Beste techneuten,
Ik heb een Marchall Valestate VS230 stereo (chorus) gitaarversterker. Deze heeft twee eindversterkers van 30 watt. Bij de eerste inschakelen geeft hij een erg harde knal. Als hij even heeft aangestaan en ik zet hem dan aan en uit dan is de knal bijna weg. Ook zit er een constante brom in.
Alvast Bedankt.
Groet< Joop.
De afvlak condensatoren in de voeding dienen nagekeken te worden. Wellicht is er daar wat stuk. Eentje of meerdere zelfs mogelijk. Zekerste is ze allen te vervangen, simpel klusje en om te meten moeten ze toch los of eruit, dus dan kan er al even goed meteen een nieuwe in.
Mijn ervaring met valvestates is dat er hoogst waarschijnlijk een component los getrild - afgebroken is. Vooral ceramische vermogensweerstanden heb ik veel los zien zitten.
Je kunt beginnen met gewoon mechanisch voelen of de grotere zwaardere componenten niet los zitten.
succes
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Een knal en brom kan goed betekenen dat 1 helft van 1 van de eindtrappen doorgebrand is. De uitgangsspanning schiet dan meteen naar de positieve of negatieve voedingsspanning en de speaker blijft daar hangen. Als dat te lang duurt dan brandt de speaker door.
Het kan ook betekenen dat 1 helft van de voeding niet opkomt. De symptomen zijn soortgelijk, maar wel op beide speakers.
Heren, dank voor jullie advies. Ik zal hem eens uit elkaar halen en kijken of ik wat kan vinden. Nogmaals dank.
Gr, Joop.
Op 27 augustus 2016 16:51:23 schreef wehrner:
Beste techneuten,
Ik heb een Marchall Valestate VS230 stereo (chorus) gitaarversterker. Deze heeft twee eindversterkers van 30 watt. Bij de eerste inschakelen geeft hij een erg harde knal. Als hij even heeft aangestaan en ik zet hem dan aan en uit dan is de knal bijna weg. Ook zit er een constante brom in.
Sommige gitaarversterkers starten nu eenmaal erg 'vies' op, met een zware knal. De Valvestate 8240 die ik ooit onder handen had, had dat ook (als ik me goed herinner).
Het kan ook een teken van een probleem zijn. Als er echter een voeding of een zijde van de versterker weg is, heb ook minder vermogen en zeer sterke vervorming aan die kant.
Brommen doen ze ook wel sterk. Dit kan inderdaad slechte elco's zijn, of een ander probleem. Maar kijk ook het buisje na, waarschijnlijk zit dat er al jaren in, en is het helemaal op. EDIT: Er zit helemaal geen buis in.
FastFolkert
Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Op 29 augustus 2016 10:04:27 schreef wehrner:
Hij doet het verder prima, niks op aan te merken.
Ook de "constante brom" uit je openingspost?
De brom is er wel maar niet echt storend. De versterker is lang ongebruikt geweest misschien heeft er dat mee te maken.
Op 29 augustus 2016 02:01:53 schreef OlivierS:
Maar kijk ook het buisje na, waarschijnlijk zit dat er al jaren in, en is het helemaal op.
Even een correctie, in deze Valvestate zit helemaal géén buisje... Dus dat kan 't niet zijn 
Bromt hij op alle kanalen, of enkel op het distortion kanaal?
Bromt hij ook op de direct outputs? -> dan ligt het aan de voorversterker.
Klopt er zit geen buisje in. Hij bromt op beide kanalen. Ook met alle potmeters op 0 zit er een brom in. Nogmaals hij doet het verder perfect. Hij is wel zeer netjes gebouwd.
Even nog een ander vraagje? Hij heeft een 2x30 watt eindtrap, kan ik daar een 1x60 watt van maken?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (23%)]
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Ja, andere eindversterker print er in, volgens mij zitten de huidige 2x TDA2050 op een apart printje.
Ook met alle potmeters op 0 zit er een brom in. Nogmaals hij doet het verder perfect.
Die brom hoort er niet in, ik heb de Valvestate 8240 met buisje hersteld, geen brom.
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (49%)]
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Op 29 augustus 2016 10:04:27 schreef wehrner:
Hij doet het verder prima, niks op aan te merken.
Dat had je misschien eerder kunnen vermelden.
Ik weet niet beter, dan dat de meeste plukdoosversterkers brommen.
Kan een kwestie van aardlussen zijn..
RAAF12
Golden Member
Met de potmeter op nul (zoals vermeld) en met de cinch gitaarplug input kortgesloten mag die niet brommen. Dan zit er bijv. een rotte elco of brugcel in.
Toch nog een vraagje? Elco's vervangen, de brom is weg. Wat ik nu heb is dat er een zachte reutel, knispering zit in een van de eindversterkers, de andere doet het goed.
RAAF12
Golden Member
Aha, dat heb ik ook weleens gehad. Dat was (toen) een rotte instelpotmeter. De loper knisperde onregelmatig op de koolbaan. Als het geluid verandert bij een beetje draaien, is dat de oorzaak. For the record, het was geen Marshall gitaaramp maar een Quad 303 endamp, en de instelpot regelde de helft van de voedingspanning op de output van de triplets. Als het dat niet is, even verder zoeken per trap. Rotte transistors, elco's en weerstanden kan ook. Ik sluit meestal per trap even met een losse C de basis kort naar aarde. Als de 'ruis' dan weg is heb je de trap waar de fout zit gevonden.