Is het waar dat een TV kan ontploffen bij een elektronisch gebrek (vb een kortsluiting )? Ik dacht dat een TV niet kon ontploffen tenzij de beeldbuis op een of andere manier breekt.
dexter
It's a good day for science!
Enkele onderdelen zouden idd spectaculair kunnen sneuvelen (elco's), maar niet met als gevolg dat ook meteen de beeldbuis daardoor sneuvelt.
In een uiterst geval kan er brand uitbreken door een elektrisch defect en dat daarna de buis breekt door oververhitting.
[Bericht gewijzigd door oorpijn op ]
Anoniem
nou daar wil ik nog wel eens over mee discusseren.
Nou HADDEN de buren een mitchubisi televisie.
Op een zondag avond gaat de buurvrouw omstreeks 11uur naar bed.
De man is dan nog druk ant beunen bij een lokaal restaurant. De buren wonen in een 2 onder 1 kap woning.
Nou werd de buurvrouw ernaast wakker van een mega luide knal. en ze ging beneden kijken maar zag niks.
Nu kwam de man weer thuis en zag dat de hele woonkamer in de brand stond. En de vrouw en kinderen sliepen nog.
Direct brandweer gebeld.
Eerst vrouw/kinderen gered. Toen stoppen eruit. en daarna met de tuinslang proberen de boel te blussen. toen kwam de brandweer en die nam het werk over.
Nou zat in de stoelen tegenover de TV (zo'n 3 a 4 meter verder) het glas vast in de bekleding.
Deze TV stond wel op standby.
Maar het komt er dus opneer dat zonder 1 of andere redenen de TV met een mega knal is ontploft.
Op 7 september 2004 23:39:05 schreef nick_:
Is het waar dat een TV kan ontploffen bij een elektronisch gebrek (vb een kortsluiting )? Ik dacht dat een TV niet kon ontploffen tenzij de beeldbuis op een of andere manier breekt.
Ja, een TV kan ontploffen, als er niet fatsoenlijk mee omgesprongen wordt. indien deze dat doet is de klap vergelijkbaar met een granaatinslag, een ontploffende beeldbuis versplintert en de splinters hebben ee flinke kracht. Alhoewel er tegenwoordig door fabrikanten alles aan gedaan wordt om dat te voorkomen gebeurt het af en toe nog wel eens. (zie ook verhaal Gijs Koenjer)
Ives
www.GoodSoft.be ==> Download gratis software of laat custom software aan gunstige prijzen ontwikkelen.
Ives
www.GoodSoft.be ==> Download gratis software of laat custom software aan gunstige prijzen ontwikkelen.
In de beeldbuis van een Tv is een vacuüm. Als dit vacuum om de 1 of andere manier wordt doorbroken door een slag ofzo, implodeert het scherm, en dus de scherven die er langs de ene kant ingaan gaan er langs de andere kant uit, deze info heb ik allemaal dankzij dit forum, waarvoor dank.
Als de bb implodeerd is de kracht naar binnen aan alle kanten even groot. Er gaat dus niets naar buiten, die explosie moet ergens ander door komen.
Wij ruimende vroeger kapotte bb netjes op door de hals af te knijpen met een tang. Meer dan een luide sis is het nooit geweest. Heb er nog nooit één zien exploderen.
op het moment dat het scherm aan de voorzijde versplintert slaan de glassplinters naar binnen, die vinden al snel een ander stuk glas (de 'trechter') waar ze tegeaan slaan, hier worden ze weerkaatst en daarna schieten ze naar buiten.
Het is inderdaad de veiligste manier om oude beeldbuizen onklaar te maken door de glazen stift tussen de pennen aan de beeldbuishals af te breken, dit is meestal het zwakste punt, hierna hoor je het vacuum sissend uit de buis lopen.
The Force
May The Force be with you...
je hoort de lucht sissend het vacuum opheffen
... Beeldbuizen die imploderen hebben idd naar het centrum van de implosie overal (nagenoeg) dezelfde kracht. Aangezien de splinterss door de implosie ook een momentum hebben zullen ze door het centrum van de implosie gaan en in dit geval is dus de achterkant van de beeldbuis in de bank terrecht komen. De voorkant zit waarschijnlijk ergens in de TV-behuizing of in de muur.
Ik heb hiermee al zelf ook eens een ongelukje gehad. Per ongeluk een CRT laten vallen... ik zat onder de glas-splinters en in het ziekenhuis hebben ze het een en nader uit mijn ogen kunnen halen. Geloof me... het glas zit overal na een implosie van een beeldbuis.