Systeemventilator Brink Allure B-16 HR draait niet meer.

Beste heren (en misschien ook dames),

Sorry dat ik jullie lastig val zo net voor de carnaval.

Enkele dagen geleden is onze luchtverwarming (Brink Allure B-16 HR) uitgevallen.
Volgens mijn vader begon het te ruiken naar brand, en had hij vervolgens de stekker er uit getrokken.

Volgens de monteur was de systeemventilator defect, dit zou uit komen op een bedrag van € 1.352,78.
-------------------------------------------------------------------------

Nu heb ik de systeemventilator (ECM motor) zelf gedemonteerd, en enkele zaken nagemeten / geïnspecteerd.

De wikkelingen van de motor zagen er nog prima uit, de weerstand tussen de 3 draden bedroeg om en om netjes 12 Ohm. De lagers waren ook prima in orde, de as draait soepel rond.
Aan de voeding in de motor is weinig te zien, de ntc ziet er nog prima uit en meet 4 Ohm.

Op de 5 polige connector van de motor is ook gewoon 230V aanwezig.
De 16 polige connector heeft een stuurspanning van 12VDC, wat naar mijn mening 24v moet zijn. Maar op een andere site las ik dat de stuurspanning bij sommige motoren ook tussen de 9 en 24v mag liggen.

Nu kom ik er dus niet meer uit, en leek het me slimmer om hulp te vragen.
Verder krijg ik verder ook weinig spec's gevonden over het type motor, met betrekking tot de aanstuurspanningen en pinouts.

Kan iemand mij hier verder mee helpen, ik zal jullie echt dankbaar zijn. Het is jammer genoeg nog niet zo warm en zonnig buiten als ik gehoopt had.

Met vriendelijke groet,
Falco Papenhoven

Hier onder enkele foto's.

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer

dit is een speciale motor, deze maakt van de 230V zelf een driefasen BDLC aansturing. middels de stuurspanning wordt de draaisnelheid geregeld. doorgaans gaan de lagers stuk en loopt het ding te zwaar. de elektronica in de motor kan stuk zijn, de wikkelingen zullen dan wel goed meten.

ik neem aan dat de cv ketel met luchtverwarming niet meer werkt? want anders zou ik zeggen zet het ding aan, en kijk wat er nog werkt. als er ergens rook uitkomt, ga je daar zoeken. nu kan het overal wel gerookt hebben en was het ding al dood toen de monteur kwam. hoeft de fan niet eens te zijn, kan ook op de stuurprint zijn geweest.

Beste testman,

De brandlucht kwam van de verwarming in de unit. De ventilator draait niet waardoor de warmte zich ophoopt.

Mijn vader heeft zojuist de handleiding gevonden, dus ik heb de schemas tot mijn beschikking.

Ik ga maandag nog even wat zaakjes nameten, want ik ben helaas dit weekend niet thuis.

Ik hou jullie op de hoogte.

Zojuist heb ik de spanningen op de connector nagemeten volgens onderstaande tekening, deze lijken gewoon te kloppen. Standaard wordt er een dutycycle van 50% gebruikt, hierdoor had ik eerst 12V gemeten.
Het probleem blijkt dus toch in de motor te zitten, de NTC meet netjes 1 Ohm als deze afgekoeld is.
Verder meet geen spanning op de 3 polige connector waar de motorwikkelingen op aangesloten worden.

Heeft er iemand nog tips? Of weet iemand of je de aansturing die achter op de motor zit nog los kan krijgen? Ik denk dat het lastig is om de epoxy te verwijderen...

Bvd,
Falco

Dankjewel voor de reacties, toch denk ik dat ik iets op het spoor ben. Kan minstens een keer proberen om de mosfets te vervangen.

Ik heb net namelijk mijn functiegenerator een voor een op de gates van de mosfets aangesloten en toen de weerstand van de drain naar source gemeten.
2 fets leken helemaal niet te reageren, de rest schakelde wel netjes in.

Voor die één of twee euro is het wel de moeite waard.

Beetje late reactie maar hetzelfde probleem hier, foutcode 1F41.

Het betreft een B25 2011 met een ECM 3.0 motor.

Voordat ik door Brink wordt opgelicht met een rekening van bijna 2000 euro, probeer ik graag een andere oplossing te vinden. Werkelijk schandalig, de motoren staan op eBay voor 200 - 300 dollar. Het hele slakkenhuis is nog in prima staat en hoeft niet te worden vervangen, het gaat alleen om de motor en/of sturingsmodule die er achterop zit. Dat soort bedrijven noemen zichzelf dan duurzaam, pfff.

Bij aansturing draait de motor 1-2mm en ik hoor een hoge korte pieptoon voordat de storing wordt gegeven. Met de hand draaien gaat soepel met iets (magnetische) weerstand, wat normaal is bij een ECM 3.0, heb ik ergens gelezen.

Ik heb het ding gedemonteerd en de wikkels doorgemeten, ik meet 50 Ohm bij alle 3 combinaties. Weet iemand of dit te veel is? M.a.w. is de motor zelf kapot en kan de sturingsmodule nog goed zijn?

