Vintage bolspeakers openen

Hallo allemaal,

Ik vroeg me af of iemand weet hoe ik deze jongens geopend krijg...?
Er zitten 2 schroefjes aan de bovenkant, maar blijkt dat daarmee het binnenwerk vastzit.
Verder geen schroefjes oid...

[Bericht gewijzigd door Robster020 op zaterdag 20 augustus 2016 12:18:50 (11%)

Eerste vraag: waarom?
If it ain't broken, don't try to fix it ;)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

De kabels moeten verlengd worden, en dan natuurlijk het liefst van binnenuit.

Arco

Special Member

Je zou toch verwachten op de naad, of dat je de grille eruit kunt wippen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hugo Welther

Moderator

Is dat randje geen C-vormige "klemband" die er voorzichtig af kunt halen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Hoi Hugo,

Nou, als ik er een beetje druk op zet door te trekken, zit er een heel klein beetje speling in, maar lijkt alsof hij op een aantal punten nog vast zit...

je kan de grille verwijderen en de speaker eruit halen.

daarna nieuwe kabel op de print solderen.

zie deze (poolse) 'marktplaats' voor foto's:

http://archiwum.allegro.pl/oferta/2x-kolumny-coaxial-bouyer-rb-2033-mu…

GMT+1
Frederick E. Terman

Honourable Member

Wat een leuke speakertjes.
Blijkbaar heeft die aansluitkabel een stalen kern, om de luidspreker veilig boven publiek te kunnen ophangen.

Zo heel oud lijkt hij nu ook weer niet; op de site van de fabrikant vind ik de beschrijving. Helaas staat daar niet in hoe hij open moet. Maar je zou voor de grap eens het nummer van de Assistance Technique kunnen bellen.

http://bouyer.com/iso_album/ft_-_rb2033.pdf

e: Oh kijk, terwijl ik typ is het probleem al opgelost. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ah kijk, dat is al een hele stap verder, bedankt!
Maar hoe krijg ik nou die grille eruit? Geprobeerd eruit te wippen, maar gaat ook niet heel soepel....

Oh, te vroeg gehuild!
Het is gelukt.

Dank voor jullie hulp!

Oh, en mag ik nog even het volgende voorleggen:

Ik wil graag de speakers aansluiten op de Sonos Connect, maar daar zitten maar 2 analoge uitgangen op en ik heb 4 speakers..
Bestaat hier een verdeler oid voor, of blaas ik m'n systeem dan op..?

dat zal niet gaan werken, die speakers hebben een versterker nodig. dat sonos ding geeft alleen een lijngisnaal uit, iets van 500mv..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank voor je reactie.

Ik heb er weinig verstand van hoor, maar ik wil graag draadloos muziek kunnen streamen via bv Airplay of Bluetooth. Wat is dan mijn beste optie?

die speakers zijn 100V of 8ohm. met een vermogen van 20W max, zou je met een lichte versterker die je op de output aansluit van die sonos er al zijn.

stereo signaal naar 4 speakers wilt gaan kun je iedere versterker nemen met aansluitingen voor 2 sets speakers. volumeknop op 3/4 open en met de sonos het volume regelen..

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 20 augustus 2016 17:18:31 (17%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Oke, dus als ik het goed begrijp heb ik aan een simpele versterker genoeg.
Daar sluit ik de Sonos en de speakers op aan, en dan werkt alles goed?

En dit gaat niet ten koste van de geluidskwaliteit?

Ik vind trouwens net deze:

Kan ik daarmee niet gewoon het Sonos-signaal aanpassen, of is dat een hele domme vraag...?

het is geluid wat via (w)lan naar analoog wordt omgezet, wat je op 100V lijn speakers laat weergeven, leg je verwachtingen niet te hoog..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Op 20 augustus 2016 17:26:35 schreef Robster020:
Ik vind trouwens net deze:
[bijlage]

Kan ik daarmee niet gewoon het Sonos-signaal aanpassen, of is dat een hele domme vraag...?

Laten liggen, ik heb zo'n ding eens besteld om te testen maar de resultaten zijn bedroevend, dit is een 20kHz sinus uit zo'n converter, bovenin het ruwe signaal, onderin met een eenvoudig low pass RC filtertje dat vanaf pak hem beet 23kHz werkt.

http://i41.photobucket.com/albums/e291/rtebrake/Audio/E4FEC18A-9E80-4A15-98CF-9AB9B9B866C5_zpsy5nh7vqm.jpg

Ziet er inderdaad een beetje triestig uit..
Ik ga voor de ouderwetse versterker ;-)

Dank allen!

maartenbakker

Golden Member

Op 20 augustus 2016 17:22:50 schreef Robster020:
Oke, dus als ik het goed begrijp heb ik aan een simpele versterker genoeg.
Daar sluit ik de Sonos en de speakers op aan, en dan werkt alles goed?

En dit gaat niet ten koste van de geluidskwaliteit?

Nee, integendeel. Zonder versterker heb je nauwelijks of geen geluid, laat staan kwaliteit.

De zwakste schakel zijn waarschijnlijk de bolspeakers zelf, dat soort spul wil nog wel eens geoptimaliseerd zijn op gesproken woord (niet opgezocht, je kan geluk hebben).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Je zou de luidsprekers actief versterkt kunnen maken door er bijv. een TA2024 versterkermodule in te bouwen.