falaigai
Leren kan je alleen maar door te Doen
Ik ben mijn elektrische installatie aan het ontwerpen voor in het huis dat we gaan bouwen.
Als domoticasysteem 99% zeker loxone.
Om de verlichting aan te sturen ben ik aan het twijfelen over gewoon met een relais schakelen of via DMX. Bij DMX ben ik dan ook nog aan het twijfelen over 12/24V ledverlichting of 230V ledverlichting.
Wat ik dus eigenlijk wil weten:
Wat zijn voor/nadelen van 12/24V ledverlichting tov 230V ledverlichting.
verkrijgbaarheid:
kostprijs:
energieverbruik:
toekomstgericht:
levensduur:
...
Ik heb nog wel een paar andere puntjes betreffende domotica:
- verkoopbaarheid (stel je wil/moet het huis over 10 jaar weer verkopen)
- 'design' (wat is er te koop, wat hang je dan boven de tafel)
- werkelijk gemak (bedienen vanaf de bank is handig, maar regelmatig schakelprogramma's bijwerken is weer iets vervelender. Bijvoorbeeld omdat de kat het lampje in de hal laat aanspringen of de gezinsleden toch liever een permanent lampje hebben 's nachts)
Over jou punten:
- energieverbruik: alle randapparatuur gaat ook meetellen, en batterijtjes, ben je uiteindelijk niet beter af met een conventioneel 230V, misschien een paar Philips HUE lampjes of een paar centraal geschakelde punten erbij.
- kosten lijken me zeer pittig worden als je alles 12 of 24v gaat uitvoeren, denk ook aan 12v rookmelders, (plafond)ventilatoren, je moet een heel netwerk parallel aanleggen.
- toekomstgericht: ik denk dat dit je grote valkuil is, nu ga je alles zeer mooi uitdenken en ontwerpen, over 10 jaar is het allemaal verouderd. Kijk eens naar de audiosystemen van Sonos, verlichting, deurbellen of alleen al TV en PC meubels. Over 10 jaar plak je misschien wel en paar stripjes in elke kamer die praktisch onzichtbaar zijn, 3 jaar lang elke gewenste kleur licht geven op 1 acculading, inclusief configuratie met stemcommando's en bewegingsmelder. Als het al geen stripjes op batterij zijn dan zeker wel plafonnieres, en die zullen dan vast op 230V zijn, met 99,999% efficientie.
- levensduur: ik denk nooit zo goed (stabiel/solide/goedkoop) als een schakelaar met E27 fitting.
Kijk hier eens: http://blog.quindorian.org/
Die persoon is bezig met een nieuwbouwhuis en bouwt er ook z'n eigen LED-verlichting in e.d.
Ik zou toch naar alle lichtpunten de 'klassieke' draden trekken: nul, fase, aarding.
Dan kan je nog alle kanten op ifv budget, design, spanning,...
Ben zelf ook geen grote domotica-fan. Ik krijg eigenlijk weinig vragen hierover van klanten.
Al vermoed ik wel dat in de hogere klasse nieuwbouw woningen en appartementen domotica vrij standaard is. Maar ik doe geen nieuwbouw.
Ik merk wel dat de fabrikanten begrepen hebben dat er ook een markt is voor 'kleine' domotica bij renovatie. Draadloze schakelaars, enkele contacten die je kan bedienen met een app,...
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Voordeel van 12v is dat je bij stroomuitval eenvoudig sommige lichtpunten via een accu kunt blijven gebruiken...
