Ik heb een JVC AX-440 versterker en luister al een tijdje naar mijn muziek op mono omdat mijn rechter kanaal het niet meer doet. Nu heb ik mooie grote B&W speakers gekregen en zou toch heel graag weer stereo geluid willen hebben.
Ik heb de speakers omgewisseld, verschillende kanalen/andere speakers geprobeerd maar het lijkt toch echt aan mijn versterker te liggen.
Nu vind ik technische uitdagingen erg leuk maar heb nog 0 verstand van versterkers..
Kan ik kijken of er iets opnieuw moet worden gesoldeerd of vervangen oid? Zo ja, kan iemand mij aanwijzen waar ik moet kijken?
Ik zou het geweldig vinden als ik deze versterker nog wat extra jaren mee kan laten gaan.
Gr Lotte
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Hoi Lotte,
Kun je overweg met een oscilloscoop en/of heb je er eentje tot je beschikking? Het is het handigst om te checken of het defect in de voor- of eindversterker zit. Ik zie dat het een discrete eindtrap is (opgebouwd met losse transistors). Het lijkt er dus op dat het defect niet in de eindtrap zelf lijkt te zitten. Dan zou de zekering eruit vliegen of het apparaat komt niet uit zijn protectie.
Het zou dus zomaar kunnen zijn dat het een defect is in de voorversterker (potmeters vuil/gebroken, schakelaars vuil etc.) of iets in de geest van een vuile speaker selector schakelaar of relais. Maar voor alles geld: meten is weten (en ja, af en toe zweten
)!
Als je over de koptelefoon luistert, hoor je dan wel stereo?
Zo ja, dan moet je de contacten van de hoofdtelefoonplug reinigen.
Servicedocumentatie kan je bij elektrotanya vinden http://elektrotanya.com/jvc_ax-440bk_sm.pdf/download.html
Deze servicemanual kan je tot 29 nov 2016 bij WeTransfer https://we.tl/5vqKAqnNVm downloaden.
Verbind de lopers van de stereopotmeter van het volume door. Heb je dan wel geluid, is het de voorversterker. Geen geluid is eindtrap.
Controleer de relais van de boxen en de schakelaar voor verscheidene luidsprekerparen.
Bedankt voor de snelle reacties!
Ik ga morgen aan de slag met deze tips en kijken of ik daar mee verder kom