Ik heb weer eens een projectje opgeduikeld voor de donkere dagen.
Ditmaal een NAD 3225PE, waarvan ik in het verleden al een aantal met succes weer tot leven heb kunnen wekken.

Deze blijft me helaas hoofdbrekens bezorgen. Een aantal defecte transistoren heb ik gevonden en vervangen.

Het ene kanaal is goed, maar bij het andere kanaal blijft R438 erg heet worden (begint dan ook een beetje te roken na +/- 20 seconden).

Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Ik heb alle omliggende weerstanden en diodes gemeten, en deze meten goed.

Wie kan me een hint geven waar deze weerstand precies voor dient, en waar ik mijn zoektocht voort kan zetten? Alle mica plaatjes zijn aanwezig. Ook de isolatie van de schroeven op de eindtorren zit erin.

Misschien dat er iets te te oscilleren bij de stuurtorren rond de BD139, waar door deze meegaat en extreem stroom gaat trekken.
Kan een kapot klein condensatortje zijn. Zou er een de scoop aan hangen.

Ik heb Q402 en Q404 eruit gehaald, anders is de tijd voor te meten wat kort. De weerstand wordt erg snel heel heet.

Een paar condensators met een hele hoge capaciteit (50 uf, terwijl het 22uF moest zijn) en een hoge ESR gevonden en verwisseld.

Morgen ga ik eens verder, want nergens in mijn doos sloopprintplaten zit een BC556 of een bruikbaar type.

Met uitzondering van de condensators lijken verder alle passieve componenten OK te zijn. Ik meet tenminste geen afwijking.

Ik vermoed dat er iets rond de BD139 inderdaad staat te oscilleren, of dat de BD139 volgas aangestuurd wordt door Q406 of Q404 en Q402. Ook rondom die beiden kan wat staan te oscilleren.

Nog meer zoektips?

Je moet het volgens mij zoeken in de kleine condensatoren zoals 22pf 390pf ed. Effe checken of die er nog een beetje jofel uitzien. Zijn waarschijnlijk polystyreen of zilvermica. Verder maakt het niet zoveel uit dat die elco van 22uf, 50uf is. En ik denk dat een scoop echt wel handig is om fout te zoeken. Succes

Heb er nog een een Google Search op los gelaten.
Vond dit.

http://www.head-fi.org/t/348381/nad-3225pe-restoration-lots-of-pics

Zitten keramische Condensatoren rond de BD Torren, zijn ook niet
echt temperatuurbestendig na verloop van tijd.

Nogmaals Succes gewenst.

Ondertussen begint het een beetje persoonlijk te worden ;) Ik krijg het probleem namelijk nog niet boven water. Ook al is het qua geinvesteerde tijd misschien het beste om hem in de hoek te gooien. Alle keramische en electrolyt condensatoren heb ik inmiddels vervangen, ook alle weerstanden in het betrokken kanaal.

Helaas blijft het kr*ng exact dezelfde kuren vertonen. Dus het zal ergens anders aan moeten liggen. De torren heb ik ook nog gewisseld met het andere kanaal, zonder goed gevolg.

De print heb ik me suf op zitten turen, of ik misschien een paar eilandjes per ongeluk aan elkaar heb gesoldeerd, maar ook dat is niet het geval.

Voedingsspanningen zijn netjes, diodes en weerstanden in het betrokken kanaal zijn heel, etc. Met de scoop meet ik op de voedingsspanning geen rare dingen, maar zodra Q402 en Q404 eruit zijn, dan valt er weinig meer te meten. Zodra ze erin zitten, dan heb ik te weinig tijd om te meten, binnen 10 seconden slaat de rook van de weerstand af.

Wat me wel opviel, was tijdens het meten (zonder Q402 en Q404), dat C416 met een plof de geest gaf. Deze vervangen, spanning erover gemeten (6 volt), maar alles is verder i.o...

In welke hoeken kan ik het nog meer zoeken?

Nee, de pot is in orde, en zelfs helemaal linksom is het niet ok.