Ruis wegfilteren airband

Onlangs kreeg ik de tip om de ontvangstkwaliteit van Schiphol Tower (airband) te verbeteren door middel van een speaker met DSP. Heeft iemand hiermee ervaring?
Al vast dank!

Mathieu

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een actief filter discreet opgebouwd uit opamps zou een oplossing kunnen zijn.
Een bandpass filter is ook een mogelijkheid welke de frequenties tussen 300 en 2700 Hz doorlaat.
Zoek eens op google naar 'audio communication filter'.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Evarist

Golden Member

Welk is de frequentie van Schiphol Tower?

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Frederick E. Terman

Honourable Member

De moderne ontvangers hebben meestal DSP ruis- en storingsonderdrukking ingebouwd. Mijn ervaring daarmee is:

  • Wat je zonder DSP beslist niet kunt verstaan, lukt met DSP ook niet.
  • Het kan echter wel zijn dat luisteren met DSP minder vermoeiend is.

Dat zal voor een losse luidspreker met DSP ook wel zo ongeveer gelden. Je verstaat dus niet opeens meer, maar soms wel gemakkelijker.
Bij lang luisteren met DSP ruisonderdrukking kan het gebeuren dat je oor daar ook 'zat van wordt'. Dan zet je de DSP weer een tijdje uit, en later misschien weer eens aan. Zo word je minder 'luistermoe'. Dat hangt natuurlijk erg van de luisteraar af.

@Evarist:

20160612fet_SPLfreq.txt

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@Evarist: het zal hem wel gaan om de standaardband voor ATC: 118,00 - 136,975 megahertz.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Evarist

Golden Member

Ik gebruik mijn oude DNL module nog vaak. (Dynamic Noise Limitor). Was gebruikelijk in cassetterecorders.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
TinusTech

Golden Member

Ik mis de vraag die je je vooraf moet stellen. Waardoor ontstaat de ruis? Slechte ontvangst? Slechte ontvanger of defect in de ontvanger? Storing door dichtbij gelegen andere zenders?

[Bericht gewijzigd door TinusTech op zondag 12 juni 2016 18:31:56 (14%)

Op 12 juni 2016 17:45:57 schreef big_fat_mama:
@Evarist: het zal hem wel gaan om de standaardband voor ATC: 118,00 - 136,975 megahertz.

Schiphol heeft zo'n 30 frequenties gepubliceerd.....
120.555 134.375 127.780 118.805 119.050 118.075 369.300 121.200 118.405 131.155 126.675
119.225 118.100 118.280 118.955 119.900 362.300
121.980 121.655 121.560 121.705 121.805 121.905 121.590 131.355 132.980 108.400 122.205 121.500 243.000 edit: Op verzoek van BFM alle niet-tower frequenties doorgestreept. Ik DACHT (kennelijk onterecht) dat iemand hintte dat het om precies 1 freq ging. Verkeerd gelezen. Sorry.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Precies daarom probeerde ik te verduidelijken dat het _vermoedelijk_ om de airband gaat. T/S stelt tenslotte ook zelf "Schiphol Tower (airband).

Ik denk trouwens niet dat al de door jou genoemde frekwenties EHAM TOWER betreffen - de laatste twee zijn toch de emergency-diensten, op VHF resp. UHF? Niks tower, toch? Vind je het misschien gewoon lekker om verwarring te zaaien?

Edit: dank voor de bijsturing. Of het T/S om één bepaalde frekwentie gaat, en zoja dewelke, is helaas nog steeds niet verduidelijkt...

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zondag 12 juni 2016 21:58:23 (16%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Goede antenne is het beste middel tegen ruis... ;)
Bijvoorbeeld een J-Pole: http://www.jpole-antenna.com/shop/aviation-airband-118-128-mhz-j-pole-…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Klopt. Daarom heb ik de Diamond-777 zo hoog mogelijk op het dak staan en gebruik ik de Signal R-535 als ontvanger. Maar de output op de tower frequenties is niet echt groot. Het zijn zichtverbindingen ;-)
Een goede dsp speaker kan dan wel het luistercomfort vergroten.
Ik ga denk ik deze eens proberen: http://www.radioworld.co.uk/second_hand_nes-10-2mkii_bhi_dsp_noise_eli…

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 14 juni 2016 23:17:31 (25%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 12 juni 2016 19:19:42 schreef big_fat_mama:
Ik denk trouwens niet dat al de door jou genoemde frekwenties EHAM TOWER betreffen - de laatste twee zijn toch de emergency-diensten, op VHF resp. UHF? Niks tower, toch? Vind je het misschien gewoon lekker om verwarring te zaaien?

