Hallo,

Ik ben sinds kort trotse eigenaar van een Mark Levinson ML1
Echter heeft 1 kanaal een ruis. Ik ben er al achter dat dit in de
line driver module komt.
Hij speelt verder goed maar bij lage volume is het toch wel irritant.
Nu kan ik gaan zoeken naar een setje line drivers maar gezien de
prijs (+/- €500) niet heel interessant.
Nu zit er onder op de module twee potmeters, off-set en drain. Kan een
verkeerde afstelling die ruis veroorzaken? Of betekent dit dat de module
toch is overleden. Want repareren is niet mogelijk zegt men.
Als hij dan toch is overleden, is er dan iemand die toevallig schema's plus
print-layout heeft voor vervangende modules?

Mijn dank zal groot zijn.

Groet

Voor de niet-elektronicus is niets te repareren. Voor de elektronicus is alles te repareren. Het is alleen dan de vraag of het de moeite en kosten waard is.

Een foute DC-instelling kan wel tot ruis leiden maar het lijkt me wel sterk. Is het echt een egale, sissende ruis of meer kentterend of juist vervormend bij lage volumes (cross-over probleem)?

De ML1 is gebouwd tussen 1977 en 1980. Ten eerste zijn de modules gegoten in epoxy en daar komt bij dat de onderdelen die destijds zijn gebruikt niet meer zijn te krijgen.
De ruis is vergelijkbaar met een fm radio die naast de zender staat. Egaal en zonder knetteren.
Ik heb met een kritisch oor geluisterd en kan wel stellen dat het geluid weinig vervormd.

Het schema staat online https://elektrotanya.com/mark-levinson_ml1_sch.pdf/download.html
De line driver kan je nabouwen, onderdelen zoals fets en weerstanden zijn ruim voorradig in de huidige tijd. Het kan zijn dat de originele niet leverbaar zijn maar vast wel equivalenten. Kan ook zijn dat je op pinch-off spanning moet selecteren. Maar met voldoende kennis en wat instrumentarium is het goed te doen. Smerig dat Mark die modules ingiet, bah.

Potmeters kunnen ook ruisen, misschien heb je geluk en kun je erbij. De kans op succes is wel laag.

Ik denk dat je de huidige module niet zult kunnen repareren. Epoxy is alleen met heel agressieve zuren te openen.

De potmeter Offset is potmeter linksboven nr. 4020 op pagina 6 van het schema. Meet de DC spanning op de uitgang en regel die ermee af. Vergelijk hem op zijn minst met het andere kanaal.

Ik denk dat de Drain potmeter voor de uitgangstrapruststroom (mooi woord) door de DRAIN van de eindtrapfets zorgt. Dan zou het de 500 Ohm potmeter zijn. Bij een te hoge ruststroom worden de uitgangfets te warm, bij een te lage is bij een klein uitgangssignaal de gain erg laag wat tot cross-overleidt maar ook voor een andere overdrachtskarakteristiek en daarmee verkeerde instelling van de tegenkoppeling via de 20pF en 50pF condensators. Die zijn niet echt voor LF, lijkt me, anders zouden die wel tot ruis kunnen lijden. Hang er eens een scoop aan en kijk of niet iets oscilleert?

Maar: welk deel van het schema is de lijndriver? Ik zie op andere pagina's ook een offset-potmeter, maar niets wat op drain lijkt. Het schema blinkt niet echt uit in duidelijk structuur. Iemand?

Er is in het schema gewijzigd, maar iets beters heb ik niet kunnen vinden op het net. Als de ruis storend is en nieuwkoop module geen optie; nabouwen of iets soortgelijks maken?
afb klikken, toggle size
linedriver ML-1

edit
na een speurtocht.... iemand die een vervanger voor de 2 linedrivers heeft gebouwd

http://www.diyaudio.com/forums/solid-state/10160-need-build-jc-2-pream…
user gk7, jpg, scope en diagr alleen zichtbaar na registratie

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (12%)]

De potmeters zijn bereikbaar. Dat ga ik eerst even proberen.

Die schema's was ik ook tegen gekomen. Er zit alleen geen print lay-out bij. Ik had gehoopt dat hier iemand was die dat wel had.

