Met een paar uurtjes zoeken op dit forum en via google zou ik het zelf kunnen vinden, helaas heb ik er geen tijd voor dus hoop ik wat op jullie medewerking.

ik heb twee 500W takeltjes (goedkoop en simpel) die in een theatervoorstelling gebruikt gaan worden.
deze hebben een 230V aansluiting aan de takel zelf.
daarnaast ook een korte kabel met een sturing met een korte vaste kabel. deze bestaat uit een tuimelschakelaar voor omhoog/omlaag en een noodstop.

zonder ze open te doen ga ik er voorlopig van uit dat de motor zelf een aansluiting heeft voor forward en eentje reverse, dat de stroom naar de sturing gaat, langs de noodstop en je daar dan kiest met welke van de 2 aansluitingen je verbinding maakt doormiddel van de tuimelschakelaar. klopt dit?
dat wil dan zeggen dat ik zonder problemen die verbinding kan doorknippen en een heel stuk kan verlengen.

nu is de vraag of ik deze motoren trager kan laten draaien door een frequentieregelaar. (of een ander systeem?) ga ik dan kracht verliezen of blijft dit hetzelfde?
en indien dit mogelijk is, vervangt deze dan enkel de sturing? of ook de originele 230V voedingskabel?
zoals je merkt heb ik absoluut geen ervaring met motorsturingen dus weet ik ook niet welke ik moet kopen en hoe deze aan te sluiten. (ik heb ervaring met buizenversterkers, elektriciteit binnenshuis en in theater. ook krachtstroomaansluitingen)

Bert

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer

je kunt de kabel wel vervangen, let op het aantal aders en in geval van 20 meter oid, neem een maatje dikker.

de motor toeren geregeld maken is niet makkelijk, ding werkt met aanloop condensator. het toerenental gaat door een katrol te gebruiken op de haak, en het einde van de kabel aan de liermotor te maken al met de helft omlaag. tevens wordt het ding daar 2x zo sterk mee.

MGP

LDmicro user.

Moest ik u zijn zou ik trachten iemand te vinden die ter plaatse de toestand kan bekijken. Als het iemand is met kennis van zaken zal die u ook kunnen uitleggen wat er allemaal kan blijven en wat er zal moeten veranderen.

Als het enkelfasige motoren betreft zal het inderdaad heel moeilijk worden.

Als je zelf moet instaan voor een gegarandeerde werking is dat met uw, zoals je zegt, beperkte kennis dan zou ik er niet aan beginnen.

de kabel hangt al dubbel. er hangt een last van max 150Kg aan 2 takels die zo 200Kg per stuk aankunnen. een langere kabel aanhangen en 2 maal verdubbelen kan natuurlijk ook maar is niet meteen makkelijker.

MGP, moeilijk is niet onmogelijk. ik begin aan veel dingen zonder eerdere ervaring, dat hoort bij mijn job en maakt het boeiend.

GJ_

Moderator

www.xj3.nl

Als het om een trek gaat waar mensen onderdoor lopen hou er dan rekening mee dat het normaal gesproken gekeurd moet worden. De bedrijven die trekkenbesturingen bouwen gaan hiervoor naar het liftinstituut, maar in principe kan het door iedere NB gekeurd worden.

Hou er ook rekening mee dat veel takels helemaal ongeschikt zijn voor regeling met een FO, bijvoorbeeld door remmen m.b.v. een conisch anker.
Als het een elektrische rem is zorg dan voor een FO met interne remlogica.
En voor theatergebruik kan het handig zijn om rekening te houden met het lawaait van de interne ventilator. Sommige drives hebben hiervoor een "theatermodus", bijvoorbeeld de Control Techniques Unidrive M serie.

Op 22 januari 2017 11:55:28 schreef GJ_:
Als het om een trek gaat waar mensen onderdoor lopen hou er dan rekening mee dat het normaal gesproken gekeurd moet worden. De bedrijven die trekkenbesturingen bouwen gaan hiervoor naar het liftinstituut, maar in principe kan het door iedere NB gekeurd worden.

Hou er ook rekening mee dat veel takels helemaal ongeschikt zijn voor regeling met een FO, bijvoorbeeld door remmen m.b.v. een conisch anker.
Als het een elektrische rem is zorg dan voor een FO met interne remlogica.
En voor theatergebruik kan het handig zijn om rekening te houden met het lawaait van de interne ventilator. Sommige drives hebben hiervoor een "theatermodus", bijvoorbeeld de Control Techniques Unidrive M serie.

ik ben op de hoogte van de regelgeving. het gaat over een decorstuk.
de takels waar ik het over heb zijn heel erg simpel.
vergelijkbaar met zoiets: https://www.vanmelis.be/powerplus-pow900-elektrische-takel-100-200kg-l…
dit type takel is beschikbaar van veel verschillende merken maar zijn allemaal identiek.

