Hallo Audiovrienden, ik hoop dat ik hier on topic ben.
Kreeg laatst de bandrecorder van mijn overleden oom die dirigent bij een orkest was.
Een Uher 784 E royal.

Er zijn een aantal bespeelde banden bij.
Nu blijkt dat alleen de motor werkt.
Er gaan geen lampjes branden, er komt geen geluid uit, kan niet opnemen de vu meters doen niets.
Ik heb al wel een schema gevonden:
http://oldradio.tesla.hu/rajzok/magno/uher%20royal%20782-784%20angol-n…
(hoop dat de link werkt)
Wie heeft tips, bij voorbaat dank,
Anjer.

ik neem aan dat de band wel gaat lopen? anders is de aandrijfsnaar wrs rot.. ding staat al lang stil, de knoppen een aantal keren bedienen kan al helpen.

Dank voor de reactie, kreeg ook een tip van Leo Snoeren van het transistor forum om het in de voeding te zoeken. Hier bleek een zekering gecorrodeerd te zijn. na dit in orde gemaakt te hebben speelt hij weer prachtig. Met vriendelijke groet, Anjer.

Kwijl kwijl wat een jeugdsentiment zeg. Balanseindtrappen met in- en uitgangstransformatoren, vermoedelijk Ge-torren... Lang geleden had ik hiervan het kleine broertje, prachtig apparaat, heel veel plezier aan beleefd. Misschien heb ik daarvan het schema zelfs nog wel ergens, het was helemaal dezelfde stijl, op zwaar glanspapier gedrukt.

Nu terzake: de pdf laadt wel degelijk, en eenmaal het schema in handen kun je toch op zijn minst beginnen met de lampjes terug aan de praat te brengen?

Wel denk ik dat er je nog een hoop pret/ellende (alnaargelang hoe je het bekijkt) te wachten staat met het schoonmaken van de diverse potmeters en vooral van de 137*-voudige opname/weergaveschakelaar... En inderdaad, al wat rubber is zal vermoedelijk vervangen moeten worden.

*137 = ruwe raming :)

En de service van UHER is geweldig.
Ik heb jaren geleden een onderdeel besteld, gewoon opgeschreven hoe het eruitzag, en 3 dagen later kreeg ik gratis! het onderdeel in de bus..
Petje af.

Rubber delen lijken nog in goede staat.
Komt misschien door bescherming koffer.
Ga nu de bijgeleverde muziek op de pc zetten.
Kan ik de remote control aansluiting als line out gebruiken?
Contact (3) 5-6

remote control is meestal een schakeluitgang, daar zal niet veel audio op zitten.

Hm, Anjer lijkt het schema beter te hebben bekeken...

@Anjer: Ik stond klaar om te roepen dat er wel een 5-polige DIN zou inzitten met A/W (Aufnahme/Wiedergabe) maar tot mijn verbijstering vind ik zoiets niet terug in het schema...

Hi anjer,

Dat klopt dat je pin 5 en 6 hiervoor kan gebruiken.

Het signaal zover ik kan zien, is wel afhankelijk van het volume van wat luidsprekers weergeven.
Dat kan wat oncomfortabel zijn :-)

Gegroet,
Blackdog

Volgens mij kan je het van de RADIO-bus pin 2 is massa en, 3 en 5 signaal doen.
Dan heeft de luidspreker niveau geen invloed op het op te nemen signaal.
En wat de lampjes betreft kan je ze ook vervangen door een led met weerstand, en eventueel naar een gewenste kleur.
Zie rode tekst links.

Uher_Royal-de-Luxe.pdf

MVG Gerard.;)

Lampjes doen het nu weer goed.
Ik heb geen royal de luxe, maar een royal.
De radio aansluiting blijkt inderdaad te gebruiken als line out, dit werkt!
Goede tip, had dit over het hoofd gezien.
Allen dank voor het meedenken, met vriendelijke groet, Anjer.