hallo, ik heb dit weekend een kind k18 versterker gekocht met een defecte voeding, nu heb ik gezien dat de glaszekeringen stuk waren dus heb die vervangen, toen heb ik de versterker weer in geschakeld en ze knalden er zo weer uit.

daarna heb ik de ringkern trafe los gehaald en gemeten wat er uit kwam, en dat klopt wel.

daarna heb ik de gelijk richter door gemeten maar ik weet niet zeker wat ik er uit meten moet, zou iemand me dat misschien uit kunnen leggen?

alvast bedankt!!

groet laurens

Hoe weet je dat de voeding stuk was en niet, ik zeg maar wat, de eindtrap?

Op 23 januari 2017 10:10:22 schreef FastFolkert:
Hoe weet je dat de voeding stuk was en niet, ik zeg maar wat, de eindtrap?

ik denk dat dan de versterker dat zou moeten laten zien toch? door de clip aan te laten staan?

daarnaast heb ik de gelijk richter al wel doorgemeten maar weet niet zeker hoe ik hem doormeten moet.

Zo te zien zit er een brugcel in met faston (amp) aansluitingen.
Even de plus en de min kabel ban de brugcel halen en meten of er gelijkspanning uitkomt of dat de zekeringen er weer direct uitvliegen.

Op 23 januari 2017 10:29:55 schreef pa3gws:
Zo te zien zit er een brugcel in met faston (amp) aansluitingen.
Even de plus en de min kabel ban de brugcel halen en meten of er gelijkspanning uitkomt of dat de zekeringen er weer direct uitvliegen.

ik wil het wel proberen maar kan dat ook slecht zijn voor de ringkern?

Daar kan hij wel even tegen.
En ik denk dat het probleem achter de brugcel zit.

Op 23 januari 2017 10:56:51 schreef pa3gws:
Daar kan hij wel even tegen.
En ik denk dat het probleem achter de brugcel zit.

dat zou wel zonde zijn maar ik ga vanavond wel even kijken of het de brugcel is,

alvast bedankt.

Laurens, wellicht is 1 van de versterkertrappen stuk. Links of rechts. Deze veroorzaken een sluiting na de brugcel en hierdoor gaat de zekering eruit. Niet heel moeilijk om te herstellen maar als je moeite hebt met een brugcel uit te meten wordt het toch een hele klus.

Hele grote kans dat de eindtrap eruit ligt. Komt wel eens voor bij deze beestjes.

Op 23 januari 2017 16:41:54 schreef Appel:
Laurens, wellicht is 1 van de versterkertrappen stuk. Links of rechts. Deze veroorzaken een sluiting na de brugcel en hierdoor gaat de zekering eruit. Niet heel moeilijk om te herstellen maar als je moeite hebt met een brugcel uit te meten wordt het toch een hele klus.

nee naja goed, het kan ook aan miujn multimeter liggen van de aldi, maar ik wil me er graag in verdiepen hoe je versterkers kunt repareren. ik heb helaas nog geen tijd gehad om te kijken wat de brugcel doet wanneer ik hem weer aan de ringkern hang, dit wil ik vanmiddag gaan doen, maar ik hou je op de hoogte.

Op 23 januari 2017 18:49:25 schreef DJohnny:
Hele grote kans dat de eindtrap eruit ligt. Komt wel eens voor bij deze beestjes.

hoe zou ik dat kunnen vaststellen?

Op 24 januari 2017 11:11:30 schreef LaurensHarms:
[...]

hoe zou ik dat kunnen vaststellen?

Ehm....alle voedingspanningen OK AND signaal op de ingang van de eindtrap AND speakers correct aangesloten AND geen geluid...

Alternatief:

eindtorren controleren op sluiting

Voedingsstekkers losnemen en (alle!) eind transistoren nameten op sluiting tussen CE en BE.

Op 24 januari 2017 11:32:10 schreef DJohnny:
Voedingsstekkers losnemen en (alle!) eind transistoren nameten op sluiting tussen CE en BE.

super, ik zal even gaan meten vanmiddag.

na een lange tijd weer tijd te hebben om te knutselen vandaag meteen bezig gegaan met de versterker en heb alle torren na gemeten op CE en BE en alles maakt sluiting, het gaat om toshiba 2sa1943 en ISC 2sc5200, gelukkig zijn ze nog wel te bestellen.

