In de wifi modem die momenteel gebruiken zit Broadcom BCM5357 processor in.
Is deze prossor nog van deze tijd ik zie de allerlaaste firmwire in zit van jaar 2011. En hoeveel gebruikers kan hij aan ?

ict van 2011 is sowiso niet meer van deze tijd :)

[Bericht gewijzigd door testman op (75%)]

de processor zegt niet zoveel over het aantal gebruikers.

dit is afhankelijk van de software, geheugen en de wifi-chipset.

zonder merk en type is hier niets over te zeggen, als is dit niet echt een CO topic.

Die BCM is een 2.4Ghz chippie. Ik gok (/hoop) dat er ook nog een 5Ghz ding naast zit.

anno 2016 is 2.4 only nogal achterhaald. en idd, verder wordt ook een hoop bepaald door de rest eromheen.

Maar je vraag is beter op z'n plek op een forum als Tweakers. Tenzij je hier zelf aan de elektronica wilt gaan sleutelen :)

Wat heeft het met de co site te maken??
Topic staat in site feedback

Op 20 november 2016 13:18:08 schreef Progger:
dit is afhankelijk van de software, geheugen en de wifi-chipset.

Ik snap niet wat dingen als geheugen en wifi-chipset met het aantal clients van doen zou hebben. Per client zou je misschien een mac adres en IP adres willen opslaan. Dat zijn 10 bytes. Doe je het inefficient gebruik je daarvoor 20 of 100 bytes. Met in die tijd gebruikelijke hoeveelheid geheugen van zeg 32Mb, kan je dan minstens 320000 clients aansluiten. Dat er dan per gebruiker nauwelijks bandbreedte overblijft is een ander probleem.

In de soft zijn het aantal gebruikers in te stellen. Kan handig zijn om ongewenste users de deur te wijzen.

Ook daar kan ik niet bij. Ongewenste gebruikers weer je door ze het wachtwoord niet te vertellen. Of door het wachtwoord te wijzigen en ze het NIEUWE wachtwoord niet te vertellen.

Als je door een max in te stellen de buurman geen toegang denkt te verschaffen, jij naar buiten loopt verliest je telefoon z'n verbinding en kan ineens de vervelende buurman op je wifi. En bovendien kan jij er niet meer op als je terug bent.

Gelukkig kan ik de Wifi AP resetten, in zo'n geval.

Gebruikers regel ik op mac-adres.

En jij vertrouwt er op dat de mensen die je wilt weren, nu en in de toekomst, niet weten dat ze hun macadres (was ze over-the-air presenteren) kunnen wijzigen. OK.

Op 20 november 2016 14:46:49 schreef rew:
[...]Ik snap niet wat dingen als geheugen en wifi-chipset met het aantal clients van doen zou hebben. Per client zou je misschien een mac adres en IP adres willen opslaan. Dat zijn 10 bytes. Doe je het inefficient gebruik je daarvoor 20 of 100 bytes. Met in die tijd gebruikelijke hoeveelheid geheugen van zeg 32Mb, kan je dan minstens 320000 clients aansluiten. Dat er dan per gebruiker nauwelijks bandbreedte overblijft is een ander probleem.

De topicstarter geeft geen merk/model info... Maar het zou zomaar kunnen zijn dat dit ding ook kan NATten, firewallen, time-based ACL's ondersteund enzovoorts.
En dan heb je aan 32Mb al heel snel te weinig. Je weet vast wel dat heel wat consumer-grade spullen zich als dikke str*nt door een rietje gedragen als er een (1) client een bittorrent applicatie opstart.

Nog even toevoegen, gaat om router model Linksys E2500 model 2011, 530 mhz cpu clock. die zijn afgelopen jaar gemonteerd in wifi masten.
We hebben veel last van uitval. We denken dat ze overbelast worden door aantal gebruikers. Volgens mij zij deze routers achterhaald.

Met Linksys had ik al slechte ervaringen toen het state of the art spul was, dus het zou me niets verbazen. Het lijkt leuk omdat er Cisco opstaat, maar het is gewoon goedkoop matig gespecificeerd consumentenspul. Als het weinig mag kosten blijft het een beetje gokken, maar er zijn consumentenmodellen die wel gewoon wat presteren.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (57%)]

Op 20 november 2016 13:03:18 schreef Thehof:
In de wifi modem die momenteel gebruiken zit Broadcom BCM5357 processor in.
Is deze prossor nog van deze tijd ik zie de allerlaaste firmwire in zit van jaar 2011. En hoeveel gebruikers kan hij aan ?

