Anoniem
Hallo,
Ik doet niet veel met electronica, maar soms jeukt het 
in het verleden heb ik eens 8 solidstate relais (S216S02) via een weerstand aangesloten op een IC (SN74LS541N) aangesloten.
Deze schakeling kon ik vervolgens op een LPT poort aansluiten om 230V te schakelen.
Nu heb ik een soortgelijk plan met de GPIO aansluiting van een Raspberry pi 3.
Volgens mij moet ik dit gewoon de toen gemaakt schakeling aan kunnen sluiten. Echter ik kan nergens vinden dat dit kan.
Voltage van de GPIO is 3.5 volt terwijl de LPT 5 volt was. Het toegestane amperage lijkt mij geen probleem.
Heeft iemand hier ervaring mee?
In de datasheet van deze Solid state relais lees ik dat de ingang een optokoppelaar is die reeds schakelt met 1.4 Volt. Maar de houdstroom is minimaal 8 mA. Ik dacht dat de RPI maximaal 10 mA per pin mag schakelen. Dat is dus erg nipt. Je hebt sowieso een serieweerstand nodig om de stroom van de Pi te beperken. Je kan er dus beter ook nog een transistor tussen zetten. De Pi schakelt de basis van de transistor, deze transistor schakelt dan de Solid state.
Anoniem
Voor de solid state zit een weerstand van 470Ω(als ik de kleurcode goed heb)
De IC werkt toch als een transistor, of heb ik dat verkeerd?
De raspberry Pi 3 zou 100mA moet kunnen leveren volgens het Raspberry Pi forum.
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (22%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De IC werkt toch als een transistor, of heb ik dat verkeerd?
De 74LS541 fungeert inderdaad als driver, dan mag je 15mA max. trekken als die ertussen zit...
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 21 januari 2017 15:06:32 schreef Bertil Stam:
De raspberry Pi 3 zou 100mA moet kunnen leveren volgens het Raspberry Pi forum.
Jij hebt het dan over de "3.3V pin op de GPIO connector". DIE Kan 100mA leveren. RP6 had het over wat een IO pin van de raspberry maximaal mag leveren. In het begin was het "onbekend", maar tegenwwoordig is er meer bekend, maar ik weet niet uit m'n hoofd wat de getallen zijn. Die 10mA kan dus best kloppen.
In mijn kop zit een getal van 15 mA per uitgang, maar die kop is niet altijd even betrouwbaar
en er zou ook best wel eens verschil kunnen zijn tussen de RPi-versies.
Speel op veilig, en zet iets bufferends tussen de raspi en de SSR's. Bv. een ULN2803. Dat komt dus nogal overeen met het idee van @RP6conrad: die ULN2803 mag je beschouwen als 8 (darlington)transistors in één doosje (of waren het er maar 7?)
Nog mooier, maar niet meer zo simpel, is om over I2C een aantal uitgangen te schakelen; was er geen PCF8575 met zestien uitgangen? Ik herinner me bordjes die je zondermeer aan de Raspberry kunt aansluiten. Het programmeren wordt een ietsje complexer, ja, dat wel.
[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op (13%)]