Hoi iedereen,

Ik heb hier zo een ding staan ter herstelling. Is er iemand van jullie die over een schema beschikt en dat met mij wil delen?

En een tweede vraag, heeft er iemand ervaring om de oude elektronica uit zo een ding te vervangen door iets meer hedendaags?

Alvast bedankt,
Fons

Hoi Fons,

Kijk hier eens: http://www.diyaudio.com/forums/solid-state/197210-elkatone-amp-problem…

Ik denk dat je de oude elektronica in stand moet houden. Het kan zijn dat de box heel anders gaat klinken. Maar misschien zijn er mensen die ervaring hebben met deze Lesliebox....

Dit is toch een soort "LESLIE" achtige orgel speaker/versterker.

Als het een buizen amp is gaat het sowieso anders klinken als je dat door zandtriodes vervangt.

De torren versie
http://www.gitaarnet.nl/archive/index.php/t-148387.html

Merciekes,

Nu heb ik toch al iets om mee te beginnen :-)

De twee topics waarnaar gelinkt wordt, zijn beide door mij gestart. Ik heb er dus wel wat ervaring mee :D

Ik heb de schema's nog, maar het toestel heb ik verkocht. Als je vragen hebt, stuur maar.

Ik zet de schema's even in bijlage, ik heb deze zelf getekend dus het zou kunnen dat hier en daar een foutje zit. Let wel op: mijn toestel is gelijkaardig, maar niet helemaal gelijk.

Hartelijk dank OlivierS!

Dat moet ook wel een monnikenwerk geweest zijn om die schema's te tekenen :)
Het toestel trekt ergens teveel stroom waardoor de twee zekeringen van 6A steeds naar de eeuwige jachtvelden vertrekken.

Gezien de leeftijd van de elektronica denk ik dat de beste oplossing er in bestaat alle elco's en alle halfgeleiders systematisch te vervangen. Er is geen haast bij, dus dat kan iets voor de donkere dagen worden :)

Met welk programma open ik die .dsn files?

Fons

De .dsn files zijn gemaakt met TinyCAD (een programma om schema's te tekenen). Daarmee kan je de schema's dan ook aanpassen.

Als je een foto van de binnenkant kan posten, kunnen we misschien ook onmiddellijk zien waar de verschillen tussen mijn en jouw toestel liggen.

In ieder geval zou ik niet zomaar in het wilde weg vervangen.
Ja, het klopt dat alle elco's aan vervangen toe zijn (de halfgeleiders niet per se), maar zoek eerst de grotere fout, namelijk de sluiting die de zekeringen doet springen.
Bij mij was er onder andere een gelijkrichter (brugcel) kapot, en ook een stuk van één van de eindtrappen.

PS: Het tekenen van die schema's heeft inderdaad veel tijd gekost, maar zonder dat werk zou ik hier nu niet aan allerlei andere elektronica aan het knutselen zijn. Het heeft dus zeker nut gehad ;)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (27%)]

ok,

TinyCad is geïnstalleerd :-)
Voor de geïnteresseerden hierbij enkele foto's van de Elkatone...
Ik vermoed dat tot en met de voeding alles ok is. De motor blijft rustig verder draaien wanneer de zekeringen gesprongen zijn. Ik zal eens naar de voedingsaansluiting van de versterkers kijken om ze zo één voor één af te koppelen.

Edit: Nieuwe bijlage

Die ziet er exact hetzelfde uit als de mijne, op de reverb en bijhorende circuit na, dus de schema's zouden moeten kloppen.

Ik wil je er ook nog bij vertellen dat de elektronica eigenlijk het zwakke punt van de Elkatone is.
De luidsprekers klinken erg goed en zijn efficiënt.
De versterkers... jammer genoeg niet zo. Het is een erg vroege transistorversterker met quasi-complementaire eindtrappen (enkel NPN torren). De opamp in de voorversterker is echt antiek. Niet meer te vinden, en niet echt het toppunt van geluidskwaliteit.
Het design is ook een beetje 'Italiaans' (onbetrouwbaar).
Ik heb daarom ook een tijd met het idee gespeeld om nieuwe elektronica in te bouwen. Ik heb dit uiteindelijk niet geprobeerd (is veel werk).
Versta me niet verkeerd, hij klonk wel degelijk goed, zeker met gitaar! Maar ik denk dat hij met moderne elektronica, nog beter kan klinken.