121.5 en 243 zijn ook torenfrequenties.
'TWR' omvat trouwens nog meer frequenties dan 'Tower'. :)
De hele AIP-lijst stond al eerder in de thread.

@TS: die speaker zal best goed kunnen werken. Denk er wel om dat je de instelling alleen met de DIP-switches kunt veranderen. Er zit dus geen handige regeling op.
Aan de andere kant, in jouw geval zal de instelling waarschijnlijk wel bijna altijd dezelfde zijn, zodat het niet zo'n probleem is.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

121.5 en 243 zijn ook torenfrequenties

Hm. Met een heel klein hartje ga ik voor het eerst de discussie aan met een autoriteit... en dan nog steeds enkel over een terminologiekwestie. Wat is een torenfrekwentie? Voor mij is het een frekwentie die in de eerste plaats dient voor de dienst "toren". Als de definitie luidt "elke frekwentie waarop een piloot de dienst 'toren"" kan/zou kunnen bereiken" dan heb je wel een punt. Maar voor mijn part zijn 121,5 en 243,0 in de eerste plaats frekwenties om de nooddiensten op te roepen.

Maar eigenlijk denk ik dat de term "torenfrekwentie" nergens formeel gedefinieerd is, en dat we dus maar wat in het ijle zwetsen... In die ijle aether, waar het toch maar allemaal gebeurt...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Ik zou dan liever een richtantenne nemen. (Amersfoort is niet ver van Amsterdam tenslotte). Beter ruis voorkomen als oplossen... ;)
Bijvoorbeeld de Y102B-130 (ruim 11dB):

http://www.tacoantenna.com/ius/products/72-Y102B-130V-Web-Image.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Maar voor mijn part zijn 121,5 en 243,0 in de eerste plaats frekwenties om de nooddiensten op te roepen.

De nooddiensten worden niet op 121.5 MHz opgeroepen, en ook niet door het vliegtuig. Ze worden door de verkeersleiding ingezet, en dat gaat telefonisch of via intercom of zelfs via crash alarm (ook een lijnverbinding).

Het verkeer tussen vliegtuig en toren kan in noodgevallen op 121.5 afgewikkeld worden (maar wordt in de praktijk vrijwel altijd overgezet naar de DEF). De toren moet dus over 121.5 beschikken; dat maakt het (in elk geval voor ons) een torenfrequentie.
ACC moet ook over 121.5 beschikken, zodat het ook een ACC-frequentie is.
Voor 121.5 kun je in principe ook 243 lezen, maar daar is het toch wel erg leeg meestal, terwijl je op 121.5 nog wel eens een aanroep hoort van iemand die de werkfrequentie niet weet.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

is 121,5 MHz ook niet een bakenfrequentie voor een SART?
Zoiets heb ik wel eens gehoord.
(klok en klepel)..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
evdweele

Overleden

Even terug naar de vraag over ruis.
Vooropgesteld dat ik geen ervaring heb met AM gemoduleerde verbindingen, maar narrow-FM verbindingen heb ik 40 jaar lang dag in dag uit aan moeten horen.
Mijn ervaring daarmee is dat het nauwelijks de moeite waard is om naar een ruisend signaal te luisteren, het is dan toch voor het grootste deel onverstaanbaar.
Stel de squelch zo in dat bij het openen daarvan altijd een verstaanbaar gesprek te horen is.

Als je het bereik van de ontvanger te klein vindt en daarom naar ruisende gesprekken zit te luisteren, zal je iets aan ontvangstverbetering moeten doen.
Een betere antenne of een gevoeliger front-end van de ontvanger.

