Hallo,
ik heb een oude versterker staan (Peavey PV-4C) waarvan channel A defect is.
1 kanaal heeft 4 transistoren: 2x PNP (70473180) en 2x NPN (70483180)
Na het uitmeten heb ik 1 transistor gevonden die kortsluiting geeft.
Nu is mijn vraag: de originele transistor (typenr 70473180) is (volgens dat ik kan uitmaken uit opzoekingswerk) 180V.
Kan ik deze vervangen met een met een hoger voltage nl. 250V (typenr. MJ15025) en moet ik ze dan allemaal best vervangen door dit type?
http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/150000-174999/150881-d…
MVG
Jens
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Dat is inderdaad de door Peavey opgegeven vervanger.
Ik zou persoonlijk minstens beide parallel geschakelde torren vervangen. (of alle 4 die bij elkaar horen)
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Kun je gewoon MJ15022/24 en MJ15023/25 in stoppen, werkt prima. Check wel even de emitter weerstanden, basis weerstanden, drivers en BIAS dioden + alles wat daar omheen zit. Check ook de koeling. En altijd zorgen dat deze amp (ook de 8.5 en de 1.3K uit dezelfde serie) stofvrij blijft!!! Daar gaan de meeste aan stuk, de koeling/airflow van deze ampen zijn namelijk vrij belabberd.
bedankt voor het snelle antwoord iedereen!
2x MJ15024 & 2x MJ15025 zijn besteld 
Diodes, weerstanden, transistoren, ... heb ik allemaal uitgemeten, A met B vergeleken en komen allemaal ongeveer hetzelfde uit 
nog een fotootje van de volledige print:
En natuurlijk ga ik ook nog de koelpasta vernieuwen en het stof verwijderen 
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Ik was er nog twee vergeten:
- De crowbar triac vervangen. Of hij nu wel of niet stuk meet, er komt een moment dat hij alsnog in sluiting gaat indien de eindtrap (ooit) defect is geweest. Doe je dit niet blaas je vroeg of laat de eindtrap weer op (als hij in sluiting staat) of je speakers (als de eindtrap weer springt en de triac 'open' ligt).
- Er zijn PV-4C modellen in omloop met bleeder weerstanden rondom de voedings elco's. Check deze zeker, als er hier één van defect is, start de eindtrap 'schuin' op. Hier kun je ook de eindtrap weer mee opblazen. Beste is eigenlijk om ze preventief te vervangen voor wat zwaardere modellen. De PV8.5C en PV1.3K hebben hier ook last van.
Succes!