Whirlpool MWN 400 S, mod 701.237.56 (8587 543 53773), 2010
Magnetron opwarm functie (900W en gewenste tijd) blijkt zonder oorzaak ook via het verwarmings-element te verwarmen.
Ook andere functies zijn verstoord: kan geen 900W magnetron vermogen meer instellen maar max 650W, en tijd functie start niet op 0.
Heb gereset door meer dan een uur de stroom eraf te halen: probleem blijft hetzelfde.
Heb gekeken naar zichtbare problemen op de printboards en andere componenten: zie niets bijzonders.
Heb op internet vervangend control board gevonden (GR FC G2 OM) voor 192 euro. Dit is nogal wat ten opzichte van de nieuwprijs van een Combi magnetron (ca 500 euro).
Mijn vragen:
1. Wat kan de storing veroorzaken? Betreft het een control probleem of is het iets anders?
1a. Lost het vervangen van de Control board de problemen op?
2. Wat en hoe kan ik verder diagnosticeren zodat ik zeker weet wat er kapot is?
3. Is het mogelijk om met de toetsen nog iets in te stellen/ te programmeren?
4. Elke advies om het probleem te tackelen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
heb je geen bliksem ontlading gehad in de buurt onlangs? dit soort dingen kun je daar vroeger of later van krijgen. kan alleen bij de magnetron blijven als je geluk hebt..
Blijven hangen van een knop door een defecte rozet 481241129017 komt regelmatig voor.
Veren alle knoppen weer terug?
IDD knoppen blijven vaak hangen en veroorzaken ook zulke storingen. Nee bliksem kan het niet geweest zijn, dan stopt het in zijn geheel wel..
Geen bliksem inslag gehad.
En de knoppen werken goed, ze blijven niet hangen, of zo.
Kan er iets gemeld worden over de grote printplaat? Worden daar de programma's voor de instellingen gestuurd?
https://shop.euras.com/include/picture.php?picture=D385819&resize=…
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Om op je link te kijken heb ik je sessiekoekjes van Euras (de leverancier van de betreffende winkel) nodig; dat gaat niet werken. Als je foto's plaatst kunnen eigen foto's handiger zijn, of eventueel een normale link naar een winkel.
Hoe heb je het toetsenbord getest?
Als je graag de grote print vervangt moet je dat vooral doen want waarschijnlijk is dat wel de sturing, maar het pakt misschien goedkoper uit als je eerst de goedkopere oorzaken probeert uit te sluiten.
Edit: je link verwijst waarschijnlijk naar Aswo/Euras artikelnummer #D385819 en dat is zo aan de plaatjes te zien een print met een berg relais en een microcontroller. Een dergelijk mankement kan daar opzich door komen. Aanbevolen stappen: toetsenbord zowel mechanisch als electrisch uitsluiten, slechte elco's en andere eenvoudige oorzaken op de grote print uitsluiten, dan pas grote print vervangen (adviesprijs 160 euro, dus 192 euro is lichtelijk overdreven van de betreffende wederverkoper). Mogelijke Whirlpoolnummers voor die print zijn 4801 201 00758 en 4810 688 05535. Soms levert het ook nog een paar euro op om die in een zoekmachine in te geven.
meander
Spanning staat en stroom gaat!
Elco's die stuk zijn zouden ook zomaar eens dit gedrag kunnen geven. Meestal zijn deze te herkennen omdat de bovenkant dan bol gaat staan of er komt zelfs prut uit. Als dat daadwerkelijk het probleem is ben je met wat soldeerwerk voor een paar euro klaar.
Knoppen kunnen dan misschien wel mechanisch terugveren, maar kunnen toch elektrisch contact maken door vervuiling. Dit zul je dus zoals vermeld ook even moeten uitsluiten.
Bouw de printen anders eens uit en maak een foto (van onder en bovenkant). Wellicht kan men er hier al dingen van zien die mis zijn en wat meer nuttige info vertellen.
Bedankt voor het meedenken!
Excuses voor de niet werkende link. Het betreft inderdaad die printplaat. En met wat zoeken komen de volgende prijzen naar boven: NL 193 euro, F 187, D 178, B 145, en Polen 119 euro. (hoe kom je overigens op advies prijs van 160?).
