Technics SL-CH9 cd-speler werkt niet meer

Enkele jaren geleden heb ik mijn Technics CH9 setje op zolder gezet en iets anders gekocht omdat de cd-speler niet meer werkte. Maar ik vindt het een mooi apparaat en zou hem graag weer aan de praat krijgen.

Van binnen ziet hij er zo uit:

Ik ben al begonnen om hem uit elkaar te halen, maar ik kom een connector tegen waarvan ik niet goed weet hoe die los te halen: als steker op de printplaat of als kabel uit een voetje. Ik heb een detailfoto gemaakt:

Kan iemand mij zeggen hoe ik die kabel losmaak? (op deze kabel staat 5V tussen 123 en 45)
Het witte kapje naast het gele plakkertje schoot van de stekker toen ik deze met een tangetje probeerde los te maken.

Wat werkt er wel/niet?
Als ik de cd-speler aanzet gaat het display aan, alles brandt, zie foto. Hij gaat goed open en ook goed weer dicht. Als ik er een cd in doe gaat die niet draaien. Zonder cd zie ik dat de laserkop op en neer gaat en na drie keer stopt. Het display verandert niet.
Ik heb elders gelezen dat eerst de laser scherp stelt en daarna de cd pas gaat draaien. Dus is de eerste stap de spanning op en de werking van de laser te controleren.

Mijn vragen zijn:
Is te verwachten dat de cd-speler gerepareerd kan worden?
Wat is waarschijnlijk stuk aan de laser?
Hoe krijg ik het kabeltje los?

Dank voor het meedenken!

kapje terugduwen en induwen, dan kan de kabel zo los. wrs is de laserunit defect. echter kwam het ook zat voor dat de laserlens gewoon stoffig was. even schoonmaken kan al genoeg zijn.

Dank je testman.
Laser nog eens schoongemaakt. (wattenstaafje zonder spiritus)
Met alle licht uit zie ik in de laser zeer zwak enig licht.
Is ie dan stuk of is er wat met de stroomvoorziening?
Hierbij een foto van de laser:

Ik ben nog eens gaan rondneuzen op het forum en kwam een item tegen waarin precies staat beschreven wat er met mijn cd-speler aan de hand is: https://www.circuitsonline.net/forum/view/91091/1. Duidelijke taal, geeft niet veel hoop.
Verder heb ik op het internet gezocht naar iets van een manual voor de CH9, niet gevonden, maar wel voor de CH900. Daaruit kan ik wat afleiden over hoe het schematisch in elkaar zit en daar staan ook wat bijregelingen in.

Ik heb hem eens helemaal uit elkaar gehaald om te kijken wat er in zit, en hij blijkt heel modulair opgebouwd.
De lade kan er uit

en ook de optische unit die daarin zit.

Op deze optische unit zitten een zestal instelpotmeters.

Het is natuurlijk niet handig om hier maar een beetje aan te draaien, maar omdat ik gelezen heb (mr flip) dat lasers zelden stuk gaan, en in oudere apparatuur bijgeregeld kunnen worden, vraag ik me af:
Weet iemand wat de potmeters regelen? Er staat wat bij.
Is bijregelen een serieuze optie? Evt. door iemand met de benodigde apparatuur?
Andere suggesties?

Voor het geval je je dat afvraagt: hij zit weer in elkaar en alles werkt weer als voorheen, maar niet echt.

Dan kan ik alvast zeggen dat mr. flip de pot op kan met z'n opmerking dat (halfgeleider)lasers zelden stuk gaan. Die dingen verouderen wel degelijk waardoor de intensiteit van de laserstraal echt wel afneemt!

Die instelpotjes hebben verder overigens niets met de laser(straal) zelf van doen, maar zijn balansinstellingen van het focus, tracking en traverse systeem.

Aan de zijkant van de laserkop (het wagentje) zelf zit nog wel een miniatuur potmetertje. Daarmee kan de intensiteit van de laserstraal worden afgesteld. Het kan soms helpen daarmee de straal wat intenser te zetten, maar meestal is het effect maar van korte duur.

Als er vaak is gerookt in de ruimte waar de speler heeft gestaan, dan kan het ook wel eens helpen de lens schoon te maken wet een wattenstaafje dat vochtig is gemaakt met IPA (isopropylalcohol), maar vaak is de interne optica in de kop dan ook al dusdanig met nicotine opgedampt, dat de kans dat het weer een werkende speler oplevert klein is.

Inderdaad eerst altijd even met IPA of desnoods een voorverpakt brilpoetsdoekje de lens van buitenaf schoonmaken. Er kan inderdaad ook rook en vette damp in de unit doordringen. Soms kun je daar nog wat aan doen qua schoonmaken, soms ook niet. Laserstroom opvoeren om voor slijtage te compenseren is een logische zet, maar laserstroom opvoeren om voor vuil te compenseren verkort het leven van de laser dus dan is een schoonmaakpoging altijd beter.

Op 24 februari 2017 17:41:46 schreef uncle84:
Ik ben nog eens gaan rondneuzen op het forum en kwam een item tegen waarin precies staat beschreven wat er met mijn cd-speler aan de hand is: https://www.circuitsonline.net/forum/view/91091/1. Duidelijke taal, geeft niet veel hoop.

Dat is wel een compleet andere CD-speler. Andere opbouw (motorservo versus lineaire servo), ander merk, waarschijnlijk andere chipset.

Neemt niet weg dat de laserunit op zich stuk kan zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (15%)]

@MNM De laser is in ieder geval niet geheel stuk, er is een klein beetje donkerrood licht te zien. Ik zal eens kijken of ik nog meer kan schoonmaken. Dan moet ie verder uit elkaar en kan ik ook kijken of ik het miniatuurpotmetertje vind.
Overigens, ik heb de kracht van de laser zojuist vergeleken met een andere speler en dat is wel een enorm verschil, geen factor 2 maar minstens een factor 50, dat komt niet door een beetje stof.

@maartenbakker In die post vond ik de hele analyse van wat er zoal achter elkaar gebeurt verhelderend.

In de beschrijving van de CH900 vond ik de opmerking dat bij dit type de lens niet alleen verticaal moet variëren maar ook radiaal een paar mm moet verschuiven. Is dat gebruikelijk? Want dat doet mijn laserunit niet. Verder beweegt hij radiaal wel vrij op eigen kracht.