Als de motor zelf kapot is zit ik te denken om eenzelfde motor (Genteq 1/2 pk) op eBay te bestellen en de sturingsmodule (wellicht Brink-specifiek geflasht) over te zetten.

Alvast bedankt voor het meedenken, tot die tijd doet de houtkachel het prima!

Bedankt voor het meedenken! Inderdaad een goed punt EricN, ik ga nog eens met een andere meter proberen. Spanning is er wel, dat is het in ieder geval niet.

De stuurprint is gegoten in een soort siliconen, geen epoxy, is nog wel weg te halen eventueel. Heeft het zin om die grote caps met een ESR meter door te meten (in circuit)? Of zijn het vaak de FETs die kapot gaan in een dergelijke schakeling?

Het blijkt dat er een grote IC in de module zit waarin de driver en de fets zitten. Er staat een mooi filmpje op YouTube.

https://m.youtube.com/watch?v=Zaj_a68lry8
https://nl.mouser.com/datasheet/2/196/irams10up60a-1297942.pdf

Wellicht loont het de moeite om deze IC eens te vervangen. Kostprijs een paar tientjes. Het doormeten van dat ding lijkt me niet eenvoudig. Tot zover, bedankt allemaal, ik gooi nog een blokje hout op het vuur.

Edit:

De module is uit elkaar. Heb de NTC doorgemeten deze zit op 2-3 ohm, lijkt me goed. De zekering-trace op het PCB (waarover ook de meneer in het YouTube filmpje spreekt) is bij mij nog intact (zie foto). Ik heb wat zaken gemeten aan die grote Integrated Power Module IC (IRAMS10UP60A):

- open connectie van pin 10 -> 8, 10 -> 5, 10 -> 2 (V+ naar high-outs)
- andersom van elke high-out naar de V+ meet ik rond de 400-500 Ohm
- open connectie van pin 8 -> 12, 5 -> 13, 2 -> 14 (high-outs naar low-outs)
- andersom van elke low-out naar high out meet ik weer rond 400-500 Ohm
- van low-out naar V+; 12 -> 10, 13 -> 10, 14 -> 10 meet ik rond de 900 Ohm

Voor zover mijn begrip rijkt lijkt me dan dat het FET gebeuren in de IC goed is, meet geen afwijkende waarden tussen de circuits van de drie fasen (of ze zijn allemaal stuk?). De nog intact zijnde zekering onderbouwd dit misschien ook. Dan zou het driver-gedeelte van de IC stuk kunnen zijn...

Denk dat ik maar eens zo'n IC bestel en eens vervang en kijken wat hij doet. Of zie ik nog iets over het hoofd?

[Bericht gewijzigd door bnijssen op vrijdag 15 oktober 2021 12:35:14 (55%)]

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer

meet de draden vanuit de motor naar de voeding, als die doormeten ligt er al een een fet in de driver uit. vanuit de voeding mag je niet laag doormeten naar de 3 motor draden.

Op 15 oktober 2021 19:04:42 schreef smd:
Die Irams modules lijken vaak OK maar zijn het niet Bosch wasmachines zitten soortgelijke en knallen soms maar ook niets zichtbaar en meetbaar en toch draait motor niet

Ja ik bedoel de PWM vanaf branderautomaat... Meet of die wel werkt.. Ik vermoed dat het PWM er sinus of zaagtandvormig uit kwam

Ik denk dat jouw ervaring toch over een oudere ketel gaat. Dit is het V5 model met ECM 3.0 motor. De module die op de motor zit heeft alleen een UART bus verbinding met de hoofdprint.

Op 15 oktober 2021 20:07:15 schreef testman:
meet de draden vanuit de motor naar de voeding, als die doormeten ligt er al een een fet in de driver uit. vanuit de voeding mag je niet laag doormeten naar de 3 motor draden.

Klopt dit heb ik gedaan bij de contacten op de IC en heb het nu ook op de motor connector gedaan. Ik meet geen kapotte fet. Maar zoals smd al zei kan hij dus wel kapot zijn. Dat hoop ik dan maar…

Ik heb inmiddels een nieuwe IRAM IC besteld. Komt uit de states, duurt helaas even. Dan die vervangen en maar weer eens proberen. Verder staan de grote caps niet bol, zullen nog wel goed zijn. Afwachten maar…

Heb het idee dat ik een oorzaak op het spoor ben. Tijdens bedrijfspanning meet ik tussen pin 10 en ground maar 25-28V DC. Pin 10 is de input kant van de fets, volgens mij moet daar rond de 340 VDC op staan (zie ook eerder gelinkte Youtube filmpje). Of meet ik dit verkeerd?

Dan zou het probleem in de power supply moeten zitten. De meeste caps heb ik met een ESR meter doorgemeten en lijken goed te zijn. Er zit nog een thermistor voor en die meet 1.7 ohm, maar misschien dat die onder spanning toch faalt? Of kan het de gelijkrichter zijn?

Iemand nog tips? Bedankt!