hennep
reading can seriously damage your ignorance
Ik heb net een laptop geinstalleerd met Linux en ben nu op zoek naar goede simulatiesoftware. Ik heb een aantal jaren LTSpice gebruikt onder Windows maar wil niet met Wine gaan werken onder Linux. Dus zoek ik nu naar een open source product.
In de Synaptic package manager vond ik een paar pakketten die ik al heb geprobeerd maar ik zie nog niets wat me aanstaat.
Welke software gebruiken de andere Linuxgebruikers op CO?
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
hennep
Ik heb 2 pakketten geprobeerd die ik kon installeren met de linux package manager. Een daarvan was ngspice. Ik weet niet meer welke ik het eerste probeerde maar het eerste programma kon geen component roteren. Het stond niet in het menu, niet in de contect menu's en de buttonbar bood ook geen mogelijkheid. Die was er dus binnen 5 minuten weer afgegegooid. De tweede installeerde prima maar ik kon geen snelkoppeling vinden om het te starten, die hield het dus nog minder lang uit.
Gisteravond ben ik op youtube gaan zoeken naar simulatiesoftware en daar leerde ik dat veel programma's niet via de standaard repositories worden geinstalleerd. Het programma "qucs" dat ik dus niet standaard aantrof in mijn distrubutie spreekt me wel aan. Veel mogelijkheden, wel redelijk omslachting in gebruik. Ik ga daar eens mee spelen.
Ik heb ondertussen Oracle VirtualBox werkend en veel programmatuur die echt onder windows moet draaien gebruik ik dus in een virtuele windows omgeving. Ik zou daar ook LTSPice mee kunnen draaien of inderdaad in wine maar ik wil gewoon native linux uitproberen.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 27 januari 2017 14:07:25 schreef hennep:
..maar ik wil gewoon native linux uitproberen.
En daar ben je ondertussen mooi van genezen dus? 
Net geprobeerd in Linux Mint. In gEDA (ofwel gschem, bij ngspice) kun je wel roteren. En er worden snelkoppelingen in Menu aangemaakt. Ook voor GSpiceUI.
hennep
Ik heb zojuist geda opnieuw geinstalleerd en ook onmiddelijk weer er af gegooid. Dit was inderdaad degene waarvan ik de rotate functie niet kon vinden. Het duurde even voordat ik deze keer de rotate functie wel vond maar ik heb geen zin om eerst een component te plaatsen en dan vervolgens in het menu een rotate functie te selecteren om de component goed te zetten. Dit is mij te omslachtig. Misschien ligt het aan mij maar ik vind dit programma niet prettig in gebruik.
In qucs kan ik niet zo gemakkelijk een signaalniveau bekijken als in ltspice maar ik kan wel makkelijker een spanning over een component zien. In eerste instantie leken mij de probes in qucs niet prettig maar nu ik zie dat ik met de dubbele aansluitingen van een probe kan bepalen of ik ten opzichte van de massa of de andere kant van de component kan meten, zie ik voordelen.
Waar ik nog wel beren op de weg zie is de beschikbaarheid van componenten. Met ltspice was ik vaak uren lang aan het zoeken op het internet naar een spice model van een bepaald merk component. Ik vraag me af hoe dat met deze linux simulators zal gaan.
Op 28 januari 2017 12:57:43 schreef hennep:
Ik heb zojuist geda opnieuw geinstalleerd en ook onmiddelijk weer er af gegooid. Dit was inderdaad degene waarvan ik de rotate functie niet kon vinden. Het duurde even voordat ik deze keer de rotate functie wel vond maar ik heb geen zin om eerst een component te plaatsen en dan vervolgens in het menu een rotate functie te selecteren om de component goed te zetten. Dit is mij te omslachtig. Misschien ligt het aan mij maar ik vind dit programma niet prettig in gebruik.
Als je tijdens het plaatsen de middelste muisknop indrukt, roteer je het component, rechter muisknop stoppen met component plaatsen, linker muisknop component plaatsen. Als het component eenmaal geplaatst is kun je met "er" en "ei" het component roteren of spiegelen.
Zelf vind ik LTspice onder wine echt geweldig werken, maar als je per se opensource onder linux wilt gaan is Qucs ook wel een mooi pakket.
Geda dient puur als grafische font-end om je SPICE netlist te genereren (zodat je die later aan ng-spice of gnucap kan voeren). Daar zou je bijvoorbeeld ook XCircuit voor kunnen gebruiken. Beiden hebben echter een vrij steile leercurve.
Ik geloof dat qucs z'n eigen spice engine aan boord heeft (net als LTSpice natuurlijk).
Er is ook niks wat je tegenhoud om zelf een lijst knooppunten te maken aan de hand van een papieren schema en zo direct ng-spice of gnucap te gebruiken. Dat kan nog best leerzaam zijn maar leert je de grafische interfaces des te meer te waarderen