hex173
alles wat ik maak, kan beter.
ben bezig met de draaibank ombouw naar CNC.
De sensors moet ik op 12V aansluiten.
op de BOB - break out board - zitten opto koppelingen PC817 die op de 5V zijn aangesloten, hier wil ik niet aan solderen.
Sensor verbindt, bij signaal, pin2 en pin3 (gnd), dat werkt.
aansluiting volgens plaatje 1, staat op de diode: +5V en +12V --> Vr=7V
volgens de datasheet max= 6V.
Vraag geeft dit problemen ?
kan het ook aansluiten vlgs plaatje 2 met een extra PC817, werkt ook.
Plaatje 3 is een overzicht.
Ad
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De vraag stellen is hem beantwoorden, je overschrijdt een maximumwaarde dus dat moet je voorkomen. Makkelijkste manier is met een diode antiparallel over de LED van de optocoupler.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Niet echt gebruikelijk dat op een optocoupler de ontwerper al voor jou definieert dat er 5V op de opto staat.
MGP
LDmicro user.
Die BOB's zijn enkel geschikt voor aansturing met een contact naar de GND of een open collector, zogenaamd active low input.
Al de rest moet je vermijden.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Zoals gezegd kun je een diode anti-parallel zetten met de LED van de optocoupler, maar je kun ook een diode in serie zetten met dat signaal; op die manier trek je het hoog niveau (12V via de 1k5 weerstand) ook niet omlaag.
hex173
alles wat ik maak, kan beter.
Dat is snel opgelost. Bedankt, ga ik weer rustig verder.
Zet ik ook een diode in serie met het signaal.
ik heb het printje uit de kast geschroefd. Blijkt dat er op de onderzijde voor de 5 input poorten (van de LPT) al anti parallel diodes gesoldeerd zijn met een condensatortje. zie foto.
Er zijn 3 ingangen met een PC817 en 2 met HCPL2630 als het sneller moet.
Als eindschakelaars heb ik inductieve NPN.
Zit ik al een paar dagen te puzzelen, kan het beter hier vragen, of beter kijken. 
Ad