Edit:
Zenders die achter de horizon zitten kan je op VHF onder normale omstandigheden niet ontvangen.
Dan rest er maar 1 oplossing, je horizon verleggen. Dwz de antenne hoger.

[Bericht gewijzigd door evdweele op maandag 13 juni 2016 13:30:43 (12%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

De nooddiensten worden niet op 121.5 MHz opgeroepen, en ook niet door het vliegtuig. Ze worden door de verkeersleiding ingezet, en dat gaat telefonisch of via intercom of zelfs via crash alarm (ook een lijnverbinding).

Met alle respect wil ik je op dit punt tegenspreken: er is me wel degelijk geleerd om, als het mis gaat, naar 121,5 te gaan en dan een "Mayday"-oproep uit te zenden. Of, als het minder ernstig is, een "pan-pan". Zopas leerde ik op een ander forum nog dat ze in de UK zelfs de gewoonte hebben om pan-pan-oproepen te oefenen, nog steeds op de 121,5 MHz, en op initiatief van de piloot. Met de rest van je uiteenzetting ga ik graag akkoord!

@Mel: wat bedoel je met SART?

En tenslotte @Arco: helemaal akkoord dat een betere antenne het probleem aan de wortel aanpakt, dat is de beste benadering.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Frederick E. Terman

Honourable Member

De noodoproep van het mobiele station vindt wel plaats op 121.5 MHz1, maar die oproep wordt in het algemeen niet beantwoord door de brandweer, ambulance of crash tender. Normaal gesproken wordt de noodoproep beantwoord door de verkeersleiding.
De hulpdiensten die in geval van nood kunnen worden ingezet (vaak 'nooddiensten' genoemd) worden dus niet door het vliegtuig en niet op 121.5 opgeroepen.

1"Of op andere frequenties waarvan het aannemelijk is dat er door geschikte partijen geantwoord zal kunnen worden."

Een SART is een search-and-rescue transponder. Hij zorgt ervoor dat je te zien bent op het radarscherm van een scheepsradar, als een lijn van strepen die op jouw positie begint.

Een EPIRB is een automatisch noodbaken. De laatste decennia op 406 MHz, maar vroeger op 121.5, en tegenwoordig nog wel gecombineerd. Op de 406 MHz wordt je positie door satellieten bepaald (allerlei satellieten hebben dit verplicht als 'bijbaantje'). De 121.5 is handig om de laatste paar mijl door hulpverleners ter plaatse uitgepeild te worden, maar heeft maar een kleine reikwijdte.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Hier heb ik wat wat ervaring mee:

Precies zoals FET zegt, soms helpt het om lichte ruis te verminderen. Zeker als de ruis niet al te veel in sterkte varieert zoals op VHF en UHF, dan kan deze DSP speaker helpen om het signaal wat schoner te krijgen.
Verwacht echter geen wonderen ...
Op de HF banden wordt het een ander verhaal, door alle piepjes, kraakjes en melanges van ruis moet je het ding hard laten werken.
Hierdoor lijkt het alsof het geluid in een soort van lang rioolstelsel ontstaat inclusief bliep en bloep geluidjes, zeer vermoeiend om naar te luisteren.

Ik denk dat je meer hebt aan een simpele parametrische equalizer, luistert in ieder geval een stuk rustiger.

Hieronder een reactie over de BHi NES-10-2MKII DSP op EHAM en dan specifiek voor de airband:

Blue Sky

Cableguy

Je zou ook een een software ruisonderdrukker kunnen proberen zoals DSP filter (ver 1.11) Dat is geschreven door JE3HHT, de maker van onder andere MMSSTV en MMTTY. Ik heb het een tijdje getest en werkt opvalland goed op SSB. Ik weet niet wat het doet op AM maar het progje is gratis dus proberen kan altijd.

Waar rook is, is stroom

Hij krijgt op EHAM door 98% van de reviewers de hoogste score (5/5).
Ik heb 'm besteld en laat mijn bevindingen hier binnenkort weten ;-)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 14 juni 2016 23:19:26 (60%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat is grappig. Je wilt naar EHAM luisteren, en je vindt een bespreking van een ruisonderdrukker ook op EHAM. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org