Hallo allemaal,
Ik ben op zoek naar een schema waarmee ik de computer via een 9 pins RS 232 aansluiting kan aansluiten aan een 9-pins RS 232 van de besturing die ik gebruik via een optocoupler schakeling.
Ik heb wel een 25 pins naar 9 pins met optocoupler.
Liefst met typenummer van de optocoupler.
Alvast dank.
Groetjes
Olav
Da's geen duidelijke vraag, hoor. Weet je zeker dat er een opto-coupler aan te pas komt?
Zonder opto-coupler is het simpel:
-) massa is op beide stekkers pen 5
-) Txd en Rxd zitten resp. op pin 2 en pen 3, dat moet je even uitmeten (degene die tegenover massa 0 V wijst, of daaromtrent, is de Rxd)
-) leg dan de ene TxD aan de andere RxD en vice versa.
Het zou misschien kunnen helpen als je vertelt over welke apparaten het precies gaat; dan kunnen we ook al beter inschatten of die opto-coupler echt wel nodig is.
Het totale plaatje is ook al erg leerzaam: wat is, in grote lijnen, de eindconfiguratie?
Tip: je kunt een mini-breakoutbox maken door, vanaf je beide data-pennen, een rode en een groene LED anti-parallel te schakelen, met een serieweerstand naar massa. Pak maar 1K voor die serieweerstand, of daaromtrent. Zo zie je al een beetje of er iets beweegt.
Ik vind d vraag redelijk helder. Wij hebben ook een keer een galvanisch gescheiden RS323 nodig gehad.
@arco hier onder:
ik gebruik ook nog steeds veel RS232, maar niet galvanisch gescheiden. Helaas is het wat zoeken naar laptops met een RS232. HP heeft ze in ieder geval nog voor een nette prijs (ongeveer 800 euro).
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (25%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Wij hebben ook een keer een galvanisch gescheiden RS323 nodig gehad.
Ik gebruik meestal RS232... 
Als je al een optisch gescheiden subd25/subd9 snoer hebt, kun je daar toch gewoon weer een subd25 <-> subd9 adapter aan zetten?
Kijk op blz. 52 en 53, daar staat een schema.
https://www.circuitsonline.net/downloads/werken_met_profilab_expert_4.…
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Zal nog wel een tijdje leverbaar zijn maar hoe lang nog?
Reichelt heeft hem niet meer.
Mouser heeft volgende tekst bij de PC817 staan
Einde levensduur: Geplande veroudering - levering zal worden stopgezet door de fabrikant.
Verder vind ik dit:
Is the PC817 available today?
New PC817 are no longer continuously manufactured, and therefore supply is scarce.
Nog een bron:
https://www.opendatasheets.com/search/pc817
de 25 polige kan je toch gewoon gebruiken? de stekker zegt niets of je druk te een verloop op anders knip je de stekker eraf en maakt je er een 9 polige aan.
Met verloop(kabel) wel opletten met straight en cros kabel
Ik zal even aangeven hoe de vork in de steel zit.
Ik gebruik "oude" computers omdat deze nog de RS232 hebben. Daarbij moeten deze computers draaien op windows 98. Dat heeft de volgende redenen:
Het programma dat ik gebruik, een programma om modeltreinen te besturen, is nog gebaseerd op het DOS platform. Daarbij kijkt deze naar een dongel die op de 25 pins zit. Is de dongel er niet, werkt het programma niet. Windows XP en hoger schakelt de 25 pins uit, dus vandaar windows 98.
Verder kijkt dit programma naar COM 1 voor het aansturen van de digitale besturing van de baan, en dat is via RS232.
Nu heb ik wat problemen gehad die deels te verklaren zijn dat de massa van de RS232 ook aan de aarde ligt. Dat wil ik eruit halen en daarvoor heb ik optocouplers nodig.
