Hallo, is het mogelijk een hallsensor te plaatsen in de 12v pwm
schakeling die beschreven wordt in "schakelingen".
Ik wil m gebruiken als toerenwachter.
De hallsensor die ik heb liggen is een DN6839

Mvrgr Rene

Ten eerste welkom op het forum.

Over welke schakeling van het forum hebben we het dan?

Hallo, onder navigatie links op de startsite staat "schakelingen " daaronder "modelbouw" en
daaronder staat een motorregeling 12v pwm.

Ik wil m gebruiken als toerenwachter.

Je wil dus kijken of je motor loopt (want dan loopt er stroom). Stel dat je motor vast staat, dan loopt er ook stroom maar je motor draait niet. Is het niet beter om een puls gever op je motor/motor as te maken, dan zie je ook of de motor draait. De toerenwachters die ik ken werken allemaal op die manier (uit de industrie).

onder navigatie links op de startsite staat "schakelingen " daaronder "modelbouw" en

Ik weet waar het staat, maar welke? :)

Hall sensor kun je toch gebruiken als puls pickup?

Ja, dat kan ook. Maar ik weet niet zeker of de TS daar op doelde. Omdat hij dit schrijft:

Hallo, is het mogelijk een hallsensor te plaatsen in de 12v pwm

Bedankt voor jullie eerste reacties, het motortje waar ik mee wil experimenteren is een 12v 0,5a motortje.de asmaat is te klein om een pulsgever op te plaatsen.(3,2mm).Motor draait ongeveer 2000 tpm.

Misschien is het een optie om het optisch te doen, dat neemt minder ruimte in beslag.

.de asmaat is te klein om een pulsgever op te plaatsen.(3,2mm)

Opnemer moet ook niet op de as, maar de magneet... :) (doen ze zo ook in Diseqc satellietrotors)
http://www.first4magnets.com/circular-disc-rod-magnets-c34/6mm-o-d-x-3…
Er zijn er genoeg te vinden, wel op letten dat 'ie 'diametrically magnetized' is, anders werkt het niet...

Even ter verduidelijking:
Het gaat om een zgn. KG-slede een motor aangedreven slede die gebruikt wordt voor breimachines.
Het orginele 12v motortje word aangestuurd door een motorprint.
Op deze print zit een hallsensor die tijdens de loop elke seconde wordt "gezien".
Het probleem is dat deze motortjes niet meer worden gefabriceerd.
Nu heb ik een motor gevonden met de zelfde inbouwmaten, maar deze vraagt een halve ampere meer.
De print kan dit niet leveren.Vandaar dat ik gebruik wil maken van de pwm sturing met een mogelijkheid een hallsensor te intregeren.

Je wil dus een terugkoppeling naar je regelaar om het toerental gelijk te houden?

Eigenlijk wel. Zodra de slede stopt door externe handeling moet de voeding stoppen

Daarvoor kun je ook de stroom door de motor meten. Die neemt enorm toe bij zware belasting/blokkering.

Je zou dit kunnen proberen:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/voorbeeld%20-%20iceman.jpg

Dit moet je toevoegen aan dit schema:
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling…

Ik heb het niet getest, maar dit zou moeten werken. Op deze manier zou de regelaar af moeten schakelen bij overstroom. Met de instel potmeter stel je het schakelpunt in waarbij de motor af moet slaan. Ik weet alleen niet wat jou motor precies voor stroom trekt, als dat niet veel is dan zou je er eerst ook nog een versterker voor kunnen zetten. Het is nu zo dat er bij een stroom van 1A je een spanningsval van 0.1V hebt, dus ik weet niet of dat voldoende is.

Het mooiste zou zijn als je een regelaar maakt rond een microcontroller, dan kun je via software van alles regelen. Ook kun je dan het toerental constant houden als de motor zwaarder moet trekken, en bij overstroom het geheel af laten slaan.

Let wel dat de motorregelaar van CO maar in één richting werkt, je kan de motor dus maar in één richting regelen. Als je de motor in twee richtingen wil regelen heb je een ompool relais nodig of een H_brug.

@lambiek:
Ik denk dat een condensatortje erbij wel nodig kan zijn ter vertraging. Anders gaat 'ie misschien staan 'hikken' bij inschakelen door de hogere inschakelstroom...

Ja, dat zou kunnen. Maar er zit ook al een klein hysteresis in, en ik heb ook de ontkoppelcondensator in de voeding en de voeding voor de opamp niet getekend. Maar laten we eerst maar eens op een reactie van de TS wachten. Misschien moet de motor wel in twee richtingen geregeld worden, dat is eigenlijk wel iets dat ik verwacht. Maar misschien ook niet, we wachten het af. :)

En als de motor niet al te zwaar is (dus niet teveel stroom trekt) Zou je dit kunnen maken.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/motorregelaar%20-%20ir%20-%20compensatie.jpg
R6 moet alleen 40K worden, anders is de versterking veel te hoog. Die ligt nu rond de 1000 X met 220E, met 40K wordt dat rond de 10 X dat is beter in dit geval.

Deze kan wel links en rechtsom (als dat nodig mocht zijn) hier hoort wel een stukje software bij, dus ik weet niet of je daar ervaring mee hebt?

Hallo,
Bedankt voor jullie "meedenken". Hiermee ga ik aan de slag en laat jullie weten hoe het verder loopt.
De motor draait 1 kant op,dus dat scheelt een eventuele H-brug.
Alvast bedankt Rene