Woof .. die krengen zijn per definitie al NIET stil. En daarnaast heel erg monofasig. Die kun je niet zomaar met een frequentieregelaar gaan regelen.

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

De firma Stakebrand is gespecialiseerd in theaterdingen, misschien eens kontakt opnemen met hun?zitten in Brabant, ergens bij Eindhoven.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Dat zal meestal niet gaan.
Deze motortjes hebben een ingebouwde rem.
Dat gaat niet goed met een frekwentieregelaar.

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer

die 13 in dozijn lieren heb ik al vaker omgebouwd met langere kabel. of er een rem inzit vraag ik me af, de aandrijving heeft dermate vertraging dat een rem niet nodig is. je kunt de tandwielkast niet rond krijgen vanuit de andere zijde.

in het kastje met de knoppen zit een aanloopcondensator. dat maakt regelen met FO niet mogelijk. ze maken idd nogal herrie tijdens lopen. dat wordt met regelmatig gebruik niet bepaald minder.

als je veel moet "tornen" met het ding dan slijten de schakelaars bij de vleet..

jerome

Golden Member

De ingebouwde rem is niet het probleem. Een fo heeft programmeerbare relais uitgangen die de rem voeden op zijn nominale spanning. Het probleem zit hem hier in het monofase zijn van de motoren.

Op 22 januari 2017 13:22:40 schreef jerome:
De ingebouwde rem is niet het probleem. Een fo heeft programmeerbare relais uitgangen die de rem voeden op zijn nominale spanning. Het probleem zit hem hier in het monofase zijn van de motoren.

Invertek heeft een serie voor dit type 1fase motoren, zijn alleen hoofdzakelijk bedoeld voor (waaier) pompen en ventilatoren.
Welke toepassing meestal een laag startkoppel hebben.
Nou kan de regelaar wel voor 60 sec 150% vermogen leveren.

Ander puntje : rem
Als dit een conventionele is die via een diode brug wordt bekrachtigd dan kan dit middels een relaiscontact of output van de regelaar gerealiseerd worden.

Is dit een een of ander taps anker welke door het ankerveld los komt dan is dit niet mogelijk met een elektronische regeling.
Zie Pamwikkeling

pamwikkeling

Special Member

Experience varies directly with the amount of ruined equipment.

De as van de motor is aan de achterzijde "gecanuleerd" (= steekas) en daarover schuift de remschijf.
Door een veer wordt deze remschijf tegen de achterste motor deksel aangeduwd.
Door het magnetisch veld op het anker wordt de remschijf (tegen de veer in) tegen het anker aangetrokken.
Indien door gebruik te maken van een frequentie sturing de motorspanning lager gaat zijn bij frequenties onder de 50 Hz, vrees ik dat de rem niet meer zal loskomen.
Dus niet aan beginnen.

Daarnaast nog een bijkomende opmerking, die dingen zijn ronduit belabberd gemaakt. Ik heb al gezien dat de remschijf tegen de motorwikkeling aanschuurt.
De tandwielkast aan de voorzijde kraakt alsof het ding al 100 jaar gewerkt heeft.

Kijk eens bij Demag, die dingen kosten wel een stuk meer, maar dan heb je ook kwaliteit.

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ik vermoed dat geld bij het amateur theater nu net het punt is. deze lieren zijn idd niets soeps. schakelaars verbranden vrij snel, eindschakelaar is snel al lam. tandwielkast rammelt en reutelt als het ding draait. bij veel gebruik kun je na 2 jaar een andere kopen, want de staalkabel gaat breuk krijgen of de schakelaars haperen.

ik werkte vaker met een dergelijke takel van goede kwaliteit, ding was al 20 jaar oud maar liep prima. degelijke constructie en 2ton tilvermogen. daar kon je als de te tillen last klem kwam zitten in het gat door de vloer de dakspanten 10cm lager mee trekken, gaf geen krimp..

helaas is geld bij professioneel theater ook een punt. zelfs bij erg succesvolle gezelschappen.

ik ken Stakebrand natuurlijk. ik ken de dure oplossingen natuurlijk. dit is een testopstelling om te zien of we dit eigenlijk wel willen. maar zonder te proberen en te zien wat het resultaat is gaan we geen grote investeringen doen.

ik weet nu dat een snelheidssturing met deze takels geen goed idee is. bedankt daarvoor. goed om weten dat de schakelaars niet geweldig zijn. dat is iets wat makkelijk zelf te vervangen is.

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik weet dat Stakebrand ook deze takels gebruikt, maar die hebben de motor vervangen door 3 fasen met FO.

GJ_

Moderator

www.xj3.nl

Stakebrand is al jaren onderdeel van Trekwerk. En die maken niet gebruik van dit type "Einhell" takeltjes.

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Zou kunnen, ik ben er al jaren uit, ik maakte vroeger de besturingskasten voor Stakebrand.