Onkyo T-9990 Tuner geen enkele ontvangst meer

Hallo allemaal,

mijn Onkyo T-9990 tuner heeft de afgelopen dagen de kuren gekregen en is er nu helemaal mee gestopt.

De ellende begon nadat hij goed warm was geworden, de ontvangst zakte terug en na verloop van tijd kon je ook niets meer ontvangen totdat de tuner afgekoeld was.

Gisteravond is hij er definitief mee gestopt hij krijgt geen signaal meer binnen op beide antenne ingangen.

Her frontpanel (druktoetsen etc.) werkt gewoon maar ik krijg alleen ruis. De voedingspanningen van het voeding gedeelte zijn nagemeten en zijn correct.

De spanning die bij de frontend zou op 87,5 Mhz 4V en op 108,0 Mhz 24V moeten zijn maar die blijft op 28v staan.

Heeft iemand een idee/suggestie waar ik het probleem moet zoeken of waar ik zou moeten beginnen?

Hoe weet je wat die spanning moet zijn? Heb je een schema en/of documentatie of zo? Wij niet, namelijk.
Intussen ziet het ernaar uit dat de afstemspanning blijkbaar niet meer regelt. Volg dat lijntje eens om te zien hoe die spanning gemaakt wordt.

e: Oh wacht, over deze ontvanger hebben we het al eens gehad.
Je moet deze lus controleren. Blauw = afstemspanning; Geel = oscillatorfrequentie.
En is de 45 MHz er? (daarvan kun je waarschijnlijk de tweede harmonische wel op een andere FM-ontvanger horen)

Je kunt ook eens de regelspanning onderbreken, en zelf een regelbare spanning aansluiten (dat kan al met een potmeter), om te zien of je dan wel 'over de band kunt draaien'.

Ik heb inderdaad de service manual van het net weten te halen zodoende kon ik alvast een beetje meten aan de print.

Nu is mijn kennis van een FM tuner niet je van het maar ik probeer e.e.a. te begrijpen.

klopt het dat Q710 op pin 2 een spanning afgeeft welke de local oscillator aanstuurt die vervolgens de frequentie aanpast op pin 6 van Q710 en dat deze de juiste frequentie opzoekt op de FM band? (heel kort door de bocht)

Ik kan eventueel de service manual verstrekken, ik weet alleen niet hoe ik dat het beste kan doen hij is 20Mb in pdf formaat.

Dat is inderdaad grofweg hoe het moet werken.

Als je nu zélf een regelbare spanning aanbiedt, kun je kijken of de oscillator dan wél geregeld kan worden. Niet stabiel, maar dat hindert voor de proef niet.

Vroeger hadden we daar een doosje met een 9V-batterij en een potmeter met knop voor. Handig hoor.
Met maar 9V maximaal kom je natuurlijk niet aan de hoogste frequentie, maar je kunt dan in elk geval zien of de tuner dan wel wat wil doen.
Je kunt ook kijken of je in de tuner een hogere spanning kunt vinden en die gebruiken.

In jouw vorige thread staat al een link naar de het manual.

Op 29 juni 2014 22:38:55 schreef RAAF12:
[...]
Zie schema op http://freeservicemanuals.info/nl/servicemanuals/viewmanual/Onkyo/T999…

Waarschijnlijk doet de tuner ook niets als je een spanning aanlegt op de tuner. In dat geval doet de synthysiser wat hij moet doen: hij probeert de spanning te verhogen omdat de frequentie te laag is. Die is namelijk 0Hz omdat de oscillator kapot is. Kijk eens naar die tor.

Welke spanningen staan er op c, b en e?

Inmiddels ben ik al wel een stuk verder en misschien dat het ook al is opgelost.
Bij het meten aan de "digital circuit board" NADNG-3091 kreeg ik in plotseling meer ruis en interferentie daarna was het weer stil.

De printplaat nogmaals gecontroleerd op slechte soldeer verbindingen maar kon op het oog niets geks ontdekken. Toch maar diverse verbindingen in het betreffende gebied door gesoldeerd en voilà ik had weer meer "ruis" en iets ontvangst in de lagere frequenties.

De spanning op de front-end stond nog steeds iets te hoog maar deze kon ik nu wel weer inregelen naar 24v d.m.v. TC05 waardoor de ontvangst ook weer goed werd.

Een koude soldeerverbinding zou inderdaad verklaren dat hij laatste tijd steeds slechter ging ontvangen nadat hij opgewarmd was.

Hij speelt inmiddels weer en staat nu in test lekker warm te draaien.

Nu maar hopen dat hij het blijft doen....

Op 19 februari 2017 00:56:17 schreef Evarist:
Waarschijnlijk doet de tuner ook niets als je een spanning aanlegt op de tuner. In dat geval doet de synthysiser wat hij moet doen: [...]

Jammer dat je dat nu zegt. De test is heel eenvoudig en snel, en halveert meteen het zoekgebied.
De idee is natuurlijk dat je de lus onderbreekt, zodat de synthesizer geen invloed meer heeft, en je de oscillator rustig kunt controleren. Dus zo:

Je kunt ook eens de regelspanning onderbreken, en zelf een regelbare spanning aansluiten.

Maar soit, met gewoon proberen is het al gelukt. :)

@Frederick
het was ook mijn bedoeling om die test vanmorgen te gaan doen maar voordat ik daar aan toe kwam ging ik eerst meten bij q711 en toen bleek het al niet meer nodig te zijn :-)

In ieder geval is de tuner vandaag stabiel gebleven en heb zojuist de front-end nog even opnieuw afgeregeld volgens de service manual.

Ik ben blij dat hij het weer doet omdat dit exemplaar toch wel een lust voor het oog is en lekker in het gehoor ligt.

Allemaal bedankt voor de tips en het meedenken.

Mooi dat ie het weer doet! Ow ja heb je die defecte pin diode in de antenne switch nog vervangen door een nieuwe?

Op 18 februari 2017 23:59:40 schreef Frederick E. Terman:

In jouw vorige thread staat al een link naar de het manual.
[Op 29 juni 2014 22:38:55 schreef RAAF12:
Zie schema op http://freeservicemanuals.info/nl/servicemanuals/viewmanual/...kyo/T99…...]

Op deze site vind ik de service manual niet. Alleen software om docs naar pdf om te zetten.

Op T-9990 drukken klikken, dan gaat ie downen :-)

Prachtige tuner en mooi ontwerp. Sequerra en Revox zijn nog net iets mooier, maar ook $$$$$$

@RAAF12

de "tijdelijke" 1n4148 zit er nog steeds in.
De BA 282 moet ik nog steeds een keer zien te vinden maar ik kan hem zo niet vinden in Nederland. Laatst een bestelling gedaan bij mouser en dacht hem daar mee te kunnen bestellen maar daar hadden ze hem niet.

Op 19 februari 2017 23:24:05 schreef RAAF12:
Prachtige tuner en mooi ontwerp.

Ik ken deze tuner niet 'persoonlijk', maar het schema ziet er inderdaad gedegen uit, met die preselectie en mooie mixer.

Leuk dat-ie 't weer doet.