Hoe werkt het spl bij een speaker? Meestal staat er aangegeven dat een speaker een bepaalde db geeft bij 1 watt vanaf een meter afstand. Hoe moet ik dit nu zien? Dat als ik een speaker heb van 91 spl dat als ik hem dan belast met 1watt dat er dan 91 decibel uitkomt op 1meter afstand.
Ja, in een gainloze kast.
Dus geen hoorn of bassreflex o.i.d
Meestal in een trillingsvrije muur zodat er geen drukkoppeling is en voor en achter geen druk in de ruimte is
Is 91db niet een beetje veel. Dat wil zeggen dat als je er 16 watt op zet er 103 db uitkomt.
Ik heb namelijk een speaker van sony voor in de auto waarvan ze aangeven dat hij een spl van 91db heeft. Nu heb ik hem ingebouwd en gaat hij nog harder dus hoe zit dat dan.
Deel 1 van je verhaal klopt.
Deel 2 kan ik niet staven. Meestal is een autodeur behoorlijk druklek en zeker niet optimaal gedimensioneerd.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Is 91db niet een beetje veel.
Is een redelijk gemiddelde. De meer als een halve eeuw oude AD3800M van Philips zat daar toen al boven... (dacht 92 of 96dB)
Heb namelijk een app gedownload en die geeft 85db aan als ik de box voluit zet.
20 watt rms op een sony speaker met een spl van 91
Op 7 november 2016 20:18:52 schreef royvdgriend:
Is 91db niet een beetje veel. Dat wil zeggen dat als je er 16 watt op zet er 103 db uitkomt.Ik heb namelijk een speaker van sony voor in de auto waarvan ze aangeven dat hij een spl van 91db heeft. Nu heb ik hem ingebouwd en gaat hij nog harder dus hoe zit dat dan.
Heb hem zelf in een behuizing gebouwd voor een diy project
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (14%)]
hardbass
PE2BAS
Een telefoon lijkt me uitermate ongeschikt om zoiets mee te meten. Ik zou eerder het getal op het stickertje geloven dan zoon appje.
Hangt ook nog af van de frequentie. Een muzieksignaal heeft een lager gemiddelde dan 'n 1khz sinus waar het vaak mee wordt gemeten. Soms wordt er ook met ruis gemeten.
Hallo Roy,
Er is een standaard die beschrijft hoe een speaker wordt gemeten. Dat is de AES2-1984. Een luidsprekerfabrikant heeft vrij veel vrijheid bij die meting. Zo gebruiken sommige een kleinere of zelfs geen kast. De gemiddelde geluidsdruk over de response wordt berekend maar deze kan ook ver buiten jouw weergavegebied liggen wat het getal van de gevoeligheid kan doen stijgen.
Om het nog veel lastiger te maken; deze specificatie is gegeven bij 1 watt. De spanning die over je speakerklemmen staat om zodanig veel stroom te laten lopen dat er 1 watt je speaker in gaat, wordt bepaald door de luidspreker DC weerstand. Wanneer je de speaker akoustisch belast met bijvoorbeeld een kamer voor of achter zich stijgt deze impedantie, en die kan veelvuldig de DC weerstand zijn. Dat gegeven wordt niet meegenomen bij de meting.
Uit jou posts blijkt dat het om autoluidsprekers gaat. Heel veel goedkope autoluidsprekers hebben wat marketingsgetallen. Als de luidspreker is getest tegen een bepaalde standaard, is dat vrijwel altijd gegeven in de datasheet en anders kun je ervan uit gaan dat de fabrikant niet de moeite heeft gedaan om die luidsprekers te testen.
Als je andere fabrikanten een veel grotere gevoeligheid specificeren dan heb je vaak te maken met een grotere luidspreker of een luidspreker die niet hetzelfde weergave gebied heeft. Over het algemeen zijn de verschillen van vergelijkbare luidsprekers in gevoeligheid niet zo extreem.
Oke dankjewel. Heb namelijk de nieuwste jbl extreme gezien op youtube. Dit is een portable bluetooth speaker van 300 euro. Met decibelmeters meten ze dan 100db op volle volume. Hier wil ik graag mee evenaren met uiteraard dezelfde accuduur
liever kwaliteit boven kwantiteit. Iets wat vanuit een ingangssignaal een grote bak herrie maakt, op een bepaalde accu capaciteit is niet zo moeilijk.
tfteetje
Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.
P=AxI
Ofwel: vermogen is oppervlakte x stroomsterkte. Niet wetenschappelijk maar vaak wel waar in de praktijk.
Hij zit al in elkaar, het geluid klinkt goed met aardig wat bass op hoog volume. Met een inhoud van 2.5 liter komt hij onder die van de jbl extreme. Nu nog kijken of hij langer meegaat en hoe hard hij gaat. 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Nu nog kijken of hij langer meegaat en hoe hard hij gaat.
Typisch hedendaagse trend. Kwantiteit is belangrijk; kwaliteit niet zo zeer... 
Een 2.5 L melkpakje?
Wat verwacht je nu zelf??? Ter vergelijk ik heb 2x visaton w200 in mijn auto in een 22mm dik mdf schot en heb dus effectief ca 2500 l kist... Bij mij kloppen de getallen zo vrij aardig
Mijn huiskamer kistjes zijn iets kleiner, maar kloppen redelijk
Mijn garagespeakers zijn karlssons. Die gaan dik over jouw berekening heen. Met 10 w dreunt alles de garage uit
een auto is ook een slechte plaats om druk te meten. die is zo lek als iets. verder krijg je ook een hoop weerkaatsingen die alles verknoeien. zo heb ik met mijn hoofd tegen het stuur een maximale bass, maar waar ik normaal ben met het hoofd als ik rijd, heb ik amper bass.
in mijn huis had ik 2 grote speakerkasten en een zelfbouw 100W versterker. daar trilde de deur in het slot als ik nog maar op half volume draaide.
verder kan je dergelijke appjes ook calibreren. dat appje weet totaal niet hoe goed jouw microfoon is. dus eerst moet je die calibreren tov een referentiepunt. en daar zal al een paar dB fout lopen.
hoe kan je de gsm nu calibreren op het 0dB punt? een tikkende horloge is al 20dB en dat 'hoort' je gsm niet en een normaal gesprek zit al rond de 60dB.