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
in de duurdere huizen zit idd steeds vaker een bussysteem in. ben er zelf ook geen fan van, duur spul en kan veel makkelijker stuk als een domme schakelaar. heb diverse actoren en dergelijke op knx gebied gesloopt voor onderdelen omdat het defect was. 5 jaar een huis draaiend hebben zonder defecten met een bussysteem kun je al vergeten, in den beginne kun je nog veel aanpassen want de programmering is nog niet zoals je wilt.
wat ik vaker hoor is dat men draadloos spul wil gebruiken achter een gewone schakelaar omdat een architect dat zegt ( dat is modern of van die argumenten ) dat merk is zooi en geeft snel genoeg storingen. men belt dat het licht niet meer uit kan, actor stuk gegaan. ding eruit halen en erachter komen dat het niet meer te koop is, en de draadloze schakelaar heeft geen leiding naar de centraaldoos liggen. spul is ook aanelkaar gekoppeld dus ander merk kan niet..
ik zou dus zeggen, leg overal leidingwerk zodat je nog opties hebt die later niet meer kunnen.
vergeet een energiezuinig huis ook maar, want veel van dat busspul heeft een eigen voeding nodig die altijd aanstaat, en ook weer stuk kan gaan. met ledverlichting is een dag de lampen per ongeluk laten branden tegenover een jaar allerlei hulpvoedingen continu aan hebben staan goedkoper.
[Bericht gewijzigd door testman op (13%)]
Hier thuis heb ik gewerkt met teleruptoren met resetingang. Daarmee heb ik een alles-uitknop in de slaapkamer en aan de voordeur.
Op die manier kan je wel wat besparen op elektriciteit en het is ook gewoon gemakkelijk en tijdsbesparend.
Ik heb bij mijn huis in hevige tweestrijd verkeerd om alles als echte tweaker geheel te domoticeren. Ik heb dit niet gedaan om de volgende redenen
1 Investering is vors
2 Welke smaak neem ik knx , z-wave, Nikobus
3 Wat over 10 jaar
4 Verkoop huis
Ik liep op allerlei zaken vast, ik heb nu een gedeelte Kaku in huis met Domoticz
Als ik verhuis is het eenvoudig te verwijderen, wordt het obsolete dan ik ik redelijk snel over. Ben ik een wek van huis dan trekt mijn vrouw op de meeste plaatsen de kaku eruit en werkt het licht.
De energiebesparing thuis in geld met een deftig bus systeem valt tegen, helemaal als je na 10 jaar flink geld moet uitgeven voor upgrade's. Ik heb het voor gemak, anderen kunnen het eenvoudig bedienen. De rest aan camera's , doormelding deurbel is in Domoticz goed te doen.
Domoticz schakelt de verlichting aan en uit, buitenlampen. Voor mij hoeft het dus niet in de installatie gebouwd worden
falaigai
Het gaat nu vooral over de verlichting.
Bekabeling gaat NIET over een bus kabel maar alles wordt in ster bedraad. Dus de domotica kan ook redelijk makkelijk worden verwijderd bij herverkoop.
En er is ook niets draadloos of op batterijen...
Maar wat is het voordeel van 24V ledverlichting tov 230V ledverlichting.
Wat ik heb gevonden.
+ Beter/makkelijker/goedkoper dimbaar
+ Langere levensduur
+ Met batterij ook nog te gebruiken
- Moeilijker te kopen/minder keuze
Verbruik?
In de toekomst meer 12/24V of toch 230V ?
Kies voor 24 Volt , bij 12 Volt lopen de stromen snel op. Veel led verlichting kan lang mee, de driver elektronica meestal niet. ( daar hoor je fabrikanten ook niet over).
Ik heb op een aantal plaatsen wel led zitten, maar ik vind het spectrum nogal k*t bv in de woonkamer. Vraag maar aan ledhater.
Dit wordt zo langzamerhand wat beter ik heb het in de keuken, schuur en inloop in kast en een paar buitenlampen.
Of een leddriver voor 230 of 24 een andere levensduur heeft durf ik niet zo te zeggen.
230V led
- GU10 overal verkrijgbaar
- Geen trafo's die kapot kunnen en verlies geven
- Goed dimbaar, mits de juiste combinatie lamp + dimmer
- Lekker universeel, m.n. voor de toekomst
- Gevestigde namen zetten momenteel volop in op 230V led en niet op 12/24V led.
12V/24V led kan elektromagnetische uitstraling geven bij langere afstanden tussen (geschakelde) voeding en lichtbron.
Gr.
