Constante spanning bootaccu

Beste allemaal,

Wij hebben een boot met een autoaccu. Nou willen wij deze graag opladen met de spanning die uit de buitenboordmotor komt, alleen is dit 5 tot 19 volt (afhankelijk van de snelheid).
Is er iets wat onafhankelijk van de ingangsspanning 13.8 volt kan leveren?

Ik had al op internet gezocht naar een step up of step down transformer, maar omdat het dus af en toe hoger en an en toe lager is zou ik dus een combinantie van deze twee nodig hebben.

Thevel

Golden Member

Geen probleem, er zijn ook buck-boost converters, deze transformeert de spanning automatisch omhoog of omlaag.
Ik weet niet om welk vermogen het gaat maar hier een voorbeeld.

Superbedankt!
Dat was precies wat ik nodig had.

Nee die is niet geschikt om een accu mee te laden, je hebt er één nodig die ook constant current kan. Daarbij, hoeveel stroom kun je trekken, en hoe hard wil je de accu laden?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Er kan 6 A aan stroom uit de motor worden getrokken. Ik had zelf deze gevonden:

http://m.miniinthebox.com/en/dc-dc-automatic-buck-boost-constant-volta…

Die is er toch juist voor gemaakt om een constante spanning te geven?

Sparky, dit soort kleine DCDC converters zitten vaak onder het vermogen wat de dynamo en/of de accu aankan. Kortom, het "constant current" deel komt vanzelf door de converter te overbelasten.

Maar goed als ie constant current heeft, kan je die gebruiken.

Maar het lastige is dat als je de constant current op 4.5A instelt, je bij 6V (lage toeren) zo'n 9A uit de dynamo probeert te trekken. Dan heb ik liever zo'n ding die omdat ie z'n thermische begrenzing ingaat maar 2A probeert te doen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

gaat het hier om een aansluiting op de motor voor accessoires ?
of een aansluiting die je zelf hebt gemaakt ?
een spanning van 5 tot 19 volt is praktisch onbruikbaar
ik zou de spanning eens meten met een belasting er op aangesloten , ik denk dat de spanning al dichter in de buurt van de 14 volt komt .
stationair kom je niet aan die spanning toe , hij zal iet meer toeren moeten maken .
misschien wat info over de type motor ?
trouwens... is het ac of dc wat er uit komt ?
je zou eens kunnen zoeken naar een spanningsregelaar voor je buitenboord motor.
maar schrik niet van de prijzen uiteenlopend van 170 tot dik 300 euro

[Bericht gewijzigd door klaasy op maandag 27 maart 2017 10:01:21 (19%)

rbeckers

Overleden

Het is een auto accu. Waarschijnlijk een 12V/40Ah start lood accu.
Dus laden met een constante spanning van 13,8V mag. Begrenzen van de laadstroom tot 4A is beter m.b.t. de levensduur.
Een diep ontlaad beveilig is ook beter voor de accu.

Uiteraard mag je die laden met 13.8V, maar als je regelaar geen constant current mode heeft, en hij niet voldoende stroom kan leveren om die 13.8V te halen, zal hij uitvallen of gewoon stuk gaan.

Daarbij loop je dus het risico de generator te overbelasten, tenzij je de uitgangsstroom zodanig instelt dat je altijd onder die max. 6A aan de ingang blijft. Dat zou dus 5V * 6A / 13.8V ~= 2.2A zijn. Met zo'n stroom gaat het wel even duren voordat de accu vol is.

Je zou eigenlijk een converter moeten hebben waarvan je zowel de ingangs- als de uitgangsstroom en de uitgangsspanning kunt instellen, maar die heb ik nog nooit gezien.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Beste,

Bij laag toerental zal de laadspoel van de BBM toch maar heel weinig vermogen leveren. Met een boostconverter kun je er dan nauwelijks laadstroom uit halen.