Dit was de mijne (is ondertussen verkocht).
https://www.youtube.com/watch?v=i3GZng6Nuog

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (20%)]

wider shade of pale, heerlijk !

Aha! Nu weet ik dus meteen ook hoe het moet klinken! :-)

Het toestel is niet van mij, ik ben ook helemaal niet muzikaal aangelegd...

Elka is wel degelijk Italiaans.
Maar is wel goed overdacht.
Ik heb een orgel gerepareerd,en , alles kan kapot, maar Elka klonk vrij goed.
En Idd, Whiter shade of Pale :)
(ik wilde m niet eens teruggeven, zo goed klonk hij :+)

Op 6 september 2016 11:37:11 schreef mel:
Elka is wel degelijk Italiaans.
Maar is wel goed overdacht.

Klopt, op de mijne staat 'Castelfidardo', een plaatsje in Italië.

Dat ze goed gebouwd zijn, daar ben ik het niet helemaal mee eens. De kast is van spaanplaat waardoor je de handvaten gewoon los trekt.
Elektrisch vond ik het ook niet super: de massa van de eindversterker wordt verzorgd door de mantel (shield) van het signaalkabeltje naar de ingang.
Maak je dat kabeltje dus los, flipt de eindtrap en krijg je DC op je speakers (want beveiliging is er natuurlijk ook niet).

Maar goed, dat geeft 't een beetje 'vintage' charme.
Ik heb er dan ook veel goede herinneringen aan, en ik heb ook wel een beetje spijt dat ie verkocht is :)

If anything, zou je die massa uit moeten schelden voor "Franse slag", ik vind het niet typisch een Italiaanse fout.

Die plaatsnaam Castelfidardo komt me erg bekend voor maar ik heb geen idee wat voor ander bekend bedrijf daar ook weer zit of zat.

Je bent in de war met Fidel Castro :)

Was dat de directeur van 'Primera Havanera fábrica de amplificadores válvulas "El cigarro explosivo"? Ik dacht dat die in een ander dorpje stond.

Ik denk wel aan witgoed of bruingoed maar ik kan er nog steeds de vinger niet op leggen helaas.

Hallo iedereen,

heb onlangs een ELKATONE 615 op de kop kunnen tikken, een echte 'barnfind'.
Na grondige inspectie bleek er 1 en ander te ontbreken.
Mijn 'vaste' reparateur wil het ding terug aan de praat krijgen, maar wel niet zonder schema's.
Met andere woorden, ben dus op zoek naar de schema's van een ELKATONE 615.
Alle hulp is welkom, zou niets liever hebben dan hem live te kunnen gebruiken.

alvast bedankt

sam

Op 7 september 2016 12:10:50 schreef maartenbakker:
Was dat de directeur van 'Primera Havanera fábrica de amplificadores válvulas "El cigarro explosivo"? Ik dacht dat die in een ander dorpje stond.

Ik denk wel aan witgoed of bruingoed maar ik kan er nog steeds de vinger niet op leggen helaas.

Ik vind het een lullige reden om een oude koe omhoog te trappen, maar ik kwam nu een flexprint in een wat curieuze Philipsafstandsbediening (RC4e-RC4k uit 1990) tegen die gemaakt was door Cisel, Castelfidardo (AN) Italië. Dus ik denk: waarvan komt die plaatsnaam me nou zo bekend voor... Ga ik Googelen, zie ik dat er zich iemand op CO datzelfde ooit afvroeg. Dus ik denk: dat zal ik dan wel zijn geweest. En verdomd als het niet waar is.

Maar ik weet dus nog steeds niet waarom!

Half on topic trivia: apart dat er ook een versterkerfabriek staat in een plaatsje met een lange Accordeonbouwtraditie. Datzelfde gebeurde in Klingenthal, Duitsland.

On topic tip: bij het zoeken lijkt het erop dat er ook versterkers van het merk Gold Line of Goldline uit Castelfidardo kwamen, dat zou kunnen helpen bij het zoeken naar een schema.