SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Wat is nou eigenlijk je vraag? Je vorige topic was net zo volstrekt onduidelijk, en omdat je daar geen duidelijk vraag stelt en dus geen antwoorden krijgt, open je maar gewoon een nieuw topic?
Wat is nu je hardware setup? Je hebt blijkbaar een Arduino, en een paar stappenmotortjes, en nog iets. Verwacht je nu van ons dat we kunnen gokken wat je daar tussen hebt zitten?
Die delayMicroseconds() heeft helemaal niets met de "kracht" van de motortjes te maken, dat is een vertraging. Je zou toch denken dat de naam van de functie, of, stel je voor, de pagina op Arduino.cc dat duidelijk zou maken.
Tenslotte staat ergens geen stroom "op" maar loopt ergens stroom "door". Of er stroom door zo'n stappenmotortje blijft lopen, is afhankelijk van de driver die je gebruikt, en hoe jij die aanstuurt.
Zonder meer informatie over je opstelling en duidelijk vraagstelling zul je geen zinnige antwoorden krijgen.
Arduino uno en een cnc shield v3 plus 4 nema 17 200 stappenmotor
Zit op pc via USB
Arduino met externe accu
Cnc shield ook op externe accu
Nu 1 motor moet links rechts kunnen met stapjes van 30 met een eigen snelheid behoorlijk langzaam steekt niet zo heel nauw
Twee motortjes zitten op cncshield als clone van elkaar ook die zouden links rechts moeten gaan in een iets andre snelheid ook ongeveer kwart rond van de 200
Blijft over 1 motor snel 600 stappen voor uit 600 terug
Die moet echt sneller
Die drie zouden zelfde snelheid mogen hebben
Per motor zo veel mogelijk kracht
En als er een pauze in zit of tijd tussen de motor bewegingen dat ze wel hun kracht behouden
Accu is gewoon een auto accu 12 volt
Als zit goed aangesloten nu alleen prog nog
snelheid is toch gewoon de delay aanpassen tussen stappen
kracht wordt bepaald door de stroombegrensing
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Niet helemaal, afhankelijk van de voedingsspanning, inductie van de motoren, en current decay mode haal je op hogere toerentallen die ingestelde stroom helemaal niet, of pas heel laat in de stap, en dan neemt het koppel dus ook af.
prima dan een 2 de accu er tussen heb nog een dezelfde staan
maar kan ik dan gewoon op accu 1 nog wel de plus en min gebruiken als 12 volt
dus accu 1 plus naar arduino shield min naar plus accu 2 en dan de min naar arduino schield
blijft over accu 1 plus naar versterker en min van accu 1 naar versterker blijft dat dan gewoon 12 volt??
als iemand nu nog iets meer kan vertelen over het stukjes software voor arduino graag
als het dan ook nog mogelijk is zou eigenlijk ook nog alles tegelijk moeten bewegen
SparkyGSX
Je hoeft niet gelijk een tweede accu aan te gaan sluiten, ik zeg alleen dat het helemaal zo simpel is als DK zegt. Kijk eerst goed of je drivers die hogere spanning wel aan kunnen, en bedenk hoe je die accu's gaat laden, want als je ze ongelijk belast kun je ze niet meer in serie (op 28.8V) laden.
Kun je vertellen wat het doel is van deze opstelling, dan kunnen we je waarschijnlijk veel beter helpen.
Het is zeker mogelijk om meerdere motoren tegelijk met verschillende snelheden te laten draaien, maar dat is niet perse eenvoudig, en kan zelfs bijzonder ingewikkeld worden als ze allemaal op verschillende snelheden moeten, of die snelheden variabel moeten zijn, of als het allemaal erg snel moet.
Als er een vaste verhouding 1:2, 1:3, of eventueel 3:4 of iets dergelijks tussen die snelheden zit, wordt het al wat eenvoudiger.
Moeten de motoren allemaal exact tegelijk starten en tegelijk op hun eindpositie aankomen?
