukken? Damn...
Als er ergens nog een fout zit blaas je meteen je voeding er weer door?
[Bericht gewijzigd door Appel op (18%)]
Op 12 juni 2016 22:04:28 schreef Appel:
Kapot is een understatement, er ontbreekt de volledige achterkant van. Die is dus met een knal gegaan!
Van de BF422?
Maar de truuk met de lamp in de secundaire toepassen gaat ook niet lukken? Damn...
Meerdere lampen? Bijv. 2 x 100W over de pos rail en 2 X over de neg rail.
Natuurlijk nadat de endamps afgekoppeld zijn.
Die BF422 dient alleen voor de opstartspanning van de SMPS. Die serie-zener ook ff checken.
Dank je raaf.
Idd, van de bf422 ontbreekt de achterkant... Ik dacht ook de zeners zouden hiervoor verantwoordelijk kunnen zijn.
Het lijkt erop dat echt enkel deze stuk is. Zekeringen zijn allemaal nog heel, zitten er 3 in. Eindtrap meet ok, test moet dat uitwijzen.
Er zitten ook nog enkele 78.../79.. Regelaars in, deze kan ik zo niet effe uitmeten. Eentje zal wellicht voor fantoomvoeding zijn.
Het zou mooi zijn om de voeding quasi onbelast te kunnen starten, echter zit alles wel op 1 print en moet ik nog effe zoeken waar ik deze best van de eindtrap kan scheiden. Ik heb deze eindtrap doorgemeten in circuit en kon toch geen rare dingen ontdekken. Ook meten links en rechts netjes hetzelfde.
Herstellingen met trafo versterkers zijn net iets simpeler dan dit...