Goedendag,

Ik ben op zoek naar een library voor arduino die in staat is om IR data die verzonden wordt door een RC helicopter afstandsbediening te decoderen. Ik heb al een degelijke library gevonden voor IR, en deze lijkt goed te werken op het moment dat ik een RC van een tv bedien (de RC5 & RC6 protecollen etc.), maar wanneer ik de RC van de helikopter gebruik herkent hij deze niet. Ik wil deze afstandsbediening gebruiken voor het besturen van een RC auto. Ik weet niet welk protocol de afstandsbediening van de helikopter volgt, en beschik enkel over een analoge scoop, dus daar valt weinig op af te lezen/vast te zetten.

Alvast bedankt!

PS: Ik weet dat RF besturing beter werkt wat betreft afstand ed., maar ik wil graag deze afstandsbediening gebruiken.

Toevoeging:

Voor de duidelijkheid, ik wil dus met de originele controller, en de receiver een andere device dat de helicopter gaan besturen. Ik heb de IR receiver uit de helicopter gehaald. Ik zie een hoop filmpjes op youtube ed. waarin het andersom gedaan is. Daar wordt de transmitter verplaatst door de arduino, en wordt de zendende IRled met de arduino verbonden, om de helicopter te besturen. Dit is echter niet waar ik naar opzoek ben, misschien is het vergelijkbaar, maar ik zie (nog) niet hoe.

Heb je de receiver al eens goed bekeken? Het kan zijn dat een ic de ir pulsen van de controller decodeert en dan ergens pin activeerd. Als je die ic kunt vinden is het maar een kwestie van de datasheet te bestuderen en de nodige software te schrijven, als er al geen library beschikbaar is. Als dit anders gebeurd zal het reverse engineeren worden, wat sommigen doen is de signalen recorden via de line in van een geluidskaart met software zoals audacity en dan beginnen analyseren.

Dat werkt heel goed inderdaad met Audacity. Er is ook een Audacity plug-in voor dit soort zaken, maar ik heb daar nooit wat zinnigs uit gekregen helaas...

Op 6 juli 2016 21:44:49 schreef El Dimi:
Heb je de receiver al eens goed bekeken? Het kan zijn dat een ic de ir pulsen van de controller decodeert en dan ergens pin activeerd.

Dat is dus een van de problemen. De IC is een COB, dus daar kan ik niets mee.. Dus vandaar mijn vraagstelling :)

Ik gebruik daarvoor ook wel een SDR stick: http://www.vandijkenelektronica.eu/index.php?id_product=502&contro…
Als software gebruik ik HDSDR: http://www.hdsdr.de/screenshots.html

http://www.hdsdr.de/pic/hdsdr_rtl.jpg

Daarmee een opname maken, dan afspelen in Audacity en gezellig pulsjes tellen... ;)

[edit] was toch IR zie ik, dat heb je aan SDR niet veel... ;)

Op 5 juli 2016 21:39:06 schreef Christiaan371:
Ik zie een hoop filmpjes op youtube ed. waarin het andersom gedaan is. Daar wordt de transmitter verplaatst door de arduino, en wordt de zendende IRled met de arduino verbonden, om de helicopter te besturen. Dit is echter niet waar ik naar opzoek ben, misschien is het vergelijkbaar, maar ik zie (nog) niet hoe.

Werkt dat ook met jouw heli en is die software te downloaden? Zo ja, dan heb je een mooie protocol-omschrijving in code. En natuurlijk moet je dan zelf nog even wat software kloppen om dat protocol te decoderen, maar dat moet te doen zijn.

Allereerst iedereen bedankt! Ik heb besloten om de besturing te gaan doen met een Philips afstandsbediening. Kan ik sowieso meer functies op kwijt, voor lampen ed. De Philips gebruikt gewoon rc5, wat mijn huidige programma wel kan decoderen.Ideaal!