Je bent duidelijk nog maar een beginner in de wereld van microcontrollers; als je wat beter kunt uitleggen waar je heen wilt, kunnen we je de goede kant op helpen, anders weet ik zeker dat je binnenkort door de bomen het bos niet meer ziet.
4 maal A4988 stappenmoter driver 35v 2amp max
dus 2 zou moeten kunnen
maar ik laad ze gewoon op met auto accu lader
elke lader een eigen accu dat is niet goed dan?
wat het moet worden
1 onderstel van 1.5 op 1.20 breed
komt op minecraft als van blokken in papier met polyseter er over
blokken 20-20
2 kastelen aan achterkant met aan bovenkant endrdraak draak zelf is 190 br op 160 lang draait op achtruit motor plus een motor dimmer
dan steve zijn arm op en neer met een nema 17 motor er in
zombie armen op en neer allebei met een nema 17
creeper heen en weer over een rails 80cm heen 80 terug nema 17
en dan in draak hoofd plus staart links rechts op nema 17
kipen op ruiten wisser motor plus dimmer van voorruit dus dubbel
blijf er evt nog 2 voor ruitenwissen motors over voor evt nog iets anders ligt aan tijd
creeper loopt tussen 2 kasteel torens uit poort
Op 8 januari 2017 21:59:25 schreef BenI2C:
Sorry ????? Wie snapt dit bovenstaande verhaal?
Geen idee waar de ts het over heeft. Welke arduino versie welk cnc shield, welke steppermotor welke stappenmotor...? Wordt grbl gebruikt, welke aansturing op de pc? *zucht* laat maar.
Hier kom ik echt niet verder als ik gezeur wel zijn er vast nog wel site
Ik zoek zelf wel verder en kom er zeker uit
Weet iemand hoe je je eigen topic kan verwijderen ?
Succes en hoor graag hoe je het gedaan hebt. Heb zelf grbl i.c.m. een arduino shield met tb6600 steppermotor drivers gebruikt om de nema 23's aan te sturen van mijn cnc machine. G-code programmeer ik ook zelf. Erg gemakkelijk te doen vooral als je een extra as wilt gebruiken.
SparkyGSX
Het is mij vrij duidelijk dat je er zonder hulp echt niet uit gaat komen. Er zijn hier genoeg mensen die je best willen en kunnen helpen, maar als jij die kans wil verspelen moet je dat zelf weten.
Een beter Nederlandstalig forum dan circuitsonline ga je echt niet vinden, en ik op een ander forum zul je moeten uitleggen wat je nu precies wilt en wat je al hebt om een zinnig antwoord te krijgen.
Je bent echt alles behalve duidelijk, maar als ik zo tussen de regels door lees ben je één of andere opstelling met bewegende poppetjes aan het maken. Dit suggereert dat het allemaal niet zo nauw komt, zolang het er maar leuk uitziet.
Je hebt het steeds over "zoveel mogelijk kracht", maar als het poppetje eenmaal beweegt, waar heb je die extra kracht dan nog voor nodig?
klopt maar als je maar een motortje een heel klein stapje laten maken lijkt hij niet genoeg kacht te hebben om bv hoofd in beweging te krijgen ondanks dat het hoofdje alleen maar van karton is
popje is ongeveer 80 cm hoog dus zou het motortje een vierkant hoofdje toch wel in beweging moeten krijgen?
ps wagentje van vorig jaar
lijkt mij wel iets meer als leuk gezien we dat maar gewoon tussen door als gezin maken in de wintermaanden
Op 9 januari 2017 21:04:52 schreef noten:
klopt maar als je maar een motortje een heel klein stapje laten maken lijkt hij niet genoeg kacht te hebben om bv hoofd in beweging te krijgen ondanks dat het hoofdje alleen maar van karton is
popje is ongeveer 80 cm hoog dus zou het motortje een vierkant hoofdje toch wel in beweging moeten krijgen?
