Beste CO 'ers, Ik heb een Electro-Voice versterker liggen (118 P) waarvan de voeding defect is. Dit is een Hypex voeding maar met iets andere uitgangsspanningen dan hun standaard exemplaren. De man bij Hypex kon (of wilde) niet uitleggen welke andere waarde dit is. Dus een standaard voeding is niet aan te bevelen. Electro-Voice verkoopt alleen de gehele achterplaat van de actieve box met versterker en voeding. Beetje zonde om alles maar de prullenbak in te gooien. Een complete unit kost bij Electro-Voice zo'n € 160. Dus maar eens aan de slag met de voeding. Het IC de TL494 was defect dus vervangen. Verder nog een diode D43 en transistor T7 vervangen. Helaas nog geen pos. resultaat. De TL494 krijgt geen spanning. Als ik extern 12 volt op de TL494 zet dan loopt de osc van het IC. Dus waar zit dit probleem. De 2 elco's C26 en C27 vervangen omdat er ééntje slecht was. Elco C25 gemeten en die is nog oké. Er komt wel spanning op de grote elko's maar verder niets. Heeft iemand meer informatie of schema's van dit type voedingen.

doorgaans wordt er een hulpspanning gemaakt uit de 310V van de dikke elco's middels een weerstand. deze gaan weleens stuk en dan start de voeding niet meer op. de hulpvoeding wordt vaak overgenomen door een aparte tab van de trafo met diode, eenmaal gestart komt de voeding voor het ic primair daar vanaf.

zoek dus naar een afwijkende weerstand met wat meer vermogen. check ook de andere primaire componenten, want ze nemen elkaar nogal eens mee. vooral de schakelfet is vaak de reden waarom het stopte. deze neemt vaak het stuuric en de source weerstand mee.

In die richting heb ik al wat zoekwerk verricht maar kom eigenlijk niet zoveel verder. Het wordt een principe kwestie om het ding aan de praat te krijgen.

Op het circuit welke gevoedt wordt met 320 Vdc met de 1Bt transistor welke vervangen is staat nu een spanning van 10 volt. Dit is waarschijnlijk de spanning welke nodig is om de TL494 te laten werken. Als ik de bedrading volg dan kom ik nog een hoop andere componenten tegen voordat de spanning op de TL494 moet gaan komen. Dus even een (tijdelijke) overbrugging maken lijkt me geen goed idee. Dus maar verder zoeken en meten.

Loopt de voeding helemaal niet? En wat bedoel je met die AR en 1Bt?

Hoi Mrtn1988, met 1Bt bedoel ik de transistor met die code. Deze transistor was defect en is uitgewisseld. De diode met code AR was ook defect en dus ook vervangen. Ik heb nu een hulpspanning van 10 volt tot op de "grote" transistor welke even linksboven het IC zit. Er staat geen stuurspanning op de basis dus is de tor niet in geleiding. Waar deze stuurspanning vandaan moet gaan komen is door de vele vertakkingen op de print niet eenvoudig te herleiden. Dus krijgt de TL494 geen spanning en werkt het geheel niet.

Wordt de TL494 niet uitgeschakeld nadat ie, kort na opstarten, een te grote belasting o.i.d. ziet? Pin 1/2 en 15/16 van de TL494 (error amps) even meten?

Welke types heb je daar voor in de plaats gezet? En als je T7 vervangt, zou ik T14 ook even mee nemen. En controleer de weerstandwaardes van de 4 weerstandjes er omheen even.

Beste CO'ers heerlijk dat er meegedacht wordt. T7 is voor een origineel exemplaar vervangen (Farnell). De weerstanden rond T7 zijn gemeten en in orde. Op de uitgang van dit circuitje staat 10 volt. Ik kon niet ontdekken welk tor je met T14 bedoelt. Aan de andere kant t.o.v. T7 zit een KSP44. Deze gemeten en is goed. Op de coll. van T10 staat dezelfde spanning van 10 volt. Verder zijn de spanningen op T10 allemaal 0 volt. De spanning op aansl. 12 van U1 is ook 0 volt. Dus ook de aansluitingen 1/2 en 15/16 zijn 0 volt. De torren en dioden in het circuit voor U1 gemeten en die lijken allemaal in orde. Aansl. 12 van U1 zit via 10 Ohm en diode D17 op de emm. van T10 aangesloten. Met een schema moet het makkelijker zijn maar die schijnen zeer schaars te zijn. Ik wil dat ding gewoon niet weggooien. Zonde van het materiaal. Ik zit nu zo'n 50 jaar actief in de electronica. Vanaf het buizentijdperk tot nu SMD techniek is een lange weg die elke dag nog interessant is. Dus we gaan nog even door met zoeken. Het heeft geen echte haast, het meer van: wat is er mis?

Kijk eens bij het protectie circuit. Werkt de optocoupler, dat is is u2 die je daar ziet op de top? Er loop ook nog lijntje van voor de gelijkrichter (via een c, r en t) die ac detect moet doen.

Nog mee bezig geweest?

Hoi Mrtn1988, excuses vor de vertraging maar moest even een ander klusje doen(defecte wasdroger). De twee weerstanden R79 en R77 gemeten en zijn beiden zo'n 470 K. Deze zitten over de netspanning en parr. aan C4 (andere zijde) als net ontstoring. Ook de componenten zoals jij opgegeven hebt zijnde R100, R111, C68, D13 en T3 gemeten. Alles lijkt goed te zijn. Heb je nog andere ideeën? Ook de optocoupler U2 (PC827) gemeten en alles lijkt in orde.

Je zegt dat je maar 10V krijgt op T10, dat zou meer moeten zijn. In ieder geval bij het opstarten. Het protectie circuit zou er voor kunnen zorgen dat die niet doorstart. Omdat je T7 al hebt vervangen zou ik hier nog even kijken:
T35, T37 BC846BW
R23
D19, D42 BAS316
T36 BC817

Wat is eigenlijk het serienummer. Ben benieuwd!

Dank je wel. Gaan we naar kijken. Ik laat het resultaat weten

Ik bezit zo'n voeding en wil graag de uitgangsspanning wijzigen.
Ik keek naar het feedbackcircuit, maar zag geen TL431.
Waar stel je voor dat ik ingrijp?
Bedankt!

Ik heb laatst zo'n voeding (eveneens van een EV 118P, zoals die van de topic starter) gereviseerd. Was stiekem een behoorlijke klus. Heb toen een (deel) schema gevonden, zwerft ergens rond op elektrotanya.

Overigens even uitkijken: de SMPS400 is er in 2 smaken: de 180 en 400 versie. Nu is de 118P voorzien van de 180 variant (en niet de 400 zoals TS zegt). De 180 variant zou een output moeten hebben van 2x 43V. De 400 zou iets van 2x 65V moeten hebben. Wellicht is het makkelijker om over te schakelen op een andere voeding?

Dit is precies het probleem, dat ik de bron om economische redenen niet wil vervangen.
Er zijn verschillende Electrovoice-versterkermodules binnengekomen voor reparatie, en ik blijf zitten met een module waarvan de laatste fasen niet geschikt zijn om te repareren, en ik wil ze vervangen door een enkele module met IRS2092's, omdat de ruimte mij dat niet toelaat. plaats twee van dergelijke modules.
Ik wil een reparatie uitvoeren met minimale kosten, maar wel dicht bij het oorspronkelijke vermogen blijven.