Avago (de nieuwe eigenaar van Broadcom) maakt het chippie nog steeds, dus helemaal uit de tijd is ie niet.

Maar Avago presenteert hem wel expliciet als bedoelt voor "home" (dus nieteens Small Office/Home Office) toepassingen.

Dus waarschijnlijk is het antwoord op de vraag "Hoeveel gebruikers kan hij aan?":
"Als je het moet vragen, minder dan dat."

@ Thehof,

Ik denk dat de slechtste router met techniek van vandaag de dag nog goed genoeg is ;)
Kijk of informeer naar je backbone waarschijnlijk werk je op basis van HOTSPOT en kan iedereen inloggen met een registratie voor HOTSPOT het aanmelden gebeurt ongemerkt en je krijgt dan een geldig IP adres.
Dan kan het zijn dat er teveel IP adressen uitgegeven worden met als nadeel als je eruit geknikkerd wordt door even slechte verbinding je niet meer kan aanmelden vol is vol :(
Vooral in het hoogseizoen kan dit vaak gebeuren |:(
Verder opletten met je bomen groei in de zomer zal op sommige posities de verbinding met moeite tot stand kunnen komen.
Ik kan niet overzien of dit gebeurt maar onderzoek de situatie.

Groet Henk.

Op 22 november 2016 12:32:15 schreef Thehof:
Nog even toevoegen, gaat om router model Linksys E2500 model 2011, 530 mhz cpu clock. die zijn afgelopen jaar gemonteerd in wifi masten.
We hebben veel last van uitval. We denken dat ze overbelast worden door aantal gebruikers. Volgens mij zij deze routers achterhaald.

Die linksys dingen zijn leuk voor in huis. Maar in een mast?

Je gaat toch ook geen Smart gebruiken om met je grote caravan door de alpen te trekken?

Ik denk dat je blij mag zijn als die Linksys 25man stabiel trekt. Het feit dat dat ding omni is maakt het nog beroerder, dat moet je vooral niet gebruiken in high-density omgevingen.

Voor backhaul verbindingen gebruik je een zo gericht mogelijk signaal, omni is leuk voor rustige omgevingen. High density outdoor doe je met een aantal sectorantenne's icm goede wifi zenders. Als het budget moet dan kun je met Mikrotik bv prima uit de voeten.

Anders kom je al snel uit op de grotere merken: Aerohive, Ruckus, Meraki, Huawei enz.

Die Linksys kan amper tot niet dingen aan als client isolation, rate limiting, radius enz. Dingen die je in een serieuze omgeving toch wel wilt hebben.

Wat noem je 'aantal gebruikers'?

Het klinkt mij eerder als een designfout dan een technisch issue. (naja, indirect wel, maar die dingen doen wat ze moeten doen... alleen is dat niet in jouw situatie)

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op (13%)]

Op 22 november 2016 12:32:15 schreef Thehof:

Ik vraag me af waarom er 5 jaar oude routers in een nieuwe installatie gebruikt worden. Dat is toch echt geen normale "business practice", althans niet in de IT wereld.

Afgezien daarvan... je zou er dd-wrt op kunnen flashen. Wat ik hier en daar op internet lees zou dat een verbetering zijn t.o.v. de orginele firmware.

Op 22 november 2016 13:56:14 schreef DJSmiley:
[...]
Die Linksys kan amper tot niet dingen aan als client isolation, ..

Dat doet me terugdenken aan die keer dat ik in een hotel in Duitsland toegang had tot de complete disk van de laptop van een andere gast...

Ik had niet eens ingelogd / betaald voor internet toegang, alleen een wifi verbinding gelegd.

(dit was in 2005, tegenwoordig zijn zaken beter afgetimmerd, of horen ze dat toch te zijn...)

[Bericht gewijzigd door joopv op (27%)]

Ja dat vragen wij oms ook af, ze zijn afgelopen voorjaar in de masten gemonteerd. Ik ben er toevallig achtergekomen welk type routers in de masten zaten. Monteur had zijn laptop aan laten staan. zodoende had ik de inlogcode.
Vandaaruit kon ik alle gegevens aflezen.
We hadden afgelopen seisoen veel mensen die van internet werden afgegooid of niet in kunnen loggen. Camping heeft 500 plaatsen en 20 masten. In hoogseisoen zijn er ongeveer 4000 tot 5000 mensen. De helf heeft wel een mobiel of laptop of zo iets. Dus tel maar uit wat er op de masten komt.
Volgens de leverancier moet dat makkelijk kunnen.

