Wasmachine kogellagers vervangen

Hallo,
Graag zou ik de defecte kogellagers van een wasmachine vervangen. Ik heb de trommel al volledig uit de machine gehaald maar nu merk ik dat de trommel dicht gelast is, altans daar lijkt het op... In bijlage enkele foto's.
Iemand ervaring hiermee?
Is het afgeraden om deze open te breken om de kogellagers te vervangen? Of is dit geen probleem? Indien het geen probleem is, is er iets waarop ik zeker moet letten?
En hoe zorg ik dat deze nadien zeker terug waterdicht is afgesloten?
Alvast bedankt voor jullie advies!

deze machine heeft een verlijmde kuip, daar zijn geen lagers van te vervangen, je dient de hele kuip met trommel en al te vervangen, wat niet interessant meer is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Misschien kan je nog de onderdelen (printen, ...) los verkopen?

maartenbakker

Golden Member

Ik heb laatst ergens gelezen dat sommige merken losse pakkingen en klemmensetjes verkopen om een trommel weer te sluiten, maar of dat hier van toepassing is en ook echt werkt? Geen flauw idee.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 22 maart 2017 23:28:57 schreef testman:
deze machine heeft een verlijmde kuip, daar zijn geen lagers van te vervangen, je dient de hele kuip met trommel en al te vervangen, wat niet interessant meer is..

Damn, dat valt even tegen.... is er een manier om dit eenvoudig op voorhand te bepalen? Eventueel zonder de machine helemaal te moeten open maken?
Ik vermoed dat de hele trommel dan wel te vinden moet zijn bij een onderdelenshop? Alhoewel de prijs dan idd aan de hoge kant zal zijn....

Op 23 maart 2017 00:05:03 schreef maartenbakker:
Ik heb laatst ergens gelezen dat sommige merken losse pakkingen en klemmensetjes verkopen om een trommel weer te sluiten, maar of dat hier van toepassing is en ook echt werkt? Geen flauw idee.

Heb je een idee van een webshop/winkel waar ze dit aanbieden?

losse klemmen en pakkingen werken alleen als de machine al een pakking en klemmen had, en dus open kan. als je de kuip open moet breken, zijn de 2 helften niet vlak meer, dat gaat zeker lekken.

ding op marktplaats zetten voor de motor en elektronica. met wat geluk ben je het ding nog kwijt zonder sleepwerk dan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen

Bedankt voor de info iedereen!
Ik vermoed dat het niet mogelijk is om vooraf te bepalen of een trommel gelast is of niet? (Zonder de machine open te halen toch...)
Is dit vaak het geval of komen dit soort machines weinig voor?

hoe nieuwer des te groter de kans dat er een gelijmde kuip inzit. oudere machines van voor ~ 2004 hadden dat nog niet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Geen idee hoe vast het allemaal zit. Stuk is hij al, dus met de nodige voorzichtigheid en tact proberen open te maken, eerst met een zaagje een gleuf maken en dan met houten wiggen en een kunststof hamer proberen de boel open te krijgen. Zet wel een paar merktekens op kuip en deksel, zodat het weer op dezelfde stand gemonteerd kan worden. Volgens mij doet daarna een spuit met montagekit wonderen, is altijd te proberen, weggooien en vervangen kan altijd nog.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Bram, Koop een LG in de goedkopere klasse of een AEG Bosch Siemens uit duurdere klasse, die hebben allemaal een demontabele kuip. Je kan het altijd proberen om de kuip te scheiden, wie weet !! Ik ga het eerdaags toch eens proberen...

maartenbakker

Golden Member

Ik heb nog eens gedacht, ik meen vaag dat het Whirlpool was die kitjes had om sommige trommels terug te monteren na echtscheiding.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb al eens succes geboekt, met de verfbrander !
Zo maak ik verkeerd verlijmde pvc buizen ook weer los !

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
jerome

Golden Member

Gelast is niet hetzelfde van verlijmd. Lijm kan je los stoken maar als het gelast is zijn de 2 helften in elkaar gesmolten. Vervriezen lijkt me beter. De las wordt brozer, maar een vriezer vinden waar dat in kan is weer wat anders :-). Die kuip dan later weer sterk aan elkaar en dicht krijgen lijkt me nog stukken moeilijker dan die twee helften te scheiden.