Dan zet je er een tandwielvertragingskastje tussen met een overbrengen van zeg 1:10. Die zijn er genoeg voor een nema 17 cq nema 23. Persoonlijk zou ik voor een nema 23 stappenmotor gaan. Voordeel is dat er kleine varianten en grote varianten zijn en die zijn uitwisselbaar. De ' aansluiting' is hetzelfde. Voor de prijs hoef je het niet te doen. Je hebt als een nema 23 voor 22 euro ( aliexpress ).
Of je neemt een servo motor ( ac/dc motor met een encoder ).
Het verwondert me niets dat het hoofd niet beweegt, een nema 17 heeft niet echt veel koppel.
weet je waar je die kan vinden? liefst hier in holland
ali kan wel maar verzending duurt zo lang
tandwielvertragingskastje past dat dan gelijk op de voorkant van mijn nema 17
nu iets heel anders zal niet meer voor dit jaar zijn (carnaval)
kun je op een makkelijke manier een achterruitmotor de uitslag verkleinen? wel een heel makkelijke uitleg
SparkyGSX
Je kunt de hevel korter maken, of het einde van de slag detecteren met een schakelaar of sensor en de draairichting van de motor omkeren.
Je kunt de hevel korter maken
Wat komt een hevel hier bij zoeken? Die dient toch om vloeistoffen over te brengen? Bedoelde je misschien een hefboom, of de arm daarvan?
[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op dinsdag 10 januari 2017 19:56:39 (15%)]
Op 10 januari 2017 18:19:36 schreef noten:
weet je waar je die kan vinden? liefst hier in holland
ali kan wel maar verzending duurt zo langtandwielvertragingskastje past dat dan gelijk op de voorkant van mijn nema 17
nu iets heel anders zal niet meer voor dit jaar zijn (carnaval)
kun je op een makkelijke manier een achterruitmotor de uitslag verkleinen? wel een heel makkelijke uitleg
Je kan ook een tandwieloverbrenging nemen. 2 tandwielen met een tandwielketting erop. Aliexpress heeft daar goede voorbeelden van, die gebruikt worden in 3d printers b.v. Zijn ook bij damen cnc te koop. Even google gebruiken. Of ga naar een goede modelbouwwinkel.
Persoonlijk zou ik voor aansturing grbl gebruiken. Daar zit zoiets als b.v. versnelling in maar ook afstand van punt 1 tot punt 2. Voorwaards en achterwaards.
[Bericht gewijzigd door vincent1971 op dinsdag 10 januari 2017 20:32:07 (10%)]
grbl gaat toch niet zonder pc kan dat toch niet zo in arduino progammeren?
Op 10 januari 2017 20:58:46 schreef noten:
grbl gaat toch niet zonder pc kan dat toch niet zo in arduino progammeren?
Je kan grbl software in je arduino zetten. Je kan dan of via de pc ( usb ) de arduino aansturen of je kan een eenvoudig g-code programma in elkaar zetten en die sturen naar je arduino. Ook zijn er zogenaamde grbl senders. Daarmee kan je g-code via usb versturen naar je grbl. G-Code kan je dan op een sd kaart zetten. Kan je de gekste bewegingen mee maken. 4 stapper motoren kan je met een grbl shield aansturen.
[Bericht gewijzigd door vincent1971 op dinsdag 10 januari 2017 21:16:28 (13%)]
UniversalGcodeSender staat nu op pc
mat dat stukje software voor de arduino
inderdaad werken dan alle motortje en kan ik ze gewoon 1 voor 1 laten draaien
maar hoe doe ik dat dan zonder pc
Op 11 januari 2017 17:23:44 schreef noten:
UniversalGcodeSender staat nu op pc
mat dat stukje software voor de arduino
inderdaad werken dan alle motortje en kan ik ze gewoon 1 voor 1 laten draaien
maar hoe doe ik dat dan zonder pc
Dan zoek je op g-code zender voor de arduino. En past deze aan zodanig dat die die de juiste g-code stuurt naar je grbl controller. Op github is er wel het een en ander over te vinden. Maar zou eerst eens gewoon testen met je pc i.c.m. die grl arduino.