Siemens Topline Aquasensor vaatwasser werkt niet

Beste Forumleden,

Vanavond werd ik gebeld door mijn zoon met de mededeling dat de vaatwasser het niet doet.
Zij zijn net terug van 2 weken vakantie en wilden de 1e vaat gaan draaien. De vaatwasser bleef kort na de start hangen en maakte een zoemend geluid.
Op mijn advies een reset uitgevoerd.
Bij opnieuw starten van het programma gaat de pomp draaien en daalt het water niveau in het filter.
Daarna begint de machine water in te laten.
Het water niveau is dan ook duidelijk gestegen.
Op het moment dat de sproeiarmen zouden moeten gaan draaien (zo wordt geschat) begint kennelijk de pomp weer te draaien, hoorbaar door water dat in de sifon loopt.
De pomp gaat een aantal keren aan en weer uit en het eindigt tenslotte met een zoemend geluid.

Kan iemand een aanwijzing geven waar het probleem gezocht moet worden?
Water toevoer onvoldoende?

Groet,
Magnetron

aanloop condensator van de pomp zo te horen. als er een piepend geluid was toen de pomp liep, zou de asafdichting droog kunnen staan.

de circulatiepomp gaat lopen zodra de filterbak half vol staat ongeveer. als je dan snel de deur opent spetteren de spoeiers in je gezicht. als er dan maar een beetje water uitkomt, en je hoort de sproeiers ook niet van geluid veranderen ( het rondgaan van de sproeiers ) dan kan de pomp niet genoeg toeren maken. meestal condensator gaar, of pompchassis stuk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb gevraagd om handmatig water bij te vullen (ca. 3L) zodra de machine het water heeft afgepompt en bezig is met water inlaten.
Het resultaat lijkt te zijn dat het water weer wordt weggepompt en de machine weer zoemend blijft hangen.
Kan dit kloppen met een niet functionerende circulatiepomp?
Of is toch de niveau regeling niet ok?

als de pomp staat te zoemen, komt er geen druk en kan de machine niet verwarmen. de ene machine blijft dat lang volhouden, de andere gaat in storing en pompt al snel alles af en geeft error.

bij siemens en bosch machines van ruim 10 jaar geleden kwam het voor dat de slang tussen labyrinth en filterbak vuil was en zo het water niet kon instromen. de machine tikt dan de vlotter aan ( rode pin ) en begint met afpompen. dat gebeurt alleen als die vlotter ingeschakeld blijft, als die zakt stopt de pomp weer. de slang schoonmaken zou dan genoeg zijn normaal..

je kunt dit zien als je de linker zijwand afneemt. de circulatiepomp zit aan de rechter zijkant, of rechts achter..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Gisteravond nog een update gehad.
Het herhaald korte tijd pompen, wat ik boven al noemde, blijkt een afwisseling te zijn van een paar seconden pompen en vervolgens weer water inlaten. Na een aantal keren stopt het en gaat de machine zoemen. Of dat de zoemer is om een storing te melden, is me nog onduidelijk.
Komt dit overeen met de storing door een vuile slang, Testman?
Het moment dat de circulatiepomp start, wordt waarschijnlijk niet eens bereikt?

een storing melding is een duidelijke piep met onderbrekingen. zo te horen heb je dus die slang al verstopt zitten tussen fiterbak en labyrinth. als dit lang doorgaat zal de machine idd niet starten. echter als je zelf wat water hebt toegevoegd zou de circulatiepomp moeten starten op den duur. let wel dat je teveel water in de bak kunt krijgen omdat de machine toch water toe wil voege., dat loopt dan over op de bodemplaat, dan blijft de afvoerpomp lopen, want dat ziet hij als een lek..

met een beetje geluk is de slang schoonmaken genoeg, je kunt daar al bijkomen van voor, dorpel onder de deur losdraaien. je ziet dan een heldere geribbelde slang van 20mm dik zitten. deze zit alleen maar geklemd op de einden, kan er zo uit..

