Mijn afwasmachine van Etna, type TFI8007WT, geeft foutcode E3; 'verwarmingselement blijft koud'. Het programma draait aanvankelijk gewoon, maar stopt er op enig moment mee onder vermelding van die code. En blijft dus koud.

Weet iemand raad met dit mankement? Online kwam ik een verhaal tegen van een ander type van Etna waarbij gerept werd over een klein knopje ergens waarmee je de boel kunt resetten, maar ik kom er niet echt verder mee (laat staan dat ik dat knopje heb weten te vinden).

Bij voorbaat dank voor eventueel meedenken!

Groet, Stijn

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

verwarmngs element door meten, kijken of er voeding op het element komt. relais los in de print?

Dank voor de reactie. Ben er vergeten bij te zeggen dat ik geen al te groots technicus ben. Dus mijn eerste wedervraag die omkomt is; hoe herken ik het verwarmingselement en waar vind ik die..?

hobby-ist

Honourable Member

Er ist wieder da...

Gezien uw antwoorden kan ik u toch wel aanraden om er een servicemonteur naar te laten kijken.

Als u de gereedschappen en de basiskennis mist resulteert een dergelijke "reparatie" meestal in nog meer schade, of u komt er zelf langs te liggen.

Was ook mijn eerste gedachte, maar de afwasmachine is zeker 10 jaar oud en betwijfel of het de moeite waard is te investeren in reparatiekosten. Het risico van mogelijke extra schade durf ik dan ook aan.

hobby-ist

Honourable Member

Er ist wieder da...

Njits,

Oudere machines >10 jaar (en ZEKER >20 jaar) oud zijn vaak kwalitatief beter als de modellen die je nu koopt.
Dus om zo snel een nieuwe te kopen...

De klacht dat de vaatwasser niet verwarmd klinkt mij als een hele goedkope storing.
Je zou er best eens met 75 euro vanaf kunnen komen.

Ga niet naar een servicedienst van een merk, want die willen je direct een nieuwe machine verkopen.

Ga naar een ZZP-er of kleine zelfstandige die alleen maar repareert.
Een vakman dus.
Hij heeft er belang bij dat jouw machine (goedkoop) wordt gemaakt.
Even zoeken op internet dus.

Soms moet je ook gewoon een risico nemen.
Ik draai mijn vaat op een oude Miele Lady plus. Meer dan 25 jaar oud.
Schade tot nu toe:
draadmanden roestig--> kosten 15 euro + 0,5 dag werk
kabelboom defect --> kosten paar euro + 0.5 dag werk

Als mijn pomp eraan gaat komt er gewoon een nieuwe pomp in, ook al kost die 150 euro.

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer

het heeft wel een grens met oude apparaten. wielen van korven en andere draaiende onderdelen worden slechter. kunstoffen worden bros, dichtingen worden slecht en gaan lekken. daar kijk ik wel naar als er een grote uitgave aankomt bij een defect. het ding heeft dan al de uren gemaakt, als je het eerste dure onderdeel gaat vervangen dan komt duur onderdeel nummer 2 ook aan de beurt. wat niet meer leverbaar is blijkt dan, want dat is ook het nadeel van hoge leeftijd.

ben zelf redelijk bedreven in het repareren van onderdelen voor apparaten. met regelmaat heb ik een berg tandwielen van een sds boor voor m'n neus liggen. daarvan kun je alleen de complete aandrijving kopen, en die is veel te duur voor een machine van 10+ jaar oud. van de echt overleden machines van dat model heb ik de tandwielen verzameld ( kilo of 2 ) en daar repareer ik weer een andere machine mee. motoren gaan echter nooit stuk van die toestellen :)

In de basis was ik al niet heel tevreden met de wijze waarop de vaat eruit kwam. Soms niet helemaal schoon. Las op een ander forum over een resetknopje bij een ander type Etna. Die zou ik in mijn apparaat ook graag opspeuren. Hoopte stiekem dat iemand hier dit type vaatwasser kent en op weg kan helpen. Maar zal ook eens speuren op internet voor een monteur.

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer

als de machine niet schoon wast, check de gaatjes van de sproeiers eens. als die dicht zitten neemt de waskracht af, zeker als het ene gaatje dicht zit wat zorgt dat ze kunnen draaien door de waterdruk..

resetknopje zit er niet op, element zit onderin, stroomt het water doorheen als de pomp draait. dit element wordt aangestuurd door de controller print welke nog weleens een gammel relais heeft.

er zit vaak ook een pressostaat in welke ziet of de pomp loopt en dan gaat de verwarming pas aan. als die pressostaat niet werkt, geen verwarming..

En deze types hadden nogal eens een brakke x2 condensator er in zitten waardoor 12V voor relais instortte en niet verwarmde.

Ik heb het mezelf makkelijk gemaakt en een aanbieding voor een nieuwe vaatwasser gepakt. Via werkspot iemand die voor 125 de boel kan verzorgen, maar dat staat voor mij niet in verhouding. Aspect duurzaamheid even aan me voorbij laten gaan. Wellicht vind ik nog een handige Harry die blij te maken is met mijn oude vaatwasser. Dank voor jullie reacties in ieder geval.