Twee voorstellen:
1. Als de lichtspoel van de BBM een gelijkspanning levert, dan zit er al een gelijkrichter in. Sluit dit maar eens direct aan op de accu, ga een stukje varen met een multimeter op de accuklemmen en zie eens wat de spanning doet. Tot 14,4V is toelaatbaar. Korte tijden iets hoger, mag ook nog wel. Omdat de opbrengst van de laadspoel toch niet zoveel is, is deze meestal bedoeld om rechtstreeks aan te sluiten op een accu. Vaar je heel veel lange stukken op hoog toerental, dan moet er eens iets vaker water worden bijgevuld in de accu.

2. Is de spanning toch veel hoger, dan is de gemakkelijkste oplossing om een motorfiets spanningsregelaar te scoren. En dan deze aan te sluiten op de laadspoel van de BBM, liefst vóór de ingebouwde gelijkrichter van de BBM. En vanaf deze regelaar naar de accu. Als de spanning te hoog dreigt op te lopen, dan regelt de spanningsregelaar terug.

M.vr.gr.
PaulAGM

Eens met PaulAGM, gewoon eens meten met belasting, desnoods eerst met een 10-25 Watt/12V lampje. Grote kans dat er niet meer dan 14V uit komt.

Als je wel heel vaak en veel meer dan 14,2-14,4V krijgt dan kan je een dikke diode in serie zetten (0,6V eraf). Eventueel een schakelaartje over de diode zodat je tijdens rustige tochtjes wel vollop bijlaadt.

Trek de accu niet te vaak, te leeg, daar kunnen startaccu's niet goed tegen.

rbeckers

Overleden

Tegen leegtrekken kunnen lood start accu's slecht. Je verliest capaciteit en het aantal laad-ontlaad cycli neemt af.
Vandaar de opmerking over een diep ontlaad beveiliging.

Heel erg bedankt voor alle reacties!
Ik zal eens gaan proberen de motor met belasting te meten.
Het probleem is dat bij een spanning van boven de 13.8 volt, je in de problemen komt met de aangesloten assesoires(Is oplosbaar met een step-down converter).

De motor is van het merk honda (ik weet niet precies welk type), en levert dc.

Beste K7Jz,

Een diode in serie gaat niet veel uithalen omdat de laadspoel zich meer als stroombron gedraagt.

Moest de spanning te hoog oplopen, dan is een kleine belasting parallel op de accu een heel simpele oplossing. Eventueel met schakelaartje ertussen. Na het starten en rustig wegvaren kan dan de accu eerst goed bijladen en daarna zet je het lampje erbij.

M.vr.gr.

PaulAGM

Lambiek

Special Member

Je geeft niet echt veel info over je motor. Is het een twee of viertakt?, Is de motor elektrisch gestart of hand gestart?, Als het een tweetakt hand gestart is, dan zit er alleen een lichtspoel op, je zou dan even bij de importeur kunnen informeren of je een regelaar nodig hebt.

Als het een viertakt is en deze heeft bijv. injectie, dan zit er standaard een regelaar op. Deze motoren hebben in 99% van de gevallen een drie fase generator met gelijkrichter en regelaar, daar kun je direct je accu op aansluiten. Dit is meestal vanaf +/- 10Pk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
rbeckers

Overleden

Wat is het totaal aangesloten vermogen?

Een buck/boost converter is een optie.

Beste Lambiek,

Het lijkt mij dat deze BBM geen regelaar heeft. TS geeft aan dat de geleverde spanning afhankelijk van toerental varieert van 5 tot 19V.

Kleine BBM's, óók de meeste kleine met elektrische start hebben enkel een lichtspoel om een accu een beetje te laden.

M.vr.gr.
PaulAGM

Lambiek

Special Member

Op 28 maart 2017 10:39:28 schreef PaulAGM:
Kleine BBM's, óók de meeste kleine met elektrische start hebben enkel een lichtspoel om een accu een beetje te laden.

Dat heeft niet veel zin lijkt mij. als de motor elektrisch gestart is hoort de motor de accu goed op te laden en niet een beetje. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ach, voor kleine BBM's wordt dit al jaren zo gedaan. De ontlading van de accu op het starten van zo'n klein motortje is meestal nauwelijks van betekenis op de ladingstoestand.

M.vr.gr.
PaulAGM