Ik plaats 'm toch even apart...
Ik heb 4 oude speakers (Bouyer RB2033 100v/max 20W)
Nu wil ik deze graag aansluiten op een draadloos systeem, dus Sonos of Airplay. Ik heb al vernomen dat ik dan een versterker nodig heb, maar ik heb geen idee welke en of ik aan geluidskwaliteit erg inlever met die opstelling...
Heeft iemand misschien tips voor een betaalbare oplossing met optimaal geluid?
Alvast dank!
Volgens mij ben ik ze wel eens tegen gekomen in een zaal. Het is geen rommel maar nu eenmaal niet gemaakt voor veel laag of een groot volume.
Als je ze kunt openen zou ik de aanwezige transformator er uit halen, om 100V te maken alleen maar om vier transformatoren bezig te houden lijkt wat onzinnig en ongunstig. Daarbij zijn 100V versterkers gezien de toepassing gewoonlijk mono.
Dank voor je reactie!
Sorry, ik heb echt nul verstand hiervan...
Wat levert het me precies op als ik de transformator eruit haal?
Dan kun je ze aansluiten op een gewone, niet-100V versterker.
Als u denkt niet de juiste kennis en kunde te hebben dan is het advies iemand te zoeken die dat wel heeft, via een forum kun je maar zo veel uitleggen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
je hoeft ze niet open te maken, onder dat dopje bovenop zit een schroef van een standenschakelaar, als je die instelt als op het typeplaatje, dan staat de speaker direct op 8ohm..
met een gewone oude huisversterker werkt dit al samen met de sonos..
Je hebt gelijk, ik keek echter in de PDF, niet op de foto's in het andere topic. In een geval als dit lijkt een dubbeltopic geen aanrader, ik zal verder niet meer reageren.
Allerlaatste vragen, beloofd..
Ik lees dat ik deze speakers door mag lussen, dus dan zouden 1 of 2 uitgangen afdoende zijn, lijkt me? Enige probleem is misschien de 8 ohm per speaker...? (geen verstand van, tel je dit ook gewoon op?)
De speakers (4 stuks) zijn dus elk max. 20W, en ik wil er eventueel een subwoofer aan toe kunnen voegen (deze zal ook zo'n 20W zijn). Dit zou betekenen dat ik aan een versterker van 100W genoeg heb, of raden jullie aan toch meer Watt te nemen?
Bij 100W kom ik namelijk snel uit bij een auto-versterker, zijn die ook geschikt voor thuis?
Je linkt naar versterkers met hoge vermogens, bedoelt voor een PA set
Je speaker is echter 100V. Een normale 8 of 4-ohm versterker kan je dus daar niet op aansluiten.
Je hebt 2 opties:
- 100V versterker kopen
- 100V eruit slopen en er een 'normale' speaker van maken, die kun je dan op een willekeurige versterker aansluiten.
Goedkoopste optie? Optie 2, en een versterker van de kringloop, of een simpel classD ding van Ebay.
100V werkt idd met het optellen van vermogens. 5 speakers en je hebt dus een 100W versterker nodig. Maar meestal kun je de speakers ook aftakken op bv 5 en 10 watt.
Een autoversterker thuis gebruiken is lomp onzuinig en duur: Je hebt ook nog een geschikte voeding nodig!
[Bericht gewijzigd door DJSmiley op (24%)]
Hunter
Damn the torpedoes, full speed ahead!
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Op 20 augustus 2016 18:54:15 schreef Robster020:
Skytec SPL500EQ PA versterker met equalizer
Als je de versterker al hebt jammer, anders er niet aan beginnen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 20 augustus 2016 20:42:15 schreef Robster020:
Allerlaatste vragen, beloofd..
Je mag vragen stellen tot iedereen blauw ziet en je vingers bloeden. Waar Aart op doelt, is dat dit een dubbeltopic is. Beter was geweest om in het eerste topic over deze speakers door te gaan. Immers gaat het om dezelfde speakers en een direct vervolg op de eerste vraag.
Als je de speakers op 100V instelt, kun je ze met een 100V PA-versterker allemaal parallell doorlussen (of dan toch meerdere stuks parallell per kanaal).
Beter voor de geluidskwaliteit is om de speakers op 8 ohm te zetten en gewoon 1 speaker per uitgang op een normale huiskamerversterker zetten.
Op 20 augustus 2016 18:54:15 schreef Robster020:
Even ter bevestiging, een versterker zoals deze zou dus voldoende zijn?Skytec SPL500EQ PA versterker met equalizer
[bijlage]
Laat die Skytec-dingen staan. Dat werkt wel, maar het is gewoon geen goed gebouwd spul.
Koop liever iets dat voor huiskamergebruik bedoeld is. Rommelmarkten en kringloopwinkels worden meestal overspoeld door dat soort versterkers voor een prikje, zeker de jaren-90 modellen.