Hallo!

Voor school ben ik bezig met het maken van een zelf rijdende modelauto.
De auto word aangestuurd door een Arduino Uno.
Voor de sensoren word gebruik gemaakt van een 6-tal optische IR-sensoren van Sharp (2Y0A21) de locatie van de sensoren is als volgt: Links voor, midden voor, rechts voor en: links achter, midden achter, rechts achter.
Motor is een standaard 540 motor met een simpele borstelregelaar.
Voor de stroomvoorziening word een 3800mA LiPo gebruikt.

Dat was de setup, nu mijn vraag, gaat over de sensoren aansluiten op de Arduino Uno:
Hoe moet ik de sensoren aansluiten op de Arduino? Voor de voeding van de sensoren maak ik gebruik van een externe voeding (accu + LM7805). De GND van de voeding word gekoppeld aan de GND van de Arduino.
Op welke pinnen van de Arduino moeten de signaaldraden van de sensoren worden gekoppeld? Kan dit op de digitale poorten of moet dit op de Analog In?
En hoe geef ik dit weer aan in het programma van de Arduio? met 'pinMode(A0 INPUT)'? of?

Het signaal van de sensoren is een variërende spanning tussen de 5 en de 0 volt, uit deze variatie is de afstand tot een bepaald object te bepalen.

Mijn uiteindelijke doel is om de Arduino zo te programmeren dat hoe dichter de auto bij een object is, hoe langzamer hij gaat rijden en zo eventueel ook een object kan volgen met gepaste snelheid. nadert de auto het object en dit beweegt niet, zal de auto gaan omkeren of uitwijken om het object te omzeilen en een impact te voorkomen.

Dit is het uiteindelijke doel, en zal niet direct bereikt kunnen worden. ik ben eerst al blij als de auto rijd en nergens tegen op zal rijden ;)

Alvast bedankt voor jullie tijd!

groetjes,

Midian

Het is voor school , dus je hebt dit in de verkeerde sectie geplaatst.

Het signaal van de sensoren is een variërende spanning tussen de 5 en de 0 volt

Dus is dat nu een analoog of een digitaal signaal?

Het mooiste is natuurlijk analoog, met digitaal zou je alleen weten "Heel dicht in de buurt / Niet in de buurt"

Daar het om een schoolprojectje gaat kan je ik enkel wat hints geven.

Een gelijkstroommotortje kan je met de arduino op 2 manieren aansturen; analoog of met PWM (pulse width modulatie)
Even Googlen en je hebt meteen enkele voorbeelden waarmee je kan starten.
Ik kan verkeerd zijn maar pinmode wordt gebruikt voor digitale signalen.
Nog een tip wanneer je de IDE (programmeeromgeving) van Arduino gebruikt. Onder het tabje File-Examples vind je een aantal voorbeeldprogramma's. Bestudeer daar enkele van.

bedankt voor alle reachties!

Ik wil eigenlijk analoog werken. dit omdat de auto dan eventueel kan afremmen en zijn snelheid aanpassen op de situatie.

Ik zal donderdag even kijken wat ik met de voorbeelden van de IDE van de Arduino kan doen.
De enigste mogelijkheid om met dit project bezig te gaan is op donderdag namelijk...

bedankt alvast! Donderdag horen jullie meer!

mvg

Midian

Op 21 juni 2016 12:36:15 schreef Beunertje:
bedankt voor alle reachties!

Ik wil eigenlijk analoog werken. dit omdat de auto dan eventueel kan afremmen en zijn snelheid aanpassen op de situatie.

Ik zal donderdag even kijken wat ik met de voorbeelden van de IDE van de Arduino kan doen.
De enigste mogelijkheid om met dit project bezig te gaan is op donderdag namelijk...

bedankt alvast! Donderdag horen jullie meer!

mvg

Midian

Bij arduino ga je eerst in de setup moeten weergeven dat je het signaal als input wil gebruiken, ik heb gehoord dat dit niet altijd nodig is maar ik doe het toch altijd.

void setup(){
pinMode(A0,INPUT);
}

In de loop ga je dan een variabele aanmaken waaraan je het uitgelezen signaal aan linkt. Vervolgens kan je met die variabele verder programmeren. Ik raad je aan om een seriele verbinding te maken met de arduino zodat je de waarde kan uitlezen.

void loop(){
int variabele = analogRead(A0);  //gelezen waarde opslaan in de variabele
} 

https://cdn.sparkfun.com/assets/b/3/c/f/b/51895ebece395f3b55000001.png

ipv de "'hello world'" typ je de naam van je variabele, in dit geval "variabele"