KoenP

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.

Hoi Iedereen!

Ik heb mijn NodeMCU aan de praat gekregen met de arduino IDE.

Ondertussen heb ik al een sketch kunnen samenbouwen die een HTU21D temp./vochtigheidssensor uitleest, en die via het internet naar de Blynk server stuurt, zodat ik de gemeten waarden in de Blynk app op mijn iphone krijg.

So far so good.

Dit is weer allemaal heel nieuw voor mij, het internet en wifi erbij betrekken....

Nu zou ik graag op meerdere plaatsen in/rond het huis zo een NodeMCU willen plaatsen om de temperatuur/vochtigheid uit te lezen.

Nu kan de Blynk app in 1 project maar met 1 device "praten", dus zouden de andere nodeMCU's met deze "Blynk-Server-NodeMCU" moeten praten, om hun gemeten waarden door te geven.

Maar ik heb geen flauw benul hoe ik zoiets moet opzetten, via google wordt ik overstelpt met halve of compleet zinloze info.

Ik gebruik de arduino IDE 1.6.10 voor de nodeMCU's te programmeren omdat ik hier al een beetje mee overweg kan.

Wil er iemand mij wat in de goede richting duwen? Qua hardware heb ik 3 nodeMCU's, een arduino ethernet (leonardo) en een RPI 3 ter beschikking.

Met de RPI ben ik nog maar in de inlees fase..... Heb er dus nog niet echt iets nuttigs mee gedaan tot nu toe.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Pertinax

Mijn thuis is waar mijn Weller staat

Ik heb Blynk een tijd terug ook gebruikt, en ben er van afgestapt.
Het is heel goed als je snel iets wil opzetten, maar je loopt vast op de beperkingen en onvolkomendheden.

Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar Thingspeak.
Je kan de standaard interface gebruiken, maar die is wat beperkt.
Met Matlab kun je de zaken wat meer aanpassen naar uw wensen.

Bij Thingspeak kun je per channel 8fields (onbeperkt) van data voorzien.
Dus zou je bvb. op 8 locaties de temperatuur kunnen monitoren,
of op 4 temperatuur en vochtigheid.

Een voorbeeld van meerdere (gelijkaardige) zaken te monitoren heb ik met twee temperatuur/barometers.
Momenteel staan ze beiden naast elkaar, eentje met BMP180 sensor, en eentje met een BMP280 sensor.
De software is helaas niet 'pin'compatibel.
Beiden draaien op een ESP01 bordje. Vanwege de beperkte i/o van de 01 ben ik overgestapt naar ESP07 of ESP12 voor andere toepassingen. Aan de ESP07 kun je gemakkelijk een externe antenne aansluiten mocht het bereik onvoldoende zijn.

De grafiekjes in Thingspeak zien er zo uit. De eigenaar kan die in meer of mindere mate aanpassen.

Het is wat bvb. lastig als je een historiek wil zien. Tijdens mijn zoektocht naar wat beter heb ik een mooie grafiek gevonden waar je alle kanten mee opkan.
klik

Nog een toepassing, met een ESP12, een batterijgevoede thermo/luchtdrukmeter met lux sensor:

Thingspeak
Grafiek

PS:
Ik heb een nodeMCU liggen maar gebruik die niet.
Je kan eender welke ESP gewoon via een FTDI-bordje aansluiten.
Wel RTS en DTR gebruiken om geen gedoe te hebben met een resetknopje.