Toch maar besloten om de kuip niet te openen.
Het risico is te groot dat er nadien terug problemen opduiken aangezien het terug afdichten me inderdaad niet zo eenvoudig lijkt.
Spijtig dat ze deze kuipen lassen/lijmen.....
Dan maar hopen dat ik de machine nog weg krijg via tweede hands voor een klein bedrag..
Bedankt om jullie meningen te delen!!

jerome

Golden Member

Toch best het gebrek vermelden bij verkoop wil je van narigheid gespaard blijven. Eerlijk duurt langst. Ergens zal er wel iemand zijn die wisselstukken zoekt. Meestal brengt het meer op als je het ding zelf sloopt en motor, besturing, weerstand, deurschakelaar etc. apart gaat aanbieden. Transport is dan ook veel vlotter.

Ik zou proberen de kuip met een slijptol door te zagen met een heel dunne slijpschijf. Omdat ik op de foto zie dat de lasnaad een soort flens is zou je wellicht na vervanging van de lagers een soort rubber pakking kunnen maken uit bijvoorbeeld vijverfolie of epdm.

In de flens zou je om de paar centimeter een parker kunnen schroeven die de rubber pakking inklemt.

Toch zou ik denk ik eerst kiezen voor een goede lijmkit. Die breng je rijkelijk aan en je schroeft dan kuip dicht middels de parkers in de voorgeboorde gaatjes in de flens.

Schroef die kuipdelen eerst niet helemaal vast maar laat de kit eerst een nachtje uitharden en draai de parkers dan weer iets vaster.

Omdat door de zaagsnede er materiaal weggehaald word is het mss nodig om minimaal 3 vulplaatjes in de kit te leggen. Anders wordt de kuip iets kleiner dan voorheen.

Slijptol lijkt mij een heel slecht idee! Ik neem aan dat de kuip van kunststof is en daar moet je heel voorzichtig mee zijn.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

kunstof slijpen wordt een brij door de hitte en is niet meer bruikbaar erna.

met een scherpe houtbeitel de naad open tikken heb je meer kans op slagen. echter zou ik eerst het snaarwiel van de kuip halen, kun je daar al de lager niet loshalen, kan het zijn dat de lagers zijn ingegoten in de kuip, niet te vervangen dus..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Naar de stort met de kuip. Deze kuipen zijn niet bedoeld om gerepareerd te worden. Je lager is verrot, het trommelkruis is ook al praktisch verrot. Je kunt er vast geen nieuwe voor krijgen. Je kunt hem alleen maar 'repareren' voor de verkoop. Onderdelen voor derden zijn ook niet interessant, want die hebben tegen de tijd dat ze de onderdelen nodig hebben ook last van verrotte lagers.

PS:
Zoiets schrijft testman ook in zijn eerste post

High met Henk

Special Member

Die ervaring heb ik ook.

Bij de volgende aankoop is dat vraag 1: is hij te herstellen qua lagers of trommelkruis....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

alsof de gemiddelde verkoper dat weet. een monteur weet dat, maar die verkopen doorgaans geen machines..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Over het algemeen zijn er 2 soorten kunststoffen: thermoplasten en thermoharders. Omdat een wasmachinekuip hittebestendige moet zijn gaat het hier hoogstwaarschijnlijk om thermoharder en dat is wel degelijk te slijpen of anders met decoupeerzaag
.

Maar goed: als de lagers ingegoten zijn wordt het sowieso een moeilijk verhaal...enne, als ik niets beters te doen had...

jerome

Golden Member

Een bronzen bus kan men ingieten. In een lager zit smeervet wat vrij zou komen door de temperatuur bij het spuitgieten. Als ts veel vrije tijd heeft zou hij die kuip eens kunnen delen om te zien hoe ze dat fixen met de lagers en de dichting. Ook de staat van het trommelkruis maakt me nieuwsgierig. Met een houthakkersbijl is dat zo gebeurd :-).