Nagaan toetsenbord:de vier drukknoppen functioneren, dwz hebben een eenduidige actie bij indrukken en loslaten, haperen niet. Is dit voldoende getest dan? Hoe anders?
De twee draaiknoppen: aan de functie instelling draaiknop heb ik getwijfeld omdat bij de magnetron instelling ook de verwarmingselement warm werd. Hoe kan ik die anders testen? Foto bijgevoegd van de betreffende printplaat met witte schakelunit.
De andere draaiknop voor instellen lijkt eenduidig te werken.
Elco's: zien er niet defect uit op de printplaat. Foto bijgevoegd. Hoe kan ik de Elco's verder testen?
Ga nog andere foto's maken van de grote plaat.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 1 juli 2016 12:25:52 schreef A.L.Ambre:
Bedankt voor het meedenken!Excuses voor de niet werkende link. Het betreft inderdaad die printplaat. En met wat zoeken komen de volgende prijzen naar boven: NL 193 euro, F 187, D 178, B 145, en Polen 119 euro. (hoe kom je overigens op advies prijs van 160?).
Dat is een vrijblijvende prijs die verschijnt als ik bij m'n vaste groothandel blader, dezelfde groothandel die dropshipt voor de winkel die 193 euro vraagt. De precieze winstmarge wordt bepaald door de winkel wiens naam erboven staat en in Polen hebben ze een heel goede inkoper zitten kennelijk want die prijs ligt dan weer onder mijn inkoopsprijs. Whirlpool is ook niet aan een enkele groothandel gebonden, vandaar dat zoeken sowieso loont.
Nagaan toetsenbord:de vier drukknoppen functioneren, dwz hebben een eenduidige actie bij indrukken en loslaten, haperen niet. Is dit voldoende getest dan? Hoe anders?
Da's in elk geval voor het mechanische deel een afdoende test. Electrisch zouden ze lek kunnen vertonen, maar ik verwacht het hier eerlijk gezegd niet.
De twee draaiknoppen: aan de functie instelling draaiknop heb ik getwijfeld omdat bij de magnetron instelling ook de verwarmingselement warm werd. Hoe kan ik die anders testen? Foto bijgevoegd van de betreffende printplaat met witte schakelunit.
De andere draaiknop voor instellen lijkt eenduidig te werken.
Draaiknoppen lijken goed dan, want die gaan niet opeens een andere functie vertonen.
Elco's: zien er niet defect uit op de printplaat. Foto bijgevoegd. Hoe kan ik de Elco's verder testen?
Print inbouwen en aansluiten, met de haardroger goed warmstoken en kijken of hij dan wel werkt.
Goedendag.
Heb nogmaals de magnetron opgestart nadat ik de printplaat eruit had gehaald voor controle. Achterzijde ziet er ook prima uit.
Bij opstarten met de magnetron opwarm functie werkte die bij verrassing weer. Echter nadat deze succesvol was beëindigd vertoonde de magnetron weer kuren en waren functies weer in de war.
Heb inmiddels een tweedehands zelfde apparaat gevonden; ruim goedkoper dan de printplaat. Zou deze magnetron zo kunnen plaatsen, maar ben nog nieuwsgierig of het board nu echt kapot is, door het uit te wisselen met die van de werkende magnetron.
De vraag is of ik daarmee het goede board kan beschadigen?
De gedachte is dat er mogelijk een externe reden is die het board beschadigd zou hebben. Zou dat kunnen? Maar wat dan? Ook bovenstaande in rekening nemend?
Al vast bedankt voor het meedenken!
Als je de magnetron minimaal een half uur uit het stopcontact heb gehad, moet het geen probleem zijn. Je heb nu onderdelen genoeg!!
Oud topic maar kwam dit tegen bij zoeken, bij mij zelfde type, zelfde kwaal, vreemd gedrag vooral bij magnetron stand, halverwege stoppen, piepen, niet aan willen gaan.
Wat diodes en deurschakelaars doorgemeten maar geen bijzonderheden, ook visueel elko's etc geen bijzonderheden.
Oplossing was in mijn geval de functie keuze rotatie schakelaar (links) goed inspuiten met contactspray. Rechter ook gelijk gedaan en werkt weer als vanouds...
Speciaal account heractiveert om dit te melden, hoop dat iemand er iets aan heeft...
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?