Ik kwam dit chippie tegen. Het lijkt min of meer een drop-in replacement voor den FT232RL te zijn.

Heeft iemand ervaring met het ding? Of is het net zo'n aanfluiting als Prolific of CP2103?

Waar ik met name benieuwd naar ben:

• Werkt het gewoon?
  • Zet de driver onder M$ ook een poort nummertje vast zodat je niet elke keer de software moet her-configureren als die M$-ellende weer eens gereboot moet worden?
  • Werkt die config tool een beetje?
  • Is er ook een config tool voor Linux (kon ik zo 1-2-3 niet vinden)?

Ofwel: gewoon wat verkenning en afvragen of het de moeite loon om er gewoon eens een paar te bestellen. Er valt of staat natuurlijk heel veel met de driver. Het feit dat men graag wilt dat je je registreert voordat je wat kunt downloaden, is een (groot) minpunt.

Blijkbaar een weinig gebruikt chippie. Jammer. Bij gelegenheid maar een paar bestellen en eens kijken wat het doet. Ervaringen blijven welkom...

Heel interessant. Weet je toevallig of er ook FT245RL compatible chipjes zijn? edit: Ik heb na veel zoeken een "USB producten overview" gevonden waarbij het er op lijkt dat die er niet is.

Jammer dat Farnell ze niet heeft.

[Bericht gewijzigd door rew op (33%)]

P.S. Over portnummers gesproken: bij de FTDI kun je die "vastpinnen" met een tooltje zodat je de enumeratie ellende niet hebt. (Zelf geen praktische ervaring ermee).

Het werkt met die poortnummers iets anders, Henri.
De functionaliteit zit in de driver. Het chippie heeft een serie nummer. De driver houdt bij welk serienummer op welk virtuele poortje zit (onder winshit).
Zodoende 'matched' het weer, waar je het ding ook in de USB boom prakt. Het gaat alleen fout als een poortje al vergeven is.

Als je een 2de chippie hetzelfde serie nummer geeft (die zijn met de tool gewoon te setten), dan komt die dus ook op dat poortnummertje terecht. Ik heb nooit geprobeerd hoe erg de driver struikelt als je 2 dezelfde serienummers hebt :).

Verder weet ik dus helemaal niks van deze chippies. Ik kwam ze tegen, opzoek naar een FT232RL - ff rondje prijsvergelijk doen. Ben niet verder gekomen dan een 'thorough browse' van de datasheet - pin nummers vergeleken en ff gekeken hoe het met drivers ed. zit. De drivers kun je downloaden. Voor de config tool moet je je registreren. Enorm minpunt tot op heden is (naast registratie) dat er geen Linux-config tool lijkt te zijn - zoals die er voor FTDI wel is. Nou staat er hier in een stoffig hoekje nog wel een M$ bak, maar het is natuurlijk een kwestie van tijd dat daar afscheid van genomen gaat worden. Beetje onhandig om dat alleen maar in leven te gaan houden voor die chippies-config...