Vervangen potmeter Sony taf650esd versterker

Hallo,
ik heb hier een sony taf650esd versterker staan waarvan de volume potmeter defect is. Ik wil deze gaan vervangen maar dit is een stereo potmeter met middenaftakkingen. Deze worden gebruikt voor de hoge en lage tonen regeling. Ik weet dat deze zo goed als niet te krijgen zijn en wil deze dus gaan vervangen met een normale stereo potmeter. Hoe kan ik dit het beste doen? Ik heb het deel van het schema erbij gevoegd.

wat noem je defect? as afgebroken oid? schoonmaken kan vaak wel door het ding uit elkaar te halen. gebroken as is minder makkelijk maar kan van een donor komen..

de aftakking is nodig voor de toonregeling, een gewone logaritmische potmeter zal anders werken met de toonregeling..

Thinking.....

[Bericht gewijzigd door buzzy op (94%)]

De vorige eigenaar heeft zelf geprobeerd om de potmeter te repareren door deze open te maken en heeft daarbij de banen beschadigd. Deze is echt niet meer te repareren.

De potmeter staat rechtsonder in het schema bij attenuator. Ik heb op bij andere forums gelezen dat er weleens een condensator geplaatst wordt tussen de bovenste aansluiting en de loper als compensatie van het ontbreken van de aftakking. Zou dat hier ook kunnen?

Ik heb het signaal van de balans pot naar de volume pot losgekoppeld en het signaal van de toon controle circuit naar de volume pot gebracht. Nu werkt alles prima maar het gevolg is dat het signaal naar de eindtrap veel zwakker is. Ik kan het volume nu helemaal open zetten zonder dat het echt hard is. Heeft iemand een idee wat ik hier aan kan doen? Als ik de signalen. Aan de balans en toon controle bij de volume pot bij elkaar voeg verlies ik een groot deel van de toon controle maar is er wel genoeg volume. Hoop dat iemand mij hierbij kan helpen

Zo te zien is de aftakking ook uitschakelbaar, dus vervangen van de potmeter lijkt mij geen probleem. Wel een stereo 47k log potmeter kopen.

heb nog wel een paar sloop sony's liggen, hoe ziet die potmeter er uit?

De aftakking is uitschakelbaar, dat klopt. Gaat via de source direct schakelaar maar dan heb ik geen toon controle meer en die wil ik juist behouden.

Ik heb de originele pot helaas niet want die had de vorige eigenaar er uit gehaald. Hij ziet er vrijwel hetzelfde uit als de andere potmeters. Zal er morgen een foto van maken

Dit is hoe de potmeter er uit zou moeten zien maar dan met 2 extra aansluitingen. Ik heb ook een foto gemaakt van de plaats waar de volume pot hoort te zitten.

ik denk dat de gene die ik heb wel past zo te zien.
zelfde pinbezetting.
moet alleen nog uit de kast worden gehaald.
graag afhandelen via pb.
mijn e-mail is lockt.

ben benieuwd of win2k ook 40Kohm heeft, doorgaans zijn die volumepots meer als 40kohm. doorgaans 100-250kohm..

potmeter is orgineel sony en is 120K
opdruk potmeter7-846-11-120k-japanstekenx2.
heb de print er uit gehaald.
ik hoor het wel.

Win2k,

De originele pot is 40K dus ik denk dat 120K dan niet gaat werken. In ieder geval wel bedankt voor de moeite.