Erik
als voordeel zou ik zeker de lage spanning nemen, alles is aanraakveilig.
als je wat zonnepanelen hebt, en je zet wat 12/24V accus ergens, kan je perfect je verlichting op accu laten draaien zonder dat je daar omvormers moet tussen gaan plaatsen.
ik zou alles wel zo bekabelen dat het voor 230V geschikt is, en waar alle kabels samenkomen van je verlichting, dat je daar in je zekeringkast de kabels kan oversteken naar 12/24V.
wil je later je huis verkopen, dan kopel je dat 24V systeem af en hang je dat op 230V. je moet dan wel ff allemaal je lampen gaan wisselen.
als je domotica systeem met relais werkt, zal het ook wel goed komen. dan steek je overal 230V relais van pakweg 10A. dat kan perfect met gloeilampen werken.
als je die relais gebruikt op 24V DC, gaat die dat ook wel kunnen onderbreken. bij led verlichting zal je stroom ook zo hoog niet meer zijn.
een 40W gloeilamp komt overeen met een 6W ledlamp.
op 230V zal die 40W lamp ongeveer 175mA trekken. heb je 20 zulke lampen parallel, zit je aan 3,5A
op 24V zal je 6W ledlamp ongeveer 250mA trekken. met 20 van die lampen parallel zit je aan 5A
beide systemen zullen blijven werken op een relais die tot 230V aankan en tot 10A
Op 21 december 2016 06:21:47 schreef fcapri:
als voordeel zou ik zeker de lage spanning nemen, alles is aanraakveilig.
als je wat zonnepanelen hebt, en je zet wat 12/24V accus ergens, kan je perfect je verlichting op accu laten draaien zonder dat je daar omvormers moet tussen gaan plaatsen...
Je kan beargumenteren dat een aanraakveilige 24V weer teniet wordt gedaan door het gevaar van allerlei extra 'expirimentele' systemen. Elke 10 (5?) jaar accu's vervangen is bepaald niet gratis, zonnepanelen zijn het efficients als ze altijd (aan het net) kunnen leveren. In de zomer zullen die accu's vaak vol zitten, dus dan heb je de panelen 'voor niks'.
Denk ook aan de WAF (wife's acceptance factor). Je zal lekker een weekje skieën zijn met vrienden en je accu / 230V backup systeem werkt niet helemaal lekker thuis.
falaigai
Ik snap niet waar iedereen haalt dat ik zelf ga experimenteren? 
24V DMX led dimmers zijn makkelijk te vinden. ( wordt veel gebruikt voor ledstrips)
voor 24/ of 12 volt dien je de bedrading dikker te nemen dan voor 230 volt.
En dan past het weer niet in standaard schakelmateriaal...
Ik heb gewoon alles op 230 volt, en hier en daar een relais (230 volt spoelspanning voor de terugmelding), op 24 volt spoel, dit word door 3 plc's gestuurd, de plc's praten met elkaar dmv een bus.
Maar ik kan ook alles nog gewoon met schakelaars aan zetten.
Op 21 december 2016 10:01:45 schreef mel:
voor 24/ of 12 volt dien je de bedrading dikker te nemen dan voor 230 volt.
en waarom dan wel? doordat er ledverlichting gebruikt wordt, is het vermogen al zowieso lager dan ordinaire gloeilampen en standaard 1.5 of 2.5mm² kabel kan die stroom perfect aan.
zie mijn berekening hierboven.
falaigai
https://www.ledtuning.nl/nl/draadcalculator
Bij 24V, Stroom 10A, draadlengte 10m is 1.5mm2 net goed genoeg om minder als 10% spanningsval te hebben.
werkelijke draadlengte: Huis is 17m diep en kast staat redelijk in het midden. Dus het zal misschien iets meer worden.
Stroom 10A.. Dat is al ongeveer 240W ledverlichting.. Dat is toch al heel wat he 
Op 21 december 2016 11:38:40 schreef falaigai:
Bij 24V, Stroom 10A, draadlengte 10m
Nu nog hopen dat je tv kunt kijken en je Wifi het nog doet als de verlichting aan staat.
Gr.
Erik