Nu mijn volgende vraag, mocht ik straks de torren vervangen hebben, waar moet ik dan nog meer op letten? is het misschien ook verstandig om de condensatoren te vervangen?

Als je er behoefte aan hebt, ga je gang, maar waarom zou je dat doen?
als er geen sluiting in zit is het toch goed?

Zou wel de stuurtransistoren en eventuele dioden die in de buurt van de eindtrap zitten even nameten.
bij het testen kan het geen kwaad om een bouwlamp in serie met de versterker te zetten.

Als je meer wilt leren over versterkers is het ook handig wat theorie te leren.

Repareren: In het algemeen:
- Schoonmaken en optische controle (solderingen, losse draden, stekkers een keer los/vast maken, verbrandde onderdelen etc)
- daarna eerst zorgen dat de voeding goed is. Een fout in een voeding kan andere onderdelen kapot maken. Meestal is hij te laag en loopt het wel los maar ik heb ook voedingen gezien die te hoog waren omdat de regelaar short was.
- daarna het echte fout-zoeken. En hoe dat moet hangt van de fout af. Soms kan iets niet aan en moet je onderdelen testen. Doe dat bij voorkeur uitgesoldeerd. Tenzij je een schema hebt en weet waar je mee bezig bent, dan kun je sommige onderdelen wel in situ meten.

Ben voorzichtig met desolderen, als iets met meer dan 2 pootjes stuk is knip dan de pootjes af ipv aan die pootjes te gaan wrikken. Bij dubbelzijdige printen met door-gemetaliseerse vias kun je erg lastig te repareren schade aanrichten.

Als het ding wel aankan zet dan een test signaal op de ingang en volg dat met een scoop of bouw een signal tracer. Zonder kan ook maar dan moet je heel goed weten wat je doet. Een oude analoge scoop van een paar tientjes is voor audio prima. Een tracer kun je van een oud computer boxje maken. Dan hoor je waar het signaal wegvalt of vervormd. Ik heb er een gebouwd toen ik een jaar of 16 was en daar veel plezier van gehad) Dat is leerzamer dan in het wilde weg onderdelen vervangen.

Ben voorzichtig met je multimeter. Die zijn vaak niet goed beveiligd. Check daarom altijd standaard of je meter in de juiste mode en range staat en de probes in de goede gaten voor je in het apparaat meet. Het gebeurd zelfs mij nog regelmatig en ik doe niets anders. (maar mijn meters behoren qua kwaliteit tot de bovenkant van de markt en kunnen veel mishandelingen probleemloos aan. Helaas kost een zekering daarvan al meer dan jou meter ;-) )

Gebruik een gloeilamp in serie met de versterker. Deze limiteert bij een kortsluiting de stroom (hij gaat dan fel branden) Het is ook veilig om een stekkerdoos met aan/uit knop onder handbereik te hebben. Gaat het fout dan kun je hem gelijk uitzetten.

Wen je aan om je probes van grabbers te voorzien, deze te bevestigen op het meetpunt en dan pas de versterker aan te zetten, de waarde evt noteren op het schema, en dan weer uit. Een keer met je probes uitschieten kan een duur grapje zijn. Gebruik bij "live" meten het liefst probes waarvan alleen het puntje onbedekt is.

Dit is een flinke beul versterker, de voeding hiervan gaat niet zo snel stuk. De eindtrappen des te sneller, hiervoor zitten de glaszekeringen erin. Helaas gaan meestal de glaszekering en de eindtrap tegelijk stuk.

Dit is ook niet een versterker die je als beginner moet nemen denk ik. Ook als je de eindtrap vervangt door nieuwe mosfets/transistoren zal bij een niet volledig opgeloste fout een beloning volgen in een nieuwe flits boem.
Bovenstaande is niet om je ontmoedigen, ben vroeger net zo begonnen.

In dien mogelijk kun je de kanalen links en rechts apart meten en testen.