als na het schoonmaken van de slang de machine nog niet wil wassen is de aanloopcondensator verdacht. zeker als dat bromgeluid weer komt tijdens het innemen van het water.. een condensator kost nog geen 10 euro. echter als de pomp vastzit kan het nodig zijn om deze 1x aan te duwen. kan door het lange stilstaan komen. de condensator krijgt het anker niet meer rond omdat de asdichtingen droog staan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik plan in om donderdag de haperende vaatwasser te bezoeken.
Met bovenstaande adviezen moet ik veder kunnen komen.
Ondertussen kan mijn zoon dit topic alvast doorlezen en misschien de machine al eerder weer aan de praat krijgen.
Testman, tot zover bedankt voor de uitgebreide tips.

Goede raad mag wat kosten.
Vanavond is door mijn zoon de plint verwijderd en de slang tussen water inlaatsysteem en bak verwijderd.
Daar zat vuil in maar was zeker niet afgesloten.
Na herplaatsing van de slang is de vaatwasser opnieuw gestart.
Gedurende ca. 1/2 minuut werd water ingelaten tot er kortsluiting optrad. Er klonk een elektrische tik en de 230V in de meterkast viel uit.
Bij het wegnemen van de slang was er maar weinig water op de bodem terecht gekomen. Dit was makkelijk met een rietje rond de bodemvlotter weg te zuigen vóór de machine weer werd gestart.
Stekker maar uit WCD verwijderd en gestopt.
Heeft iemand een idee wat deze kortsluiting (aardlek?) veroorzaakt kan hebben?
Misschien is de slang toch niet goed aangesloten en heeft de bodemvlotter niet gewerkt? Dan zou er sluiting kunnen ontstaan. Toen de vaatwasser werd getest was de plint al weer op z'n plaats.

[Bericht gewijzigd door Magnetron op zondag 28 augustus 2016 22:59:11 (12%)

als de slang niet goed terug is gezet dan kan het lekwater aardsluiting hebben veroorzaakt. de slang hoeft niet geheel geblokeerd te zijn, het water loopt uit een reservoir door die slang, als de diameter te klein is kan het water niet snel genoeg in de filterbak lopen en loopt over de rand heen, wat triggert de vlotter.

als de machine niet open is geweest na het weer terugzetten van de slang kan de bodem toch weer vol staan door een niet goed ingestoken slang, er hangen allerlei aansluitingen van pompen en dergelijk boven die plaat waardoor de aardlek eruit gegaan kan zijn.

ik zou de machine er helemaal uithalen en zien wat er gebeurt aan de linkerzijde met water innemen. wrs zit de circulatiepomp toch al vast/condensator stuk.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Even een update
De schoongemaakte slang tussen waterniveau regelaar en pot (noem je dat de filterkamer?) heeft niet gelekt.
Er stond geen water op de lekbodem.
Er stond ook maar weinig water in de pot bij de pomp.
De waterinlaat moet ca. 25 seconden open zijn geweest.
Het lijkt er op dat tijdens het inlaten het water niet vrij kon instromen.
Kan het water een uitweg uit het labyrinth of de waterniveau regelaar hebben gezocht wat kortsluiting heeft veroorzaakt?
Het was dus kortsluiting en geen aardlek (16A zekering eruit).

Achteraf moet wel worden geconstateerd (waterslag) dat de vaatwasser de laatste maanden pendelde tussen water inlaten en afpompen. De vaatwas ging dan wel goed.
Toen de machine op 27-8 (na 2 weken stilstand) niet meer werkte, vond dat pendelen ook plaats maar dat eindigde in een zoemend geluid, maar eindigde niet met kortsluiting.
Een dag later is alleen de slang schoongemaakt en terug geplaatst, met boven beschreven kortsluiting tot gevolg.

Welke schade kan ik verwachten door de kortsluiting?
Heeft iemand een schema met uitleg over werking van labyrinth en waterniveau regelaar?