Ik zal eens kijken on me dat zelf lukt om die te maken. Weer een uitdaging er bij?

Of op gaatjesprint maken en zelf de verbindingen leggen! Hier zijn gepaarde FETS te koop http://stores.ebay.nl/jims-audio-store/_i.html?rt=nc&_sid=26814015… Maar zelf doen kan ook.

Op 5 februari 2017 15:55:40 schreef RAAF12:
Er is in het schema gewijzigd, maar iets beters heb ik niet kunnen vinden op het net. Als de ruis storend is en nieuwkoop module geen optie; nabouwen of iets soortgelijks maken?
afb klikken, toggle size
linedriver ML-1
[bijlage]
edit
na een speurtocht.... iemand die een vervanger voor de 2 linedrivers heeft gebouwd
[bijlage]
[bijlage]
http://www.diyaudio.com/forums/solid-state/10160-need-build-jc-2-pream…
user gk7, jpg, scope en diagr alleen zichtbaar na registratie

Twijfels. Ik zou dat schema niet zomaar vertrouwen. Kun je het niet met een ruisarme opamp doen?

Er zit/zat een oud-ontwerper bij Mark Levinson op dat audioforum en die zag geen bezwaar, maar een moderne opamp vervanger kan natuurlijk ook.

Ik had dat forum gelezen en zag ook dat John Curl (mede ontwerper) aanwezig was daar.
Ik ga me toch even bezig houden met dit schema. Lijkt me wel een leuk ding

Op 4 februari 2017 22:49:34 schreef Janrm:
Hallo,

Ik ben sinds kort trotse eigenaar van een Mark Levinson ML1
Echter heeft 1 kanaal een ruis. Ik ben er al achter dat dit in de
line driver module komt.
Hij speelt verder goed maar bij lage volume is het toch wel irritant.
Nu kan ik gaan zoeken naar een setje line drivers maar gezien de
prijs (+/- €500) niet heel interessant.
Nu zit er onder op de module twee potmeters, off-set en drain. Kan een
verkeerde afstelling die ruis veroorzaken? Of betekent dit dat de module
toch is overleden. Want repareren is niet mogelijk zegt men.
Als hij dan toch is overleden, is er dan iemand die toevallig schema's plus
print-layout heeft voor vervangende modules?

Mijn dank zal groot zijn.

Groet

Hallo Jan,

Heb ook een ML-1 met twee Class A Line drivers waarbij er uit een van de twee teveel DC (35 mV) komt welke wel langzaam met het opwarmen afneemt.
Unit speelt wel gewoon.
Zie aan de onderkant idd twee rood afgelakte insteltrimmers een blauwe en een zwarte, maar weet niet welke voor de DC is.
Weet jij dat wel en heb je je probleem kunnen oplossen.
Als je die ML-1 nog hebt en je hebt het nog niet kunnen oplossen weet ik wel waar je hele goede vervangers kunt krijgen die ik zelf ooit heb toegepast in een LNP-2 van Levinson.

Groet Rob

Ben er d.m.v. trial and error zelf al achter gekomen.
De zwarte is voor de ruststroom en de blauwe voor de DC-offset.
Je moet heel voorzichtig draaien want met een 45 graden aanpassing had ik opeens 100 mV meer dus hij moest terug naar de uitgangspositie en dan heel voorzichtig de andere kant op.
De printplaat heeft een voorziening in de vorm van een klein rond gaatje dat je aan de ruststroom kunt draaien zonder dat je de module hoeft te verwijderen (wel de onderplaat met heel veel schroeven), maar de DC offset instelling vereist het continu er uit halen van de line module waardoor een goede afregeling een langdurig en precies werkje wordt...

Hallo,

Ik had eens voorzichtig aan de zwarte gedraait zonder succes.
Ik heb het nu nog eens geprobeerd en dacht in eerste instantie dat de ruis weg
was en dat het probleem was opgelost maar ik had ook geen geluid meer.
Dus toen de andere kant maar opgedraait en de ruis ging weer weg maar het geluid niet.
Waarschijnlijk is het probleem opgelost. Ik ga nog even een paar dagen proef draaien. Maar
ik heb er wel redelijke vertrouwen.

Bij deze bedankt BrainEno

Groet Jan