Beste mensen,

Jullie hebben me in het verleden prima verder geholpen met het werk aan een videorecorder, daarom -nog steeds niet gehinderd door al teveel kennis- een nieuwe vraag...

Ik heb een Sony TC-630 op de kop getikt, een viersporen taperecorder die bekend staat om de kapotte aanloopcondensator van de motor. En inderdaad: motor is soms met een duwtje op gang te brengen, maar heeft geen power en gaat na een aantal seconden weer roemloos uit. Dit dus bij open machine en directe duw aan de motor. Rubberproblemen zijn er vast ook wel, maar eerst moet het motortje maar eens draaien.

Die aanloopcondensator schijnt een samengevoegd ding te zijn, één blikje met als inhoud een exemplaar van 1,5 uf en één van 0,5 uf, beide 250 volt. Het schijnt dat de condensator van 0,5 uf is toegevoegd voor landen met een netfrequentie van 50 hz. Dat wil zeggen, 'iemand' schrijft dat 'ergens' (op een buitenlandse site, jaren geleden). De condensatoren zouden parallel geschakeld zijn.

Google leerde me dat, bij condensatoren, de waarde bij parallelschakeling moet worden opgeteld. 2 uf dus. En 250v is als ik het goed begrijp het minimum. Bij Conrad vond ik deze:

https://www.conrad.nl/nl/wb4020b-350mm-mkp-motorcondensator-radiaal-be…

Vast bedoeld voor een wasmachine oid, maar dan de vraag aan de deskundigen: klopt mijn redenering, en zou ik me hiermee kunnen redden? (leuk voordeel is dat hij in het originele blikje zou passen....)

Hartelijk dank alvast!

Het moet idd een 2µF zijn zoals je beschrijft, en die condensator is prima.

Zo simpel dus toch... Hartelijk dank, ik heb hem besteld. Ga jullie nog wel nodig hebben bij het aansluiten, want het originele blikje heeft drie aansluitingen...

Wat bedoel je met 3 aansluitingen???

Het blikje waarin de twee oorspronkelijke condensatoren verwerkt zitten heeft drie aansluiting. Dat moet even open om te zien hoe het zit...

je kunt beter kijken waar de draden op aangesloten zitten. beide condensatoren hebben een eigen draad en 1 gezamelijke draad lijkt me. als de 0,5uf toch parallel met de 1,5uf staat, maakt dit niks uit met 2 draden werkt het dan ook op de 2uf condenstor.

Zo had ik het in theorie eigenlijk ook bedacht. Van de week gaat het loopwerk uit de kast, en zie ik of ik het ook in de praktijk nog snap. Anders vraag ik graag nog een keer om jullie hulp...

Gewoon het schema raadplegen, dan hoef je niet te gokken. Beide condensatoren staan gewoon in het schema. Met een schakelaar voor de omzetting naar 50Hzwordt er0,5U bijgeschakeld. Kennelijk zitten bij de recorder de twee condensatoren in een behuizing en heb je dus een draad voor beide condensatoren en een gemeenschappelijke ander aansluiting.

Kijk, dat maakt het helemáál glashelder. Het verklaart namelijk de drie aansluitingen. Met mijn 2uf condensator moet het dan net ietsje anders, maar daar kom ik wel uit.

Overigens: echt top, dit forum! Ik heb wereldwijde fora doorlezen en lange discussies tot me genomen, maar het sluitende antwoord staat nergens...

En die info staat in de schematiek die op het wereldwijde web te bezichtigen is. Lekker handig!
credits to @buzzy en aan alle uploaders die dat mogelijk maken.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (15%)]

Zeg, mag ik jullie zeer hartelijk bedanken? De bestelde condensator netjes ingebouwd, motor draait weer als een nieuwe.

De oude condensator heeft zijn inhoud wel over de onderliggende bedrading/print gelekt. Grote klodders witte harde vette zooi. Is er, afgezien van streven naar perfectie, een technische reden om dat weg te halen? Denkende aan het monnikenwerk dat dit meebrengt, zit de rommel mij eerlijk gezegd niet in de weg...

Verder ziet het er naar uit dat ik enkele elco's moet vervangen, die zien er niet fris uit.