Heb het volgende gevonden:
https://forum.teamhack.de/filebase/download/19/
Komt goed van pas.
Er staan er meer over verwante onderwerpen.
En voor de liefhebber:
http://www.atechappliancetechnician.com/Bosch_Dishwasher_Training_Repa…
En uitgebreider:
http://www.uncleharrywizard.com/NephewClub/wizarddw/bosch/siemens---di…

[Bericht gewijzigd door Magnetron op dinsdag 30 augustus 2016 11:38:09 (18%)

na een 25 seconden zou de pomp moeten gaan lopen tijdens water innemen. als de pomp te lang vast heeft gezeten komt er op een gegeven moment kortsluiting. de pomp moet eerst gaan lopen voor de verwarming inkomt, dus die valt af als oorzaak.

deze machines staan overigens bekend om de print in de deur die spontaan in brand vliegt, door het relais van de verwarming wat los in de soldeer gaat zitten. als daar nooit iets aan gedaan is, zou ik daar zeker ook naar kijken. anders werkt het ding straks weer, maar fikt de keuken later af door het probleem met de printplaat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Jij bedoelt de recirculatiepomp.
Wat is de schade door die kortsluiting?
De kortsluiting lijkt dus ontstaan te zijn op het moment dat deze pomp moest inkomen.

kan zijn dat de pomp stuk is, maar ook kan de print dat niet overleefd hebben. het hoeft niet perse de pomp te zijn, kan ook een waterventiel of het waterslot aan de kraan in sluiting liggen. als er geen water heeft gelekt zou de kortsluiting een kwestie van meten zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Overmorgen gaat ie open. Kijken/meten wat de schade is.

Meetsal valt het best mee, maar pendelen komt vaak door verstopt labyrinth..

pendelen is dan alleen met het afpompen, wat in het begin ook gebeurt. het aangaan van de pomp met water innemen zou nu verholpen moeten zijn.

als he pendelen met pompen gebeurt is het zwart uitgeslagen deel van het labyrinth, linksboven het laby de veroorzaker. als de slang van de afvoer hoger als de bodem van de machine in het riool zit, zou je dit met een stukje buis ook mogen overbruggen. schoonmaken van dat verstopte ontluchtings rubbertje in het laby is niet heel makkelijk op die plek..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Weet iemand of de recirculatie pomp middels een triac of een relais wordt bediend?
Ik las dat de ventielen met een triac worfen bediend en de verwarming met een relais, zal ook wel moeten.

de oudere machine hebben meen ik nog een relais voor de pomp. haal de print eruit en kijk.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoe krijg ik deksel eraf. 3 clips links, 2 clips boven en 1clip rechts zijn los.
Deksel wil niet omhoog of naar boven schuiven.

We hebben besloten afscheid te nemen van deze vaatwasser.
Ik meet oneindige weerstand over de aansluitingen van de recirculatiepomp.
De rotor zit vast en er is zo te zien al langer lekkage opgetreden op de pompas.
Dit zal wel reparabel zijn maar gaat toch minstens €150 kosten heb ik begrepen.
Ook is het labyrinth flink vervuild.
Vervuiling van niveaukamer lijkt mee te vallen.
De Besturingskast zit nog dicht en dat laten we maar zo.

ding moet naar links geschoven worden. vaak een kwestie van 1 clip indrukken dan kan de computer naar links..

edit, machine is 16 jaar oud, als de pomp vastzit dan is reparatie niet interessant meer. zeker gezien de computer stuk kan zijn gegaan door sluiting, en de boel goed vervuild is.

het is ook niet simpel om goed bij de pomp te kunnen. daarvoor moet de onderbak los, veren klep loshaken, 4 schroeven loshalen en dan nog 2 klipjes indrukken middenin de bak.

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 1 september 2016 14:05:16 (62%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

In ieder geval hartelijk bedankt voor de support.
De beplating wordt weer aangebracht zodat het geheel kan worden afgevoerd.
Of voor onderdelen op Marktplaats.

[Bericht gewijzigd door Magnetron op donderdag 1 september 2016 17:00:17 (13%)