En dus kwam het schema dat ik had liggen om de hoek kijken die alleen vanaf de 25 pins naar de 9 pins gaat. Gezien het verhaal van hierboven van COM 1 heb ik dus een schema nodig met 9 pins naar 9 pins.
Ik hoop dat dit genoeg verduidelijking geeft.
Overigens het gebruikte programma is gewoon een heel fijn programma dat nog steeds uitstekend werkt. 
Alvast bedankt en ook dank voor de reacties tot nu toe.
Groetjes
Olav
Ik heb nog even het schema bijgevoegd wat ik nu wel heb. Vergeet de verhalen rondom Edits op dit schema. Dat gebruik ik niet meer. 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De PC817x staat nog gewoon als active bij Sharp, hoor...
(verder is er altijd ook nog de opvolger PC817Xx)
http://www.sharp-world.com/products/device/lineup/selection/opto/pc/in…
Trouwens beter om een wat snellere opto te nemen; met de pc817 haal je met wat geluk hooguit 38k4 aan baudrate...
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Een PC817 zal meer als snel genoeg zijn. 9600Bd haalt die wel. Een snelheid die veel gebruikt wordt bij modeltreinen.
25-polig naar 9-polig kan je toch eenvoudig over zetten.
Hier vind je de nodige info.
@arco: als leveranciers zoals Mouser het ic als obsolete opgeven en ook diverse andere bronnen doen dit, wie ben ik dan om te zeggen dat ze er nog jaren mee door gaan? Mouser (en de anderen) zullen dit toch ook niet uit hun duim zuigen.
EricP
mét CE
Precies. Ik snap niet wat het aantal pootjes op de connector met je probleem te maken heeft. De pinning is wat anders. De 'originele' 25 polige had wat meer 'dingetjes' die volgens mij sinds begin 80-er jaren niemand meer gebruikt heeft...
Op 9 november 2016 19:16:55 schreef dnlr53:
....
Ik heb wel een 25 pins naar 9 pins met optocoupler.
...
Dan hoef je dus alleen maar, zoals eerder al gezegd, een verloopje van 25-pin naar 9-pin toe te voegen en de boel is nog steeds netjes galvanisch (optisch) gescheiden. Klaar. Niks meer, niks minder.
Op 10 november 2016 09:43:58 schreef Arco:
Trouwens beter om een wat snellere opto te nemen; met de pc817 haal je met wat geluk hooguit 38k4 aan baudrate...
Ik haal met de PC817 14400 en 19200 baud zonder probleem, lijk me dus snel genoeg voor de TS, Als het hoger wordt kun je beter een ander type nemen.
Op 10 november 2016 09:57:38 schreef buckfast_beekeeper:
als leveranciers zoals Mouser het ic als obsolete opgeven en ook diverse andere bronnen doen dit, wie ben ik dan om te zeggen dat ze er nog jaren mee door gaan?
Ik heb er voorlopig nog genoeg op voorraad, en als ze echt niet meer te leveren zijn is er vast wel een vervanger te koop. 
Op 10 november 2016 10:34:34 schreef MNM(tm):
[...]
Dan hoef je dus alleen maar, zoals eerder al gezegd, een verloopje van 25-pin naar 9-pin toe te voegen en de boel is nog steeds netjes galvanisch (optisch) gescheiden. Klaar. Niks meer, niks minder.
Dus wat je in feite zegt, vanachter de PC van 9 naar 25 pins via een adapter en dan van 25 naar 9-pins volgens schema?
Klopt deze gedachte?
Groetjes
Olav
Yep ! zie : https://www.lammertbies.nl/comm/cable/nl_RS-232.html
Hier staan er 3 tussen : http://www.allekabels.nl/computer_kabels/rs232_kabels.html even goed opletten aan welke kant je male en female moet hebben.
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (54%)]
Ga het proberen. Ik heb overigens wel ergens adapters liggen. Ga zoeken en de IC's bestellen.
Kan even duren, maar laat het weten.
Dank.
Groetjes
Olav