raspberry Pi en energie monitoring

Eigenlijk wil ik meer dan dat maar laten we daarmee maar starten.
Situatie: Bedrijfspand waar een grote PV installatie op ligt. In het pand is er koeling. Ik wil graag de gegevens op locatie kunnen inzien, dus via het internet. De gegevens van 3 meters kunnen via S0 interface worden ingelezen, zijnde productie, injectie, verbruik. Uiteraard kan je de injectie op het net ook berekenen door productie - verbruik te berekenen maar ze zijn alledrie voorhanden.
Voor de koeling draait er een Siemens PLC S7-314 (meerdere die via een bus gekoppeld zijn). Deze heeft de mogelijkheid om 2 temperaturen in te stellen. Kunnen we de gegevens van de PLC ook via de RPI inlezen/aansturen of is dat wat moeilijk?
Andere optie is om een extra hmi te monteren voor de energie monitoring. Momenteel staan er al 2 HMI's (met touchscreen en zonder). Echter is step 7 me een brug te ver om dit aan te leren. Voor hulp hierbij plaats ik nog een adje bij V&A.
De S0 poorten inlezen, is een open collector dacht ik. Dus effe weerstandje en voeding monteren en deze met de RPI inlezen. Rechtstreeks op de GPIO poort of zet ik er best nog iets tussen? Bij hoge producties knippert de led zo snel dat het lijkt alsof deze continu aan is. De led flitst 500x per KWh.
Derde mogelijkheid (en eigenlijk mijn favoriete) is het werken via een energy analyser. Er stond een electrex flash 96, schakelende voeding ervan heeft het helaas begeven (wellicht de mosfet stuk, 1W zekering gefrituurd...). Als deze wordt gemonteerd/hersteld/vernieuwd, hoe kan ik dan het beste de gegevens inlezen in de RPI om deze via het internet te kunnen volgen?

Veel vragen, het is een hobby project met professioneel nut. De zaak is mijn zaak dus daar is minder noodzaak tot garantie. Een richting is al leuk maar ik wil het wel werkend krijgen.

Dank, Luk.

Je hebt al een plc hangen ik zou s0 tellers op de plc aansluiten en de tellerstanden in je hmi laten zien.
Afhangkelijk van je hmi kun je deze vanaf buiten via www ook bekijken.

Je kan de raspi ook laten raten met je plc, dmv libnodave.

Vandaag even rondgekeken, er komt zowiezo een siemens sentron PAC3100 in om de dingen te kunnen opvolgen. Deze heeft een RS485 modbus uitgang, denk ik, of kan er toch zeker opgezet worden. Daarmee is het wellicht eenvoudiger alles op te volgen.
Nu nog iemand hier in de streek die de plc kan aanpakken en de dingen wat samen zetten. Bedoeling is om de koeling meer te laten inspelen op de beschikbare groene stroom. Naast de koeling kunnen er ook andere processen hierop inspelen, wat we zeker ook later zullen doen.
De rpi erbij betrekken lijkt me de beste keuze, vroeger draaide er een pc 24/24 om dit alles zichtbaar te maken op het internet. Die verspilling zou ik er graag uit willen.

S0 tellers kan je direct aansluiten aan de pi. Op de pi laat je dan een mysql databank + webserver lopen. Dit systeem loop al een 2 tal jaren probleemloos. Hier vindt je meer info : http://wiki.robotmc.be/index.php/Loggen_pi

Je kunt ook alles loggen naar pvoutput, doe ik ook overal terwerld makkelijk te bekijken.

Peter, het is meer dan enkel de PV installatie monitoren. Er zitten ook 12 grote koelcellen met gecontroleerde atmosfeer bij, de status van de compressoren, toestand van diverse poorten etc.
Vandaar dat ik hoopte er zelf wat aan te kunnen doen. Daarom ook de rpi, die is vrij makkelijk te programmeren om wat poorten in te lezen en aan te sturen. PLC's zijn mijn ding niet. En toch zal er in dit geval aan beide gewerkt moeten worden. Ik zie niet in hoe je anders de temperaturen (6 voelers per cel), drukken, zuurstof en co2 waardes per cel gaat inlezen. De plc's doen dit al, het is enkel opvragen en op een web pagina zetten wat nog moet met dat stuk.

Ik overweeg zelfs om de S0 uitgangen of de uitgang van de Sentron analyzer aan de plc aan te bieden. Zodoende zou dat stuk autonoom kunnen werken en dient de rpi enkel als tussenstapje om de waardes zichtbaar te maken op locatie. Al ben ik wel bang dat ik voor de profibus toch een pc ga nodig hebben ipv een rpi. Hoewel de MPI interface een mogelijkheid is en de rpi ook een rs485 interface kan hebben (rs485 shield). In elk geval zijn de diverse onderdelen nu via profibus met elkaar verbonden. De pc is vorig jaar gecrasht en niet meer hersteld, de profibus kaart zit er wel nog in.
Het mooiste is als dit alles zo behouden kan blijven, de power analyser er via de profibus (modbus) nog zou bij kunnen en de rpi via mpi over de gegevens kon beschikken. Lager stroomverbruik en stabieler dan met zo'n windhoos bak erbij.