Op 22 november 2016 19:41:55 schreef Thehof:
Ja dat vragen wij oms ook af, ze zijn afgelopen voorjaar in de masten gemonteerd. Ik ben er toevallig achtergekomen welk type routers in de masten zaten. Monteur had zijn laptop aan laten staan. zodoende had ik de inlogcode.
Vandaaruit kon ik alle gegevens aflezen.
We hadden afgelopen seisoen veel mensen die van internet werden afgegooid of niet in kunnen loggen. Camping heeft 500 plaatsen en 20 masten. In hoogseisoen zijn er ongeveer 4000 tot 5000 mensen. De helf heeft wel een mobiel of laptop of zo iets. Dus tel maar uit wat er op de masten komt.
Volgens de leverancier moet dat makkelijk kunnen.

Kan ook prima, maar niet met die hardware. Je moet het dan wel goed regelen. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Anno 2016 is brak wifi minstens net zo slechte recensie als een vies toiletgebouw....

Dan kun je nog beter geen wifi hebben. Als er wifi is wordt verwacht dat het werkt.. en niet alleen in het laagseizoen.

Wat ligt er tussen die masten? Straalverbindingen of glas (of coax)? Vervolgens zul je per mast een aantal sectorantennes moeten ophangen om op die manier de dekking te garanderen. Met een omni pik je teveel rommel op vanaf andere richtingen. Een sector kan gericht zenden (en ontvangen). Dan hoef je met lage vermogens te werken en krijg je een stabiele en goede dekking.

Dat, icm een goede router die bv per gebruiker 5Mbit geeft, voorkomt dat je netwerk al te snel dichtslibt. Moet je natuurlijk wel een fatsoenlijke internetverbinding hebben. Desnoods segmenteer je het over een aantal VDSL lijntjes als je weinig bandbreedte hebt. Desnoods terug naar 1Mbit per user. Da's prima voor normaal surfen. Tenslotte hebben ze liever een stabiele basisverbinding dan een haperende lijn.

Misschien eens een 2nd opinion bij een externe partij vragen?

Gevoelsmatig krijg ik het idee dat er nu een redelijk amateuroplossing ligt. Werkt prima op een lege camping en een paar vaste gasten, plat/instabiel als je wat meer gasten krijgt. En met 1 zendertje van 50 eur per mast gaat het nooit werken....

Vraag de installateur eens om de gegevens van de sitesurvey, coverage plan en frequentieplan?

Ik gok dat ze daar geen antwoord op hebben....

Bottomline: Je probleem is niet de electronica, maar het hele ontwerp wat verkeerd is. Alleen gaat dat meer offtopic voor CO, en kan dat beter op GoT.

Eerste idee zou zijn om per mast 2-3 (afhankelijk van de benodigde dekking) sectorantenne's te plaatsen en een goede router centraal.

Nieuwste generaties AP's kunnen hogere aantallen gebruikers aan maar die a. kosten een hoop en b. heb je weinig aan als de clients nog legacy 2.4Ghz zijn.

Anno 2016 zou ik een 'normaal' dualband AC wifi netwerk aanleggen, waarbij je vnl de load verdeeld over de zenders, icm een goed frequentieplan. Maar een hoop valt of staat ook bij de beschikbare internetverbinding.

Worst case kun je dus ook kiezen voor zoals gezegd een X aantal VDSL lijntjes en zo per 'campingdeel' 20 of 30Mbit hebben.

Even er vanuitgaan dat er glas ligt richting de masten:

Onderin de mast in een outdoor behuizing een RB260GSP
In de mast 2 of 3x een mANTBox 15s

Met glas naar een centrale ruimte (of ergens een aggregatieswitch in een hokje ofzo) en centraal 1 router, bijvoorbeeld een CCR1009

Alle individuele masten op een 'simpele' switch laten uitkomen. Een 24x gigabit switch met SFP sloten kun je refurbished voor <1000 eur scoren van een A-merk

Dan nog een zooitje glasvezelmodules en kabeltjes maar dan heb je het wel goed. En galvanisch gescheiden, dus blikseminslag is bv beperkt tot 1 mast

Totale kosten aan hardware is dan (schatting, ervanuitgaand dat er al glas ligt), voor 20 masten met 3 sectorantennes per stuk:
60x sectorantenne = 7200 eur
24-p switch = 1000 eur
20x switch per mast = 2000 eur
40x SFP = 600 eur
Kleinmateriaal, montagespul, patchkabels enz 2500 eur

Dan ben je met <15k klaar aan hardware. En ik gok dat je dan nieteens al die 20 masten echt nodig hebt. Even 'natte vingerwerk' zonder de situatie gezien te hebben natuurlijk :)

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op (15%)]