12v laden met 12v? Portable Auto Radio

Het geluid in de werkauto is niet om aan te horen. Nu ben ik bezig een oude auto radio in een behuizing te proppen met een paar speakers aan een (jawel) 12 volt stekkertje. Nu was het idee om daar ook een 4,7 ah 12v accu in te proppen zodat de radio ook gewoon doorgaat nadat ik de 12 volt stekker eruit heb getrokken.

Nu komt het:
Is het ook mogelijk om de 4,7 ah accu op te laden door de sigaretten aansteker? Zo, ja is hier dan ook nog een circuitje voor nodig?

4,7ah is niet zoveel voor een autoradio. Kan 1 tot 4 uur goed gaan afhankelijk van hoeveel kabaal je maakt.

Je geeft de info niet, dus ik ga even uit van een loodaccu.

Loodaccu's mag je niet diepontladen. Ze gaan na enkele keren 'echt leeg' gewoon stuk. Je moet dus een dieponlaadbeveiliging hebben.
Daarnaast heb je iets nodig dat de laadstroom begrenst tot ca. 0,5 ampere. Laden duurt dan 10 uur Een dikke 4,7 ohm weerstand zou al voldoende kunnen zijn. Even meten hoe hoog de laadstroom is als je motor op 2500 toeren zit ofzo.
Omdat je auto al een laadregelaar voor de 12v loodaccu heeft, kun je de accu bijna niet overladen, maar hij kan dat wel te snel doen.

Dat is het simpelst. Maar omdat je meestal niet 10 uur per dag in de auto zit, wellicht niet praktisch.

Mooier is een 12v of 14,4v Ni-MH accupack. Die kunnen hebben dat je de radio gebruikt tot ie er mee stopt, mits je 't pack daarna meteen oplaadt.
Bovendien mag je Ni-MH accupacks vrij snel laden. Veel sneller dan gesloten loodaccu's. Laden in 1 uur is mogelijk, 2 uur is verstandiger vanwege de levensduur. Accupack moet je goed koelen (ventileren) als je 'm zo snel oplaadt.
Hier kun je eveneens een dikke weerstand gebruiken om de laadstroom te beperken. Je moet echter bij Ni-MH accu's wel het laadproces stoppen als ie vol is!

Googletips: 'SLA battery charger circuit' en 'Ni-MH battery charger circuit'.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Thanks voor de info. Ik heb de accu er nog niet voor voor aangeschaft en ik heb niet zo gelet op het type accu. Maar aan de ene kant begrijp ik dat dit accuutje te zwak is, dus moet ik meer richting de 12 ah kijken als ik dat in wil gaan bouwen. Aan de andere kant duurt het laden me dan veel te lang. Bovendien rij ik in een Goupil G5 en die heeft niet eens een dynamo die rijd elektrisch. En de prijs is nou oook weer niet zo hoog dat ik zeg dat het een Ni-MH accu is.

Evarist

Golden Member

Op 2 december 2016 23:24:19 schreef Ledlover:
Je moet echter bij Ni-MH accu's wel het laadproces stoppen als ie vol is!

Je mag een Ni-MH accu blijven laden als de laadstroom minder is dan 1/10 van de capaciteit. Dus een 10Ah pack laden met max 1A.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Ik ben de laatste tijd een beetje aan het stoeien geweest met het LM317 IC. Nu zit ik te bedenken om er een stapel oude oplaadbare batterijen in te knikkeren van 10 in serie en heel misschien nog eens 10 parallel naast (heb er toch zat) Nu is het probleem dat het IC ongeveer 3 volt speling nodig heeft. Dus om een lader te maken van 13,8 volt heb ik minstens een ingangsspanning in het IC nodig van 16,8 volt. Nu vroeg ik me af is dit niet op te lossen met een spoel die meer secundaire windingen dan primaire windingen heeft? Sorry dat ik nog zon leek op dit gebied ben maar als ik het niet zou willen leren zou ik het niet vragen, en ik heb geen zin om de auto van de zaak op te blazen door een experimentje.