Welke ontwikkelaar voor dit type PCB?

Beste mede-forummers,

Als ik prinsplaten moet etsen, ga ik altijd naar de lokale elektronicawinkel. Daar koop ik dan een aantal plaatjes, ontwikkelaar en etsmiddel. Omdat ik dat allemaal tegelijk koop weet ik dat het bij elkaar hoort, het werkt dan ook altijd prima.

Maar nu heb ik extra dunne plaatjes nodig, die verkoopt de winkel niet. Die wil ik dus online kopen, maar mijn vraag is, kan ik daarvoor dezelfde ontwikkelaar gebruiken? In de documentatie op de website staat daar niets over, het spul heet gewoon 'Positive Presensitized Copper Clad Boards'.

Of bestaat er gewoon maar één soort ontwikkelaar, en werkt dat altijd?

bprosman

Golden Member

Heb nooit anders gezien dan dat er "gootsteenontstopper" , ofwel "Caustic soda" - "Natrium hydroxide" voor gebruikt wordt. De supermarkten bij mij in de buurt hebben t niet meer maar Kruidvat wel. Ik betaalde 1,99 Euro voor een fles korrels en los 1 dopje op in een liter water.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

NaOH korrels koop je gewoon bij de bouwmarkt. Met een fles doe je jaren.

This is the world we know best, the world of madness

Ik ben ooit naar de bouwmarkt geweest en kon het niet vinden. Allemaal bussen gootsteenontstopper waar naar mijn idee te veel "verontreiniging" in zat. (vast goed voor het gootsteenontstoppen, maar niet voor het ontwikkelen).

Ik ben naar de apotheek geweest. Die beweren dat ze het niet hebben, maar je moet volharden om uit te vinden hoe ze het spul noemen. Rare naam. evt. vantevoren op proberen te zoeken. (Ze rekenden mij 25 euro per kg. Ik heb 400g voor een tientje gekocht).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Rare naam. evt. vantevoren op proberen te zoeken

.
Ken het onder "Caustic soda" of "Natrium Hydroxide"

Kan er verder geen verontreiniging in ontdekken.

(Ze rekenden mij 25 euro per kg. Ik heb 400g voor een tientje gekocht).

1.99 Euro voor 500g

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
eSe

Honourable Member

Jaren geleden een plastiek fles "bijtende soda", zoals dat hier in Vlaanderen soms word benoemd, 1kg voor 40 frank 1 euro, jaren mee gedaan. Caustic soda, bijtende soda, NaHO, Natrium hydroxide, Natronloog, wc- gootsteen ontstopper,allemaal verschillende woorden voor (ongeveer) hetzelfde spul. Let op met vloeibare onstoppers, daar zitten ook nog andere chemicalien bij. Gebruik het product in korrelvorm, da's meestal het "zuiverst". Als ik me goed herinner 7 gram/liter water.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Arco

Special Member

je hebt ook 'verbeterde' ontstopper, herkenbaar aan dat er ook gekleurde korrels (blauw, rose) tussen zitten, die beter niet nemen...
Trouwens heel goed afgesloten bewaren, de boel is hygroscopisch. Niet goed afgesloten en je kan de boel al snel weggooien...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

de boel is hygroscopisch. Niet goed afgesloten en je kan de boel al snel weggooien..

Valt wel mee :+.
Busje paar keer hard op tafel slaan. Heb dit weekend prima printjes gemaakt met 5..6 jaar oud ( ook print) materiaal.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Gewone gootsteenontstopper werkt prima.
Verontreiniging of niet, de werking van Natrium Hydroxide (Natronloog, Caustic Soda) is zo sterk dat verontreinigingen er nauwelijks toe doen.
Zelf heb ik nog nooit een print verprutst door een verkeerde ontwikkelaar.
Wel door te sterke concentratie omdat ik te lui was om af te wegen en de oplossing te sterk was 8)7

pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Tidak Ada

Golden Member

Tenzij je negatieve printplaat krijgt zij alle sterk alkalische hydroxiden en zouten bruikbaar.
Voor negatief procedé (wordt dat nog gebruikt?) zijn echter organische oplosmiddelen nodig èn een goede afzuiging!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ok, duidelijk - ik bestel mijn dunne printplaatjes online, en koop de ontwikkelaar bij de electronica winkel (want ik steun de plaatselijke middenstand graag, het zou toch jammer zijn als daar volgend jaar ook een hippe koffietent zit).

Tidak Ada

Golden Member

Op 18 maart 2017 00:36:21 schreef JeeKaa:
Ok, duidelijk - ik bestel mijn dunne printplaatjes online, en koop de ontwikkelaar bij de electronica winkel (want ik steun de plaatselijke middenstand graag, het zou toch jammer zijn als daar volgend jaar ook een hippe koffietent zit).

Een combi van beiden zou natuurlijk ook mooi zijn. Over elektronica babbelen bij een espresso of latte.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Op 17 maart 2017 13:14:10 schreef eSe:
Jaren geleden een plastiek fles "bijtende soda", zoals dat hier in Vlaanderen soms word benoemd, 1kg voor 40 frank 1 euro

Je weet dus vrij nauwkeurig wanneer je die fles kocht; tussen 1999 en 2002 ;-)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
eSe

Honourable Member

Je weet dus vrij nauwkeurig wanneer je die fles kocht; tussen 1999 en 2002 ;-)

Ik denk zelfs een paar jaar eerder, en niet echt 40 frank maar slechts 37 :-)

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..