Al enkele jaren heb ik een oude Philips 591 versterker staan. Hij heeft een aantal jaar op zolder gestaan en nu wil ik die graag terug in orde zetten. Ik wil hem niet wegdoen omdat ik nogal gehecht ben aan het toestel.
Ik ben van plan om de volume potmeter te vervangen omdat die voor redelijk wat ruis zorgt, maar ik weet niet of die nog te krijgen zijn. Het toestel is al van in de jaren '60...
Het toestel heeft 4 uitgangen (2 op 4 Ohm en 2 op 8 Ohm), het linkerkanaal van 8 Ohm klinkt nogal vervormd. Ik ben wat beginnen meten en over de weerstanden die net voor de transistoren op de eindtrap zitten meet ik op het linkerkanaal 0,8mV onbelast en rechts 1mV. Wanneer het toestel belast wordt blijft er ook een verschil tussenbeide...
Mijn idee was om de weerstanden te vervangen en ook de transistoren, maar daar ook weer de vraag of die transistoren nog te verkrijgen zijn en zit het probleem weldegelijk daar?
Bedankt alvast voor jullie tips.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een oud beestje idd, de torren zijn nog to3 zo te zien, valvo transistoren. echter heb je gezien de leeftijd best kans op wat uitgedroogde elco's in de signaal lijn. ik heb al best wat philips spul uit de 70's gereviseerd, de kleine elco's vervangen laat het ding meestal al een stuk frisser klinken.
de elco's in deze versterker zijn import spul uit japan lijkt het, dat deed philips niet vaak toen, wel een paar in een toestel, maar bijna alles van een ander merk kwam niet heel veel voor.
ding is van 1970 zo te zien, 2x 20W sinus vermogen.
de volumepotmeter is er uiteraard na dik 45 jaar niet meer, maar je kunt de oude vaak nog schoonmaken door hem open te maken en met ipa schoon te maken.
[Bericht gewijzigd door testman op (12%)]
Service manual is hier te vinden: http://freeservicemanuals.info/nl/servicemanuals/viewmanual/Philips/22…
De 4 ohm en 8 ohm LS aansluiting is feitelijk dezelfde met alleen een extra weerstandje. Goedkope Philips oplossing
Ik vermoed dat de rustroom instelling zoek is. Over de afzonderlijke emitter weerstanden van de BDY's zal iets van tussen de 17 en 25mV moeten vallen. De eindtorren moeten eruit om te kunnen meter of die nog OK zijn
De volume potmeter is er inderdaad niet meer, is overigens een exemplaar met loudness aftakking dus dat wordt helemaal moeilijk om te vervangen.
De BC14x BC17x kan ik je (NOS) aan helpen, de BDY20's moet ik zoeken of ik die nog heb.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De weerstanden en de eindtorren zijn meestal nog wel goed als er iets van geluid uitkomt. Als je kandidaten zoekt om aan te meten zou ik beginnen bij elco's en de ruststroompotmetertjes.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
wrs zijn de eindtorren nog wel goed, maar de 2n3055 lijkt compatible met de bdy20 te zijn.
wat met de knoppen spelen kan ook helpen, vaak zijn